خبرگزاری کار ایران

مشاور هیات مدیره بنیاد دستان مهربان مطرح کرد؛

ساخت اولین مرکز تخصصی درمانی اوتیسم در اصفهان / آمار بالای ابتلا به اوتیسم در استان/ کاهش افراد تحت حمایت بنیاد دست های مهربان به دلیل توانمندسازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۱۴۵

مشاور هیات مدیره بنیاد دستان مهربان گفت: عنوان " اصفهان بهشت خیریه‌ها" سهم استان را از بودجه عمرانی و خدماتی و غیره محروم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمد صافی اظهار داشت: با وجود این همه خیریه در اصفهان، نباید وضع استان و شهر اینگونه باشد.

صافی با اشاره به وجود بیش از 1300 خیریه دارد اصفهان خاطرنشان کرد: 750 خیریه دارای ثبت اطلاعات مستند هستند و همین امر سبب شده تا در کشور اصفهان را به عنوان بهشت خیریه ها بشناند.  این جمله خوبی نیست، چراکه این تصور را در کشور ایجاد کرده که اینجا سرشار از خیر و متمولانی است که اصفهان را به بودجه کشوری بی نیاز می کند.

مشاور هیات مدیره بنیاد دست های مهربان تاکید کرد: عنوان " اصفهان بهشت خیریه ها" سهم استان را از بودجه عمرانی و خدماتی و غیره محروم کرده است.

وی با بیان اینکه بیناد دست های مهربان به صورت هیات امنایی و بدون وابستگی مالی به بخش دولتی فعالیت می کند گفت: شهرام فرجی موسس و رئیس هیات مدیره بنیاد تلاش کرده است تا برای تامین هزینه ها دست جلوی مردم دراز نکند، اما شرایط اقتصادی و بروکراسی اداری سبب شده تا با افزایش هزینه‌های چند برابری برای ساخت و بهره برداری از مدارس، مراکز درمانی و شبانه روزی مواجه شویم.

صافی تاکید کرد: بنیاد دست‌های مهربان شعبه اصفهان، با توجه به مهاجر پذیر بودن اینجا، تلاش کرده با تاسیس شعبه مستقل در استان های یزد و چهارمحال بختیاری و ایجاد بستر اشتغال به سبب توانمندسازی افراد نیازمند جویای کار در این استان ها، مانع سیل مهاجرت به اصفهان شود.

وی یادآور شد: باید به سمت مناطق نیازمند برای ارائه خدمات برویم تا آسیب‌های ناشی از مهاجرت را مهار کنیم؛ باید تلاش کنیم و از سایر خیریه‌ها بخواهیم که بجای عرضه خدمات در مرکز شهرها که سبب افزایش مهاجر پذیری نیازمندان جهت دریافت خدمات می‌شود، به سمت و سوی مناطق محروم با هدف توانمند سازی و کسب درآمد آنها برویم.

تاسیس مراکز پرورش استعداد درخشان در مناطق محروم

نائب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان با اشاره به تاسیس مراکز پرورش استعداد درخشان و نخبگان در مناطق محروم ادامه داد: نقطه عطف فعالیت خیرخواهانه بنیاد، تاسیس مرکز شبانه روزی برای بچه‌های دارای استعداد درخشان در سیستان و بلوچستان است که طبق آمار با کمک کلاس‌های آنلاین و اساتید پروازی، دانش آموزان موفق به کسب دو قبولی در رشته پزشکی، یک دندانپزشکی، 13 فنی و مهندسی و 12 قبولی دانشگاه فرهنگیان شدند.

وی یادآور شد: در کنار حمایت از زنان سرپرست و کودکان، ساخت مراکز درمانی و مدرسه را آغاز کردیم و در پایان اردیبهشت ماه چهاردهمین  مدرسه مان به بهره‌برداری می‌رسد.

صافی با بیان اینکه عمدتا مدارس غیر قابل استفاده دولتی به کودکان استثنایی ها داده می‌شود اظهار داشت: طبق آمار بهزیستی میزان بیماران اوتیسم در اصفهان بسیار بالا و فضای آموزشی مناسبی برای آن ها در اصفهان وجود ندارد؛ به همین خاطر بنیاد ساخت اولین مدرسه تخصصی اوتیسم کشور را سه سال پیش آغاز و سال قبل بهره برداری کرد.

وی اضافه کرد: این مدرسه با هزینه 12 میلیارد تومان برای ساخت و 8 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات تخصصی آموزشی به بهره برداری رسید و از 2200 دانش آموز واجب تعلیم به دلیل استاندارد سه دانش آموز در یک کلاس به همراه مربی،  120 نفر ثبت نام کردیم. گفتنی است بیشترین آمار ثبت شده اوتیسم را بعد از تهران در اصفهان داریم.

مشاور هیات مدیره بنیاد دست‌های مهربان افزود: تا کنون 14 مدرسه در سراسر کشور ساخته ایم و با تامین اعتبار به آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام آمادگی کردیم که در صورت تخصیص زمین، قادر به ساخت مدرسه ابابصیر برای روشن دلان اصفهانی هستیم، اما دو سال از اعلام آمادگی ما گذشته و هنوز آموزش و پرورش به تعهد سازمانی اش عمل نکرده است. 

ساخت اولین مرکز تخصصی درمانی اوتیسم در اصفهان

وی یادآور شد: بنیاد دست‌های مهربان اعتبار دوازده میلیارد تومانی ساخت اولین مرکز توانبخشی بچه‌های اوتیسم را تامین کرده و تا بهمن ماه سال آینده این مرکز به بهره‌برداری می‌رسد؛ بدین ترتیب اصفهان اولین شهری است در کشور که در کنار مدرسه استاندارد اوتیسم به مرکز درمانی هم مجهز می‌شود. حتی می‌توان گفت برای اولین بار در دنیا است.

صافی تاکید کرد: با این کار بار بزرگی از روی دوش این خانواده‌ها برداشته می‌شود؛ در ضمن خدمات درمانی ما برای آنها کاملا رایگان است.

وی به موضوع مهم مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم اشاره کرد و گفت: قصد داریم مرکز مشاور ژنتیک راه اندازی و به خانواده‌هایی که بچه اوتیسم در خود یا خانواده اطرافشان دارند، پیش از بارداری مشاوره بدهیم. البته در تهران و مشهد چنین مرکزی وجود دارد و در مشهد مرکز مشاوره ژنتیک رضوی که توسط یک خیر راه اندازی شده، با هزینه ناچیزی این خدمت بزرگ را ارائه می‌دهد.

کاهش آمار دریافت کنندگان خدمات

مدیر بنیاد دست‌های مهربان شعبه اصفهان نیز گفت: بنیاد دست‌های مهربان با هدف توانمندسازی و استقلال مالی زنان سرپرست خانواده و کودکان کار و بدسرپرست در سال 1386 تاسیس شد.

وی ادامه داد: 2000 خانواده تحت پوشش بودند و طبق برنامه سه ساله بنیاد برای توانمند سازی و رسیدن به استقلال مالی،  1600 خانواده از چرخه حمایت ما خارج شده و حتی بخشی از آنها در حال حاضر به عنوان خیر به بنیاد کمک می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز