خبرگزاری کار ایران

در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی مطرح شد:

اقدامات ارزشمندی در بخش اشتغال استان مرکزی انجام شده است / ایجاد 22 هزار 729 شغل در سال جاری در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۹۵۷

استاندار مرکزی گفت: دستگاه‌های اجرایی این استان در فرصت باقی مانده تا پایان سال، آمار اشتغال ایجاد شده در سال جاری را در سامانه رصد به ثبت برسانند. در بازه زمانی یک سال گذشته، اقدامات ارزشمندی در بخش اشتغال استان مرکزی انجام شده که جای تقدیر دارد و امید است کارهای باقی‌مانده با شتاب ‌بیشتری پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی، افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، عقب‌افتادگی‌هایی در ثبت اشتغال استان مرکزی وجود دارد که در 2 تا 3 هفته اخیر، بخشی از آن جبران شده و نیاز است تلاش شبانه‌روزی صورت گیرد تا این فاصله جبران شود.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به سامانه است که اختصاص به استان مرکزی ندارد و در کل کشور است. در این راستا باید مدیران دستگاه‌های اجرایی، همکاران و کاربرانی را که مسئول ثبت سامانه اشتغال کرده‌اند، ملزم کنند تا اطلاعات را تکمیل کنند و مغایرت‌ها برطرف شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه، اظهار داشت: بیشتر اشتغال‌های برگشتی استان مرکزی در خصوص کسری و مغایرت اطلاعات است که باید تلاش شود تا این مشکل برطرف شود. اشتغال ایجاد شده سال جاری در تعدادی از دستگاه‌های استان مرکزی بالاتر از تعهد در نظر گرفته شده است که این مهم، جای تقدیر دارد.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: چند دستگاه این استان شرایط خاصی دارند و از آمار کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها برخوردارند که این مهم باعث می‌شود زحمات خوب بقیه دستگاه‌ها زیر سایه آمار پایین آنها قرار گیرد. برای جبران باید تا پایان سال، ثبت اطلاعات خود را در سامانه رصد به عنوان مهمترین اولویت مد نظر قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه در گزارش سامانه رصد استان مرکزی در مرز 100 درصد قرار دارد، بیان داشت: اصلاح آمار اشتغال ایجاد شده استان در این سامانه نیازمند فعالیت جهادی و شبانه‌روزی در چند روز آینده دارد. همچنین فرمانداران استان نیز در راستای ثبت آمار اشتغال، پیگیری‌های ویژه داشته باشند و موضوع را با جدیت دنبال کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 22 هزار و 729 شغل در این استان ایجاد شده است، گفت: تعهد اشتغال سال جاری استان 23 هزار و 836 نفر است که تاکنون 22 هزار و 729 شغل در بخش‌های مختلف، معادل 95.4 درصد از برنامه، محقق شده است.

جمشید امیدی با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده در این بازه زمانی در استان، افزود: در این بازه زمانی، 6366 شغل در اراک، 5546 شغل در ساوه، 2276 شغل در خمین، 1706 شغل در شازند، 1676 شغل در زرندیه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت 1385 شغل در محلات، 1317 شغل در کمیجان، 828 شغل در دلیجان، 775 شغل در خنداب، 639 شغل در فراهان، 595 شغل در تفرش و 542 شغل در آشتیان ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم پیشرفت اشتغال ایجاد شده در شهرستان‌های استان مرکزی نسبت به برنامه تعهدی، به تفکیک کمیجان 142 درصد، آشتیان و خنداب 106 درصد، فراهان 101 درصد، ساوه 100 درصد، شازند 99 درصد، تفرش و زرندیه 96 درصد، اراک 91 درصد، خمین 90 درصد، محلات 79 درصد و دلیجان 66 درصد است.

امیدی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 3522 طرح اشتغالزا در استان مرکزی بررسی شده که 3252 طرح تأیید شده و 270 طرح برگشت خورده است. البته در این بازه زمانی شهرستان‌های آشتیان و دلیجان طرح اشتغال برگشتی نداشته‌اند.

وی در خصوص طرح‌های برگشتی اشتغال دیگر شهرستان‌های استان مرکزی، بیان داشت: در سال جاری در خمین 101 طرح، در محلات 71 طرح، در اراک 24 طرح، در تفرش 23 طرح، در زرندیه 22 طرح، در ساوه 10 طرح، در فراهان 8 طرح، در کمیجان 6 طرح، در خنداب 3 طرح، و در شازند 2 طرح برگشت خورده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در خصوص اختصاص وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی در سال جاری، تأکید کرد: اعتبار ابلاغی این بخش 696 میلیارد ریال است که به همین میزان تخصیص یافته و تاکنون 1175 طرح به بانک‌های عامل با مبلغ 703 میلیارد ریال معرفی شده است.

امیدی در خصوص حجم وام‌های پرداخت شده در حوزه مشاغل خانگی، ابراز داشت: تاکنون 1018 طرح مشاغل خانگی به مبلغ 610 میلیارد ریال معادل 88 درصد از پرونده‌های معرفی شده به بانک‌های عامل، موفق به دریافت وام شدند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون عملکرد طرح مشاغل خانگی استان مرکزی به تفکیک شهرستان‌ها، خنداب 107 درصد، کمیجان 100 درصد، تفرش، آشتیان و دلیجان هر کدام 98 درصد، اراک 96 درصد، محلات 93 درصد، زرندیه 92 درصد، خمین 87 درصد، ساوه 64 درصد، فراهان 61 درصد و شازند 56 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی همچنین در خصوص حجم تحقق وام مشاغل خانگی در این استان، گفت: از مجموع سهمیه در نظر گرفته شده برای استان از محل اعتبارات سال جاری، در وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی تاکنون 88 درصد برنامه محقق شده است.

امیدی افزود: اعتبار ابلاغی کمیته‌ امداد امام خمینی از محل بند ب تبصره 16 قاتون بودجه سال جاری، 4600 میلیارد ریال است که در این خصوص تاکنون 6052 طرح به بانک‌های عامل معرفی شده است و تاکنون 4679 مورد معادل 87 درصد موفق به دریافت 3939 میلیارد ریال شده‌اند.

وی ادامه داد: اعتبار ابلاغی بهزیستی از محل بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، 2249 میلیارد ریال است که در این خصوص تاکنون 1747 طرح به بانک‌های عامل معرفی شده است و تاکنون 1526 مورد معادل 84 درصد موفق به دریافت 1506 میلیارد ریال شده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: تعهد اشتغال سال 1400 این استان از طریق شواری عالی اشتغال کشور، بیش از 12 هزار شغل تعیین شده بود، اما در سال 1401 بر اساس مبنایی که به استان مرکزی توضیح داده نشد، این تعهد به یکباره و با رشد 85 درصدی با 23 هزار و 800 فرصت شغلی هدفگذاری شد.

مجید نیکی‌ملکی افزود: این برنامه کار مضاعفی را برای استان تدارک دید و کار دشواری بود و استان مرکزی برای تحقق این آمار، مجبور به سیاست و تمرکز بیشتر بر مشاغل خرد و کوچک شد. بر این اساس اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی در سال جاری نسبت به سال 1400، افزایش 80 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ضریب اطمینان از صحت اطلاعات اشتغال‌های ایجاد شده در استان مرکزی به 92 درصد رسیده که این میزان آمار خوبی است. این ضریب در چند ماه گذشته 60 درصد بود که با تلاش دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و رفع مغایرت‌ها به 92 درصد افزایش یافت.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باید در روزهای باقی مانده از سال، تلاش کنند تا اطلاعات اشتغال‌های ایجاد شده را در سامانه رصد به ثبت رسانند.

نیکی‌ملکی تصریح کرد: در سال جاری مقرر شده هدفگذاری اشتغال استان‌های کشور از سوی استانداران و با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به تهران اعلام شود تا در جلسه‌ای که در چند روز آینده با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود در دستور کار شورای عالی اشتغال کشور قرار گیرد.

وی بیان داشت: سعی شده هدفگذاری اشتغال در سال جاری بر اساس مدل قابل دفاعی باشد و در این راستا وضعیت بازار کار، رشد جمعیت 15 ساله و بیشتر، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی بررسی شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی تأکید کرد: با بررسی‌های صورت گرفته، 3806 اشتغال برای جایگزینی با اشتغال‌های از دست رفته در سال آینده نیاز است و در مجموع ایجاد 10 هزار و 158 شغل پیشنهاد شده است تا با ایجاد آنها بتوان نرخ بیکاری در سال 1400 و 1401 را با 7.2 درصد حفظ کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز