خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

میراث فرهنگی حق الزحمه راهنمایان گردشگری را نمی دهد/طلب ۱۹۵ میلیونی راهنمایان یک ساله شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۵۹۸

آنچه که این روزها گریبان گردشگری فارس را گرفته بی تدبیری و کم توجهی به فعالان این حوزه است غافل از اینکه اگر این افراد ، نباشند دیگر گردشگری معنایی پیدا نمی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال هاست که فقط واژه توسعه گردشگری در محافل خبری و نشست های متعدد مدیران دولتی دهان به دهان‌می چرخد اما خروجی آن در حد صفر بوده و شاهدیم وضعیت صنوف گردشگری در یک سال گذشته بد که هیچ بدترشده است.

فقط سئوال اینجاست که آیا مسئولان دولتی اعتقادی به رشد گردشگری و حفظ سرمایه های ارزشمند گردشگری دارند یا خیر؟

از غیر فعال شدن آژانس های مسافرتی و خالی بودن ظرفیت هتل ها گرفته تابیکاری راهنمایان گردشگری و حذف سفر در سبد اقتصادی خانواده ها تنها بخشی از مشکلاتی است که این روزها صنعت  گردشگری با آن روبه رو است و به اعتقاد برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه متولی باید تدبیر کند و طرحی نو دراندازد که متاسفانه  در حال حاضر چشم انداز روشنی پیدا نیست.

مشکلات و مصائب گردشگری فارس کم نیست اما بخش هایی از آن به راحتی  قابل حل است، اما چرا متولی پای کار نیست هم سئوال به جایی است که  ذهن برخی از راهنمایان گردشگری فارس  را درگیر خود کرده است.

میراث فرهنگی حق الزحمه راهنمایان گردشگری را نمی دهد/طلب ۱۹۵ میلیونی راهنمایان یک ساله شد

حق الزحمه راهنمایان گردشگری  هنوز تسویه نشده است

آن طور که تنی چند از راهنمایان گردشگری فارس  به ایلنا گفتند «اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  فارس حق الزحمه راهنمایان گردشگری را که در ایام نوروز یعنی یازده ماه قبل کار کردند را  هنوز تسویه نکرده است!»

ماجرا از یک سال قبل در چنین روزهایی آغاز شده به طوری که برابر  سنوات گذشته  از راهنمایان گردشگری فارس خواسته شد تا در ایام نوروز در برخی از  اماکن تاریخی و فرهنگی این استان حضور یابند و راهنمای گردشگران ورودی به این اماکن باشند،  این برنامه با موفقیت انجام شد و حتی در روزهای نخست امسال هم که معاون وزیر گردشگری به شیراز آمد و فعالیت راهنمایان گردشگری استان را از نزدیک دید به مدیر کل میراث فرهنگی فارس دستور  داد تا برای راهنمایان مشغول به کار در ایام نوروز تشویقی در نظر بگیرد اما نه تنها برنامه  تشویقی در کار نبود بلکه حق الزحمه آن ها هم پرداخت نشده است.

در نوروز ۱۴۰۱سی و یک نفر از راهنمایان گردشگری فارس در اماکن تاریخی و فرهنگی حافظ و سعدی ، خانه تاریخی زینت الملک و باغ جهانی ارم،مجموعه زندیه  و مجموعه جهانی پاسارگاد ،  شهرجهانی بیشاپور حضور داشتند و به صورت دو شیفت به راهنمایی گردشگران و مسافران ورودی به این سایت ها می پرداختند.

 به گفته یکی از راهنمایان گردشگری فارس به رغم آنکه حق الزحمه راهنمایان مستقر در این اماکن یک دوم تعرفه اصلی هم در نظر گرفته شد اما تاکنون یک ریال هم‌ به راهنمایان‌ پرداخت نشده و در کمال ناباوری هم زمانی که برخی از دوستان پی گیر حق الزحمه خود بودند به آن هاگفته می شود پول راهنمایان گم شده  امابه زودی پرداخت خواهد شد! 

البته در این یازده ماه اخیر بهانه های متعددی هم از سوی مسولان مربوطه برای پرداخت نکردن حق الزحمه راهنمایان‌ عنوان شده است که به نظر می رسد متولی قصد پرداخت ندارد.

بنابر این‌گزارش و طبق بررسی های انجام شده مبلغ طلب راهنمایان گردشگری فارس 195 میلیون تومان است ، رقمی که نجومی هم نیست  و پرداخت آن آنقدرها هم سخت نبوده که متولی گردشگری استان توان‌ پرداخت را نداشته باشد که اگر به فرض محال هم‌چنین بود  طرح استقرار راهنمایان در اماکن تاریخی و فرهنگی استان در نوروز اجرا نمی شد.

میراث فرهنگی حق الزحمه راهنمایان گردشگری را نمی دهد/طلب ۱۹۵ میلیونی راهنمایان یک ساله شد

حمایت ها در حد حرف باقی مانده

 البته این موضوع تنها مشکل راهنمایان گردشگری این سرمایه ها و سفیران فرهنگی فارس  نیست که با آن مواجهه اند چرا که وقتی پای درد دل دیگر راهنمایان می نشینیم متوجه می شویم که بی توجهی به این قشر زحمتکش همچنان ادامه دارد.

همواره از انجمن های  گردشگری فارس به عنوان بازوان توانمند اداره کل میراث فرهنگی فارس یاد می شود اما تاکنون حمایت ها در حد حرف باقی مانده برای نمونه بارها اعضای انجمن راهنمایان گردشگری فارس از متولی خواستند که مکانی مناسب و رایگان حتی در حد یک اتاق دوازده متری  در اختیار آن ها قرار دهد تا کارهای اداری این  انجمن به سهولت انجام شود اما تاکنون این موضوع ابتر مانده است در حالی که همین متولی برای برخی از شرکت های تابعه خود که خروجی مثبتی هم در توسعه گردشگری استان ندارند  هزینه های آن چنانی می کند.

برای نمونه یکی از خانه های تاریخی و نفیس  در شیراز  که می تواند جاذبه گردشگری باشد در اختیار شرکت توسعه گردشگری فارس قرار گرفته، شرکتی که به رغم حمایت های مالی دولتی ها طی دو سال گذشته اعلام  ورشکستگی کرد و اگر بگوییم جایی هم در روند توسعه گردشگری ندارد اغراق نکرده ایم.

از طرفی دیگر همین متولی بیش از ده باب مغازه در بهترین جای بازار وکیل شیراز را در اختیار یک اتحادیه که  در واقع باید حامی صنایع دستی بومی باشد که طبق اسناد و شواهد  موجود چنین هم‌نیست،  قرار می دهد. حال باید دید آقای متولی چرا از انجمن راهنمایان گردشگری خود که در واقع یکی از فرزندان این متولی است حمایت نمی کند و از آن ها خواسته در قبال مکانی که  به صورت اشتراکی با  برخی از انجمن های گردشگری در اختیار آن ها قرار می‌دهد مبلغ هنگفتی به صورت رهن و اجازه به متولی بدهد در صورتی که انجمن  راهنمایان  گردشگری تمکن مالی  و درآمدی ندارند و مانند دیگر صنوف گردشگری نیستند.

چرا راهنمایان گردشگری که از آن ها به عنوان پیشانی صنعت گردشگری یاد می شود و سرمایه های انسانی این صنعت هستند آن طور که شایسته است حمایت نمی شوند و حتی در برخی موارد مورد بی حرمتی هم قرار می گیرند و شاهد این ادعا هم به نوروز امسال برمی گردد که یکی از مسئولان باجه  بلیت فروشی شهر جهانی بیشاپور با یکی از راهنمایان مستقر در این سایت درگیر می شود و ضمن فحاشی های مکرر درگیری فیزیکی هم بااین  راهنما پیدا می کند و..... پس به اعتقاد برخی از فعالان این حوزه لطفا راهنمای گردشگری نشوید چون متولی ،حامی نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز