خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ارز به نرخ واقعی خود بر می گردد/تمام مبادلات کالایی بر اساس ارز نیمایی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۱۳۵

قیمت ارز پس از رکوردشکنی به یکباره ۵ هزار تومان کاهش یافت و بسیاری از کارشناسان و صرافان معتقدند قیمت‌های بالای ارز هیچ منطقی ندارد و ارز به نرخ واقعی خود باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، طی ماه‌های اخیر قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفت و روزانه رکوردهای جدیدی را نیز ثبت می‌کرد اما از ابتدای این هفته به یکباره روند نزولی قیمت ارز آغاز شد تا جایی که شاهد کاهش ۵ هزار تومانی قیمت ارز در بازار آزاد بودیم.

با این رویداد در بازار ارز بسیاری از صرافان از درج قیمت ارز خود داری کرده و برخی نیز قیمت ارز مرکز مبادلات را درج کرده بودند اما نکته قابل توجه غیبت دلالان برای خرید و فروش ارز در بازار بود.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه قیمت ارز هیجانی افزایش پیدا کرده است و این روند قطعاً ادامه‌دار نخواهد بود اظهار داشت: دولت با راه اندازی مرکز مبالات ارز به دنبال کنترل تقاضا است و قطعا ارز به نرخ واقعی خود باز‌می‌گردد.

محمدرضا صادقی با بیان اینکه دلالان در این مدت حضور پررنگی در بازار ارز داشتند که باعث شده بود تا معاملات ارزی بر اساس هیجانات کاذب صورت گیرد و جامعه و مردم را ملتهب کند، افزود: اتفاقاتی که در بازار ارز افتاد و قیمت‌های کاذبی که ساخته شد در حالیکه ملاک بازار ارز نیمایی است نه آنچه در بازار آزاد مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت‌مردان در هر زمانی برای عرضه ارز مبنا و قیمتی در نظر می‌گیرند که واقعی است اضافه کرد: بازار ارز بسیار شکننده است و مردم باید آگاهانه نسبت به دلالان در مقابل این نوسانات بی‌توجه باشند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت برای تولید کننده و وارد کننده منابع ارزی را تامین می‌کند و قیمت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است تصریح کرد: در یک‌سال گذشته رشد خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی داشتیم و به‌رغم تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شد توانستیم ارز خوبی را در کشور تامین کنیم.

ورود مردم به بازار ارز اشتباه است

صادقی با بیان اینکه قیمت ارز همانطور که یکباره بدون هیچ منطقی افزایش یافت به همان شکل نیز کاهش پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: در این میان قطعا مردم متضرر اصلی خواهند بود و سود به جیب دلالان بازار ارز می‌رود.

وی با بیان اینکه ورود مردم به بازار ارز برای حفظ سرمایه اشتباه است تاکید کرد: مردم بهتر است سرمایه‌های خرد خود را در شرکت‌های تعاونی و تولیدی هزینه کنند نه اینکه با خرید ارز، سرمایه کشور را در گاوصندوق های خانگی بلوکه کنند و به تنش در بازار دامن بزنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رفتارهای هیجانی مردم برای خرید طلا و ارز اظهار داشت: ارز باید در چرخه تولید باشد و اینکه هیجانی در این زمینه رفتار کنند موجب بی‌ارزش شدن پول ملی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سهام داری در تولید بهترین کار برای حفظ سرمایه مردمی و ایجاد ارزش افزوده است، خاطرنشان کرد: قطعا هیجانات بازار تا نیمه‌های اسفند و روزهای پایانی سال کم می‌شود و آنچه که گروه‌ها و کانال‌های مجازی در خصوص نرخ ارز اعلام می‌کنند قابل اعتماد نیست و حتی نرخ‌های فردایی هم دروغ محض است.

افزایش قیمت اجناس در بازار زیر سر دلالان است

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تولیدات با ارز نیمایی انجام می‌شود و هیچ تولید کننده‌ای محصول خود را با ارز آزاد روانه بازار نمی‌کند، تصریح کرد: اینکه فروشنده‌ها از عرضه اجناس خودداری می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند ناشی از حضور دلالان در بازار است که قیمت‌ها را کاذب بالا می‌برند و به دنبال سوء استفاده از نوسانان ارزی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز