خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

عبور از دره مرگ به‌وسیله طناب/ انسداد ۴۰ روزه جاده‌های روستایی دزپارت با بارش مداوم برف+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۸۰۶

بسته شدن جاده‌های روستایی در شهرستان دزپارت باعث ایجاد مرارت‌های بسیاری برای روستائیان می‌شود، یکی از این چالش عبور از دره مرگ با طناب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بسته شدن مسیرهای عبور و مرور در مناطق کوهستانی شهرستان دزپارت همواره یکی از عمده مرارت‌های زمستانی این مناطق طی سال‌های متمادی است. مرارت‌هایی که تا از نزدیک با شرایط حاکم بر منطقه آشنایی نداشته باشید، قابل‌ درک نخواهد بود.

یکی از این مصائب باور نکردنی، عبور مردم این مناطق از دره مرگ به‌وسیله طناب آویزانی است که به آن "جره" می‌گویند. یکی از مسیرهایی که هنوز و بعد از سال‌ها با بسته شدن جاده‌های عبوری در موارد اضطراری از جٓره استفاده می‌شود، منطقه سرصحرا خواجه انور از توابع شهرستان دزپارت در استان خوزستان است. با توجه به بارش‌های هرساله برف و بسته شدن مسیر عبور و مرور و قطع ارتباط با خوزستان، جره تنها راهی است که روستائیان در این منطقه کوهستانی برای عبور در پیش روی دارند.

در لحظه تهیه این گزارش، اهالی این منطقه به خبرنگار ایلنا گفتند: چهل روز تمام است که ارتباط آنها با خوزستان قطع شده است و برای رسیدن به استان ابتدا باید از طریق جره عبور و وارد روستای لندی از توابع استان چهارمحال بختیاری شوند و جاده شِلیل و امامزاده اسماعیل را طی نموده تا بتوانند وارد جاده اصلی چهارمحال بختیاری به خوزستان شوند.

آنها افزودند: دسترسی به ماشین در این مسیر بسیار سخت و گاهی طاقت‌فرسا است. تنها امکان رسیدن به دهدز به‌وسیله ماشین‌های عبوری است.

در همین خصوص فرماندار شهرستان دزپارت به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل بسته بودن جاده در جریان بارش‌های مداوم برف در این منطقه، مسیر دسترسی سرصحرا خواجه انور، طی ۴۰ روز گذشته بسته شده است، به همین دلیل و با توجه به درخواست‌های مردمی، روز گذشته با کمک کمیته امداد و هلال‌احمر کمک‌هایی به‌وسیله بالگرد برای مردم این منطقه ارسال شد و با توجه به تاریکی هوا ادامه امدادرسانی به امروز یکشنبه موکول شد.

مجید رحمانی ادامه داد: مناطق سرصحرا خواجه انور پیش از آغاز فصل سرما مایحتاج دامی خود را طبق عادات همیشگی تهیه کرده‌اند و در مواردی که نیاز به مایحتاج ضروری داشته باشند از طریق هلال‌احمر و کمیته برای آنها ارسال می‌‌شود. عبور از جره نیز به دلیل بسته بودن جاده است که طی چند روز گذشته عملیات بازگشایی آغاز شده است و امیدواریم به‌زودی مسیرهای عبوری از سرصحرا به دهدز به وضعیت عادی بازگردند.

وی افزود: بازگشایی طی سال‌های گذشته زمان کمتری می‌برد، امسال شرایط بارش‌ها متفاوت بود، استفاده از جره در این منطقه در موارد خاصی اتفاق می‌افتد و در چنین مواردی است که اهالی از جره استفاده می‌کنند و وارد استان چهارمحال بختیاری شده و از آنجا به خوزستان می‌آیند.

جره وسیله‌ای است بسیار ساده ولی کاربردی برای عبور از عرض رودخانه که از اتصال یک کابل به دو سر عرض رودخانه ساخته می‌شود و با قرقره‌ای که دارد فرد یا افراد با آن از عرض رودخانه عبور می‌کنند. در مناطق سخت‌گذر، این وسیله که طبق شواهد تاریخچه استفاده آن حتی به‌پیش از دوره صفویه هم می‌رسد کاربرد بسیار دارد.

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز