خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

تولید ۴۰ هزار بذر بلوط ریشه‌زایی شده در شهرستان دزپارت + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۲۸۲

یک فعال منابع طبیعی، گفت: به‌منظور ترویج فرهنگ توسعه درختکاری به‌ویژه در رویشگاه بزرگ زاگرس و تهیه بذر ریشه‌زایی شده و آماده برای کاشت، انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در سال جاری تعداد ۴۰ هزار بذر بلوط را تهیه و به شکل رایگان به متقاضیان و علاقه‌مندان کشت تحویل می‌دهد.

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان، هژیر کیانی فعال محیط زیست و از چهره‌های شناخته شده در حوزه فعالیت‌های منابع طبیعی با اشاره به رشد علاقه‌مندی به طبیعت در محیط‌های پیرامون زاگرس و جنگل‌های بلوط، به خبرنگار ایلنا گفت: این برنامه به شکل کاملا داوطلبانه و در قالب فعالیت اعضای انجمن و همکاری مشترک با طرح ملی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کارون بزرگ که در سطح ۱۶ هزار هکتار از حوضه آبخیز رکعت در شهرستان دزپارت در حال اجرا می‌باشد، به انجام رسیده است.

کیانی افزود: این بذرها به شکل کاملا بهداشتی و با رعایت اصول فنی در خزانه این انجمن در شهرستان دزپارت آماده‌سازی و تا مرحله ریشه‌زایی اولیه برای کاشت آماده شده است و دوستداران طبیعت و محیط زیست می‌توانند از این فرصت برای کاشت در گلدان و یا عرصه‌های تحت حفاظت اداره منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کنند. جدای از این اتفاق سبز، قرار بر این شده است که در قالب طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز در شهرستان دزپارت با مشارکت همه دستگاه‌های عضو به‌ویژه آموزش و پرورش این شهرستان و به کمک دانش‌آموزان در اولین فاز در روزهای آینده ۲۰۰۰ بذر بلوط آماده را به گلدان منتقل و سپس در زمان مناسب به مناطق تحت حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منتقل و کشت شوند.

هژیر کیانی با اشاره به این موضوع که هم اکنون از جاهای مختلف کشور سفارشات بسیاری برای دریافت بذر رایگان تا کنون دریافت شده، اما هزینه ارسال محصول با خود متقاضی است، گفت: در این روش تلاش ما این بود تا در یک خزانه و به شکل کاملا طبیعی با رعایت مراقبت‌های خاص، این بذرها ریشه‌زایی اولیه را انجام دهند تا در صورت انتقال و کشت در گلدان و یا عرصه‌های طبیعی درصد سبزینگی مطلوبی داشته باشند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ادامه داد: ازآنجایی‌که بن میوه یا بذر بلوط به بیماری‌های مختلفی می‌تواند گرفتار شود، برای آماده‌سازی بذر سالم در این روش کلاهک‌های بلوط جداسازی نشده‌اند که همین عمل باعث مصون‌سازی میوه و بذر در برابر بیماری‌های مختلف می‌شود.

وی تصریح کرد:  زمینه‌سازی برای توسعه فرهنگ درختکاری به‌ویژه بلوط و آماده‌سازی به روش بهداشتی برای انتقال به عرصه‌ها یکی از برنامه‌های انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در طول تمامی سال‌های فعالیت این مجموعه سبز بوده و هست. کمااینکه در سال آینده نیز این اقدام زیربنایی با وسعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

کیانی می‌گوید: این بذرها که از مقاوم‌ترین و باکیفیت‌ترین درختان بلوط تهیه شده‌اند، پس از طی دوران پژوهش و بعد از آماده‌سازی تا مرحله ریشه‌زایی اولیه با مراقبت‌های خاص تهیه و هم اکنون آماده تحویل به متقاضیان است. باید این نکته را نیز یادآور شد که با توجه به محدودیت منابع آب و عدم نیاز بلوط به آبیاری، در صورت رعایت اصول فنی و زمان‌بندی درست آماده‌سازی بذر و زمان کاشت و البته حفاظت به‌عنوان اصل مهم در این فرآیند، می‌توانیم با مشارکت مردم در راستای حفظ و احیای جنگل‌های حیاتی بلوط گام‌های اساسی برداریم و آیندگان هد و صاحب یک زمین زنده باشند.

این فعال محیط زیست افزود: رویشگاه بلوط زاگرس بزرگ‌ترین دارایی اکولوژیکی ایران است و ضرورت دارد تا دولت‌ها با جلب مشارکت مردم در راستای حفظ و احیای آن برنامه‌ریزی و پشتیبانی‌های لازم را به عمل‌آورند، چراکه بیش از ۴۵ درصد منابع آب کشور در زاگرس و به‌خاطر نعمت وجودی بلوط تولید می‌شود. بی‌توجهی به این دارایی حیاتی کشور تهدیدهای جدی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای ادامه تمدن موجود در پی خواهد داشت. سیر قهقرایی تخریب منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع، خاک و منابع آبی در حال حاضر در بسیاری از نقاط زاگرس بحرانی است. هرچند امیدها برای حفظ و احیاء رویشگاه زاگرس در صورت تدوین یک برنامه جامع، امکان نجات‌بخشی وجود داشت. طرح و برنامه‌های مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز که در حال حاضر به شکل الگویی در ۶ استان زاگرس نشین در حوضه آبخیز کارون بزرگ در حال اجرا است،  می‌تواند نقشه راه درستی برای دولت و حاکمیت در جهت نجات رویشگاه زاگرس بزرگ باشد.

تولید ۴۰ هزار بذر بلوط ریشه‌زایی شده در شهرستان دزپارت + تصاویر

 

تولید ۴۰ هزار بذر بلوط ریشه‌زایی شده در شهرستان دزپارت + تصاویر

 

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز