خبرگزاری کار ایران

در راستای رونق گردشگری؛

دبیرخانه ثبت جهانی محوطه ازبکی در نظرآباد تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۱۶۵

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از تشکیل دبیرخانه ثبت جهانی محوطه ازبکی در نظرآباد خبر داد.

به گزارش ایلنا از البرز، یحیی دارایی ثبت جهانی محوطه ازبکی را باعث رونق گردشگری استان و از اقدامات بسیار مهم عنوان کرد که می‌تواند توجه گردشگران بین المللی را به خود جلب کند.

وی با اشاره به اینکه نخستین خشت دست‌ساز بشر در یکی از تپه‌های محوطه ازبکی با قدمت 9 هزار سال به دست آمده، افزود: ارزش باستانی این اثر بسیار بالاست و ثبت این محوطه باستانی جزو مهمترین اقداماتی است که باید در استان صورت گیرد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز حمایت و تعامل سایر دستگاه‌های شهرستان و استان از جمله شهرداری، فرمانداری، محیط زیست و ... را برای این اقدام ضروری دانست و گفت: ثبت جهانی این تپه کاری زمانبر است و نیاز به مشاوران خبره دارد؛ برای این منظور در اعتبارات سال آینده بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود. همچنین استفاده از ظرفیت دوستداران میراث‌فرهنگی و محوطه ازبکی برای این کار ضروری است. 

به گفته دارایی ثبت جهانی محوطه ازبکی نیاز به داده‌های اطلاعاتی و علمی قوی در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های مستمر دارد. همچنین لازم است زیر ساخت‌ها، پایگاه دانشی و کارگاه‌هایی در محل این تپه ایجاد شود.

حسین بغدادی فرماندار نظرآباد در این جلسه، تشکیل دبیرخانه ثبت جهانی محوطه ازبکی را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: محوطه تاریخی ازبکی گوهری قیمتی در شهرستان نظرآباد است که می‌تواند به جذب گردشگران کمک کند.

بغدادی افزود: نظرآباد با داشتن روستاهای هدف گردشگری مانند نجم آباد، محوطه ازبکی و تپه‌های تاریخی ظرفیت‌های مناسبی برای جذب گردشگران دارد. 

در پایان مهدی ارباب‌نیا به عنوان مسئول ثبت جهانی محوطه تاریخی ازبکی معرفی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز