خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی:

طرح‌های دانش بنیان‌ها برای کاهش آلاینده‌های نیروگاه از نتیجه مطلوب فاصله دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۷۷۷

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: در حوزه آلاینده‌ها، شرکت‌های مختلف دانش بنیان به نیروگاه‌های کشور مراجعه کرده‌اند که شهید رجایی هم ازجمله آن‌ها است، اما طرح‌های آن‌ها معمولا تا عملیاتی شدن و نتیجه مطلوب فاصله دارد، چندین مورد هم که بیشتر به عمل نزدیک بوده برای بررسی بیشتر، به شرکت مادر تخصصی معرفی شده‌اند، همچنین استفاده از برخی افزودنی‌ها برای کاهش اثرات مازوت هم مطرح است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، ابوالفضل موتابها در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره برق برگزار شد، گفت: میزان تولید برق نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب نزدیک به  13 برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین درباره تولید برق در نیروگاه‌ و سوخت مورد استفاده گفت: ۵۰ درصد ظرفیت نیروگاه شهید رجایی از سوخت مایع استفاده می‌کند و تخصیص گاز هم برمبنای تصمیمات دو دیسپاچینگ گاز و برق صورت می‌گیرد و در فصل سرما از مازوت استفاده می‌کنیم که به هیچ وجه مطلوب ما نیست.

وی ادامه داد: اینکه نیروگاه مانع بارش شده درست نیست، در ۴۰ روز گذشته که قزوین آلوده‌ترین استان کشور بود، بواسطه تعمیرات بخش قابل توجهی از نیروگاه خارج از مدار بود و تولید کمتری داشتیم و این نشان می‌دهد آلودگی استان ناشی از نیروگاه نیست و براساس مطالعات صورت گرفته، ۸۰ درصد آلاینده‌ها سهم حمل و نقل بودت و تنها ۶.۳۱ درسد سهم نیروگاه است.

این مسئول بیان کرد: ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور از نفت کوره استفاده می‌کنند و حل شدن این مشکل به چند عامل بستگی دارد که افزایش ظرفیت تولید گاز، مصرف بهینه و درست گاز از جمله آن‌ها است، تحریم هم تاثیرگذار است زیرا با تولید بنزین نفت کوره هم تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از فیلتر برای نیروگاه سال‌ها است مطرح است، اما راه درستی نیست زیرا به 310 میلیون دلار برای راه‌اندازی و سالانه ۷۰ میلیون دلار برای نگهداری نیاز دارد و علاوه بر هزینه‌ها، فیلترها آب زیادی مصرف کرده و پسماندهای شیمیایی تولید زیادی تولید می‌شود.

موتابها گفت: اساس کار نیروگاه بر پایه دانش و تخصص است و همکاری با دانش بنیان‌ها منجر به این شده که در پنج سال اخیر ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی با قیمت بسیار پایین‌تر تولید شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز