خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

تالاب میقان احیا نشود تهدیدی برای شهر اراک خواهد بود / با راهکارهای علمی می‌توان محیط‌زیست سالم و اقتصادی شکوفا داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۳۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها، بر ارزش زیستی تالاب‌ها تاکید کرد و گفت: تالاب میقان اراک، فرصت ارزشمند زیستی برای استان مرکزی و شهر اراک است، چرا که این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی در همایش علمی بررسی وضعیت زیستی تالاب میقان اراک که به منظور بررسی وضعیت زیستی این تالاب، فرصت‌ها و تهدیدها برگزار شده بود، افزود: اگر تالاب میقان به درستی احیا و در حفاظت از آن دقت نشود، به لحاظ تولید ریزگرد تهدیدی برای شهر اراک خواهد بود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اکولوژیکی تالاب میقان و تنوع زیستی آن، ادامه داد: محدوده تالاب میقان اراک در ناحیه رویشی «ایرانی تورانی» قرار دارد و از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود و این پوشش گیاهی، نقش مؤثری در کنترل شن‌های روان منطقه دارد و در صورت عدم تأمین حقابه آن، این تالاب از بین خواهد رفت.

رئیس دانشگاه اراک نیز در این همایش گفت: با راهکارهای علمی می‌توان از یک سو محیط‌زیست سالم و از سوی دیگر اقتصادی شکوفا داشت. اگر در بعضی از موضوعات و مسائل زیست‌محیطی به بن‌بست برمی‌خوریم به این دلیل است که به حوزه علم و فناوری رجوع نکرده‌ایم.

مجتبی ذوالفقاری افزود: سعی بر این است که بسیاری از معضلات زیست‌محیطی که اکنون در استان مرکزی وجود دارد از طریق حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها پیگیری شود و راهکارهای عملی رفع این مشکلات در کلاس‌های درس دانشگاهی بررسی شود.

وی ادامه داد: به دلیل صنعتی بودن استان مرکزی، تعامل و راه‌های ارتباطی دانشگاه با صنعت همیشه باید مد نظر قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که محیط‌زیست یک مسئله دینی و اخلاقی است که باید تمام الزامات آن رعایت شود و نباید به بهانه تولید و صنعت، محیط‌زیست را آلوده و تخریب کرد.

در پایان این همایش که با حضور مدیران استانی، اساتید، دانشجویان و جمعی از تشکل‌های زیست‌محیطی در سالن علم‌الهدی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک برگزار شد، از فعالین حوزه تالاب‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی برتر با اهدا لوح و جوایز، تقدیر شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز