خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می‌دهد؛

صرفه‌جویی ضروری‌ترین اقدام در حوزه آب آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۱۷۲

با توجه به احتمال تداوم خشکسالی‌ها در کشور به خصوص استان آذربایجان‌شرقی، صرفه‌جویی در مصرف آب اقدامی ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، تازه‌ترین آمارهای رسمی از وضعیت بارندگی در استان آذربایجان‌شرقی نشان می‌دهد،  کم بارشی در تاریخ 50 ساله آذربایجان بی‌سابقه بوده که از همین رو ضرورت دارد صرفه‌جویی را به عنوان اقدامی ضروری در ساختار حاکم بر مصرف آب مورد توجه قرار داد.

همچنین مصرف آب شرب کشور نسبت به الگوی مصرف تعیین شده نیز اختلاف قابل توجهی دارد که با توجه به شرایط سومین خشکسالی پیاپی و شرایط ویژه آب کشور، مدیریت مصرف آب را به یک اصل اساسی برای عبور از این بحران تبدیل کرده است.

با توجه به محدودیت منابع آب، در سال‌های اخیر استفاده بهینه از این منابع و کاهش مصرف آب در دستور کار همه سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و از این رو اجرای اقدامات متناسب با مدیریت مصرف آب و پیاده‌سازی بیش از پیش این موضوع در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های متنوع مصرف می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف آب در کشور کند.

بر این اساس، در حال حاضر با وجود مصرف بهینه آب و با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، مجموع ذخایر آبی در مخازن سدهای بزرگ استان ۹ درصد کمتر از سال قبل است که نشان دهنده ضرورت استفاده از فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه جویی در حوزه آب است.

در همین راستا یوسف غفارزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران با ابراز امیدواری نسبت به تداوم بارش‌های زمستانی، اظهار کرد: با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های گذشته، ذخیره حجم آب لازم جهت تامین آب شرب تا اسفندماه سال آبی امسال در مخازن سدهای مربوطه پیش‌بینی شده اما با توجه به احتمال تداوم خشکسالی‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری است زیرا در صورت ادامه‌دار نبودن بارش‌های جوی، ورود به مرحله بحران موضوعی جدی است.

غفارزاده با اشاره به آخرین وضعیت سدهای کوتاه آذربایجان‌شرقی در سال آبی جاری نیز بیان کرد: با کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در طول سال و عدم وجود آب کافی در حوضه‌های آبریز تاکنون در اغلب سدهای کوتاه و معیشتی، آبگیری مناسب نبوده است و بر این اساس در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از ظرفیت بارش و روان‌آبها هستیم و تا ۱۵ اردیبهشت از فرصت‌ها برای آبگیری استفاده خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: متوسط درجه حرارت آذربایجان‌شرقی تا آخر آذر سال جاری برابر با ۱۰.۳ سانتی‌گراد بوده که نسبت به سال آبی قبل ۱.۲ درجه افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت ۱.۷ درجه افزایش نشان می‌دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: متوسط تبخیر استان نیز تا آخر آذرماه برابر با ۲۴۹ میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی قبل ۴.۴ درصد افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت ۱۸.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: مجموع حجم جریان تا آخر آذر سال جاری نیز در ایستگاه‌های مبنای استان برابر با ۱۶.۸ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی قبل و متوسط درازمدت به ترتیب ۲۶ و ۶۴.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز