خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خبرداد؛

پیاده‌سازی پروژه توسعه مدیریت مشارکتی در 45 روستای دشت مرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۹۷۷

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از پیاده‌سازی پروژه توسعه مدیریت مشارکتی در 45 روستای دشت مرند خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده درخصوص استقرار و پیاده سازی پروژه مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی دشت مرند، گفت: دستورالعمل توسعه مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی دشت مرند در اردیبهشت‌ماه سال 1396 در محدوده 45 روستا و برای 545 حلقه چاه پیاده‌سازی شده است.

وی با بیان این‌که آبیاری صرفه جو محور یکی از دستاوردهای مهم این پروژه بوده، افزود: عملیات آبیاری صرفه جو محور در 123 حلقه چاه از سال ۱۳۹۷ اجرا شده و در 68 حلقه چاه در سطح 1300 هکتار از اراضی دشت مرند به بهره برداری رسیده است.

وی از تداوم اجرای این پروژه در 55 حلقه چاه به مساحت 1100 هکتار دیگر خبر داد و گفت: لاینینگ انهار سنتی به طول 20 کیلومتر در شهر بناب مرند به صورت مشارکتی طراحی شده و عملیات اجرایی پیمانکار در دو جبهه کاری نهر نوبهار و نهر یوخاری آرخ به طول مجموعاً 8 کیلومتر نیز اجرا شده است.

غفارزاده از تهیه و تدوین روش اجرای پروژه مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در اراضی پایاب چاه های کشاورزی در دشت مرند خبر داد و افزود: فرآیند 12 مرحله‌ای و گام های آن برای اجرای پروژه مدیریت مشارکتی تدوین شده و بر اساس تجربیات و نتایج عملیاتی حاصله از اجرای پروژه مرند اصلاح اهداف، روش‌ها، فرآیند کار، نتایج و خروجی‌های دستورالعمل مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو شده انجام گرفته است.

محمد محمدی، نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت نیز در خصوص دیگر دستاوردهای شاخص طرح احیا تعادل بخشی در حوزه تعاونی‌های تولید روستایی اظهار کرد: تعداد 6 تعاونی تولید روستایی با سطح پوشش 20 روستا و 265 حلقه چاه فعال شده و فرآیند 4 تعاونی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی درباره دستاوردهای این طرح در حوزه زراعی، ادامه داد: دستورالعمل کشت زعفران و گل محمدی به عنوان کشت جایگزین کم آب بر با همکاری جهاد کشاورزی تهیه شده و تاکنون جمعا به مساحت 225 هکتار سطح زیر کشت زعفران و گل محمدی و اشاعه آن در کل دشت افزایش یافته است.

محمدی گفت: خاموشی روزانه 4 ساعت (مجموعاً یک روز در هفته) و خاموشی دوره‌ای، منجر به رعایت 2000 ساعت برداشت سالانه آب در چاه‌های کشاورزی پروژه‌ آبیاری صرفه جو محور دشت مرند و موافقنامه‌های انتقال مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری به هیئت امنا و تعاونی‌های تولید روستایی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در اسفندماه 99 به اتمام رسیده و در کمیته راهبری تصویب و در این راستا بیش از 20 ماه خدمات اضافی مشاوره بدون بار مالی ارائه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز