خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

۷۰ درصد غذای مردم دنیا از محصولات دیم تامین می شود/تامین ۲۵ درصد پروتئین کشور توسط عشایر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۹۴۵

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تامین ۲۵ درصدی پروتئین کشور توسط عشایر کشور ، گفت :۷۰ درصد غذای مردم دنیا از محصولات دیم و ۳۰ درصد باقیمانده از زراعت آبی است.

به گزارش ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد در جمع دامداران، کشاورزان و باغداران شهرستان پلدختر با بیان اینکه لرستان قطب تپنده در حوزه کشاورزی و دامپروری کشور است، اظهار داشت :  زیباترین و پرقدرت‌ترین مجموعه دیم کشور مخصوص این استان است.

وی افزود: ۷۰ درصد غذای مردم دنیا از محصولات دیم و ۳۰ درصد باقیمانده از زراعت آبی می‌باشد و متاسفانه در طول سال‌های گذشته بر حوزه دیم بخوبی تلاش نکردیم و میزان عملکرد کشاورزان دیم کار در این حوزه پایین است.

وزیر جهاد کشاوری گفت :  بذر مناسب اراضی دیم و آموزش کافی در این خصوص به کشاورزان داده نشده لذا طرح جهش دیم آغاز شده است و تنها ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح می‌باشند.

ساداتی نژاد بیان کرد: لرستان در حوزه‌های مختلف کشاورزی رتبه خوبی دارد و هر حمایتی را برای توسعه این استان انجام خواهیم داد، خسارات سیل ۹۸ به لرستان بسیار بوده و باید برای جبران این عقب ماندگی در حوزه کشاورزی تلاش کرد.

وی گفت: هفت ایستگاه پمپاژ در پلدختر وجود دارد که چهار ایستگاه آن مربوط به وزارت نیرو است، ۲ ایستگاه پمپاژ از پیشرفت خوبی برخوردار است و کمک خواهیم کرد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار گفت: هیچ اراضی شیب‌دار با قابلیت کشت در غرب کشور نباید خالی باشد و از تمامی ظرفیت ها باید استفاده کرد و در غیر اینصورت نقطه ضعف منابع طبیعی و جهاد کشاورزی آن منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار لرستان اختصاص یافت که در این راستا به تولید ثروت و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

ساداتی نژاد بیان کرد: طول رودخانه‌های لرستان مستعد توسعه شیلات می‌باشد و موجب رونق اقتصادی شود، ۱۰ مجتمع خاویاری شیلات لرستان در طرح تحول در نظر گرفته شده است که امیدواریم سرمایه‌گذاران استقبال کنند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: رفع تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ صفر می‌شود و تا پایان عمر دولت سیزدهم سند تک برگ تمام اراضی کشاورزی را به کشاورزان تحویل خواهیم داد چراکه کشاورز هویت ندارد و و برای دریافت تسهیلات هیچگونه سند تک برگ برای ضمانت ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از سال ۹۴ تا ۹۹ قرار بود تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند شوند و زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد تنها چهار درصد اراضی حدود ۲۸۰ هزار هکتار سند داشتند و اکنون این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است و حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته و تلاش خواهیم کرد روستاییان و کشاورزان تا پایان دولت برطرف شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: مدرن ترین ابزار کشاورزی در دنیا کشاورزی قراردادی است در این طرح تمامی ابزار در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و کشاورزان هم بدون دغدغه اقدامات لازم را انجام می دهند فاز ۲ کشاورزی قراردادی در کشور آغاز شده است و امیدواریم این روند توسعه یابد.

وی با بیان اینکه  ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان در سیل ۹۸ پلدختر از بین رفته و باید برای جانمایی زمین جدید اقدامات لازم صورت گیرد تظهار داشت : در ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان آبیاری تحت فشار انجام و در این خصوص اعتبارات ویژه در نظر گرفته شده و برای توسعه آن حمایت های لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی در لرستان بسیار ضعیف است و نیازمند اقدامات ویژه می باشد ، گفت : در این راستا از سرمایه گذاران می شود تا این بخش در این استان توسعه یابد.

ساداتی نژاد افزود: ظرف هفته آینده حوزه تولید و تنظیم بازار و برنامه‌ریزی به اتحادیه دامداران کل کشور و استان ها واگذار می شود و خرید تضمینی هم به اتحادیه واگذار خواهد شد و نگاه ما این است که اتحادیه ها تنظیم بازار و تولید را مدیریت خواهند کرد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد پروتئین کشور توسط عشایر تامین می شود و تامین علوفه در فصل زمستان برای این قشر نیازمند اقدام ویژه است که باید به خوبی صورت گیرد.

وزیر جهادکشاورزی در سفر یک روزه به شهرستان پلدختر از ایستگاه‌های پمپاژ تخریب شده از سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸، مجتمع ماهیان خاویار واحدهای پرورش ماهی در مناطق «سراب جهانگیر»، «چم گز» و همچنین بازدید میدانی از پمپاژهای کشاورزی «واشیان» و «رنگین بان» بازدید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز