خبرگزاری کار ایران

به‌‌ دنبال تعرض ماشین‌آلات شهرداری؛

خطر از بیخ گوش یک بنای ثبت ملی در خرمشهر گذشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۳۷۰

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر از تخریب دیوار منتهی به یک بنای ثبت ملی در کوچه دلگشا این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سجاد پاک‌گهر با اعلام این خبر تصریح کرد: باتوجه به تماس‌های مردمی و دوستداران میراث دفاع مقدس مبنی بر تعرض ماشین‌آلات شهرداری خرمشهر به شواهد باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس در کوچه بن‌بست یک «کوچه دلگشا» در نزدیکی دبستان دخترانه شهید جعفری، به‌سرعت موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر افزود: با ورود به محل حادثه و طی تماس با شهردار خرمشهر، موارد تعرض بررسی شد و خوشبختانه خطر از بیخ گوش این بنای تاریخی گذشت. متأسفانه این موضوع بدون هماهنگی با اداره میراث و دریافت استعلام صورت گرفت. 

وی ادامه داد: با ورود شهردار و بازدید میدانی، شهرداری دلیل این تخریب بدون مجوز را احتمال خطر ریزش دیوار به دلیل نزدیکی به مدرسه عنوان کرد؛ از همین‌روی، اداره میراث خرمشهر نیز مراتب نگرانی خود نسبت به دیگر آثار موجود در بافت شهری را به شهرداری اعلام کرد. 

پاک‌گهر با اعلام این موضوع که خوشبختانه به نوشته‌ها و آثار نوشتاری روی دیوارها و بخش ثبت ملی آسیبی وارد نشد، تأکید کرد: قسمت‌های تخریب‌شده جزو بنای ثبت ملی نبود و در انتهای دیوار نوشته‌ها قرار داشته که همین موضوع را باید به‌عنوان یک هشدار برای نگهداری هرچه بهتر از این آثار ارزشمند در نظر گرفت. 

وی با اشاره به موضوع مواریث باقی‌مانده از جنگ به‌عنوان بخشی از تاریخ ارزشمند در بیشتر کشورهای دنیا، گفت: هم‌اکنون بحث معرفی آثار باقی‌مانده از جنگ برای جذب گردشگر، موضوعی مهم و کاربردی در حوزه گردشگری جنگ است که به‌عنوان نمونه می‌توان به کشورهایی از قبیل ژاپن، امریکا، فرانسه و روسیه اشاره کرد؛ به همین خاطر، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر، در طول ادوار گذشته ضمن تلاش برای نگهداری، ثبت و معرفی آثار ارزشمند باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس، تلاش‌های بی‌شماری را به‌منظور معرفی این آثار معنوی به نسل‌های آینده به‌کار گرفته است و همواره به این حوزه به‌عنوان یک اولویت پرداخته و در برابر هرگونه تعرض احتمالی از خویش کوتاهی نشان نخواهد داد. 

اثر ثبت ملی "شواهد باقی‌مانده از دفاع مقدس"، در کوچه بن‌بست ۱، کوچه دلگشا واقع در خیابان فردوسی، نبش دلگشا، از مراکز مهم و ارزشمند دفاع مقدس است که در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹ با شماره ۲۱۱ در لیست آثار واجد ارزش، به ثبت ملی رسیده شده است. این پرونده شامل دو ساختمان مقابل دیوار نوشته و خود دیوار است. در حال حاضر، ۲۱ اثر ثبت ملی در حوزه دفاع مقدس در خرمشهر وجود دارند که برای مردم استان خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز