خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در مشهد مطرح کرد؛

هر روستا باید یک فعال اقتصادی باشد/ حکمرانی روستایی مورد غفلت واقع شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۵۴۰

وزیر کشور گفت: توسعه روستایی امروز مساله مهمی و از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای حل مشکل حاشیه‌نشینی باید به روستاها توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، احمد وحیدی در آیین آغاز طرح تحول روستایی خراسان رضوی در مشهد با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به حوزه روستاها توجه ویژه‌ای شده است، افزود: طبق برنامه ششم روستاها طرح هادی همه روستاها باید تکمیل شود و طرح های پیشرفت روستاها باید همه آماده می‌شد و کارهای مهمی باید صورت می گرفت که اکنون از آنها عقب هستیم.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به مساله آبادانی روستاها توجه خاصی دارند و ایشان دلیل عمده حاشیه نشینی را نرسیدن به مسائل موجود در روستاها عنوان کرده اند.

وحیدی با اشاره به تهیه طرح های توسعه حدود ۲۳ هزار روستا در کشور افزود: حکمرانی روستایی تا حدودی مورد غفلت واقع شده است و حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمعیت داریم، مناطقی که از امکانات برخوردار هستند اما خالی از سکنه شده اند و این خسارت بزرگی است.

وزیر کشور ادامه داد: باید آسیب شناسی شود چرا روستاها تخلیه می شوند، روستا محل تولید و اصالت‌هاست و باید به روستاها توجه ویژه شود.

وی افزود: برخی روستاها با صلابت و با فرهنگ اصیل در بخش های مختلف توسعه یافته اند اما متاسفانه روستاهایی نیز وجود دارد که به رغم امکانات تخلیه شده و پیشرفت نکرده اند. برای دهیاران ۴۷ وظیفه تعریف شده است و باید مورد توجه قرار گیرد، روستاها نباید مصرف گرا باشند و آداب بد شهری در الگوی مصرف گرایی نباید در روستاها توسعه یابد.

وزیر کشور در ادامه تاکید کرد: روستاها باید امنیت غذایی کشور را به عنوان یک رکن مهم در امنیت ملی تامین کنند، هر روستا باید یک فعال اقتصادی باشد. ۵۴ رشته کاری در برنامه ششم توسعه برای فعال شدن در روستاها تعریف شده است که باید پیگیری و دنبال شود.

وحیدی در ادامه با اشاره بهمنابع تجربی خوب طب شفاهی در روستاهای کشور و لزوم استخراج آن، اظهار داشت: گیاهان دارویی به عنوان موضوع ثروت آور مربوط به مناطق روستایی است و باید این ثروت و دانش آن حفظ شود.

وی ادامه داد: ارتباط زنجیره ای روستاها و اجرای طرح های اقتصادی مشارکتی نیز نقش مهمی در توسعه روستایی دارد که باید دنبال شود، همچنین سامانه جامع اطلاعات روستایی باید تشکیل شود تا ظرفیت روستاها در استانهای مختلف مشخص و برای تقویت آنها برنامه ریزی شود.

وزیر کشور بیان کرد: طرح های تولیدی در روستاها نیز باید بر اساس الگوی تامین مالی نوینی صورت گیرد و برای تحقق این موضوع باید زیرساخت لازم فراهم و اگر نیاز است صندوق توسعه و پیشرفت روستایی طراحی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در هر روستا هویت بانوان به لحاظ پوشش عالی است و هویت زن ایرانی را به تصویر می کشانند، افزود: باید هویتها حفظ شود و فرهنگهای اصیل اسلامی با دخالتهای دیگری از بیرون دچار خدشه نشود.

وزیر کشور در پایان گفت: موضوع ارتقای شغلی دهیاران و تبدیل وضعیت آنها نیز از طریق مجلس شورای اسلامی در دست پیگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز