خبرگزاری کار ایران

ارائه خدمات توانبخشی در منزل توسط ۲۱ مرکز بهزیستی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۱۳۳

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تعداد ۲۱ مرکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل در خراسان رضوی فعال است.

به گزارش ایلنا از مشهد، حمیدرضا علیزاده رضایی در خصوص مراکز ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل اظهارداشت: این مراکز خدمات مختلفی را با هدف ارتقا سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال نسبی در عملکرد به افراد توانخواه ارائه می‌دهند. گروه هدف در این طرح افراد دارای معلولیت ذهنی شدید و متوسط، جسمی، حرکتی، سالمندان، بیماران روانی مزمن که معلولیت یا ناتوانی آنها به تایید کمیسیون تعیین نوع و شدت معلولیت استان رسیده باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این مراکز،کاهش میزان تقاضای استفاده از خدمات مراکز شبانه‌روزی است، گفت: ارائه خدمات تخصصی در منازل مددجویان، تاثیرات شگرفی بر سلامت روحی و روانی افراد دارای معلولیت و خانواده آنها می‌گذارد. ارتقا سطح دانش و سلامت جامعه هدف، تقویت عزت‌نفس افراد کم‌توان، ایجاد تغییر در نگرش خانواده‌ها و... بخشی از این تاثیرات است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به هزینه‌های این طرح گفت: تعرفه خدمات توانبخشی درمنزل هر سال یکبار توسط معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور مشخص و جهت رعایت به مراکز بهزیستی در استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی درخصوص مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل، گفت: اصطلاحا به این مراکز "مراکز ویزیت در منزل" نیز گفته می‌شود. این مراکز، متخصصین مختلف مانند گفتار درمانگر، پزشک، پرستار، روانشناس، کاردرمانگر و... را به منزل مددجوها اعزام می‌کنند. مددجویان نیازمند دریافت خدمات توانبخشی که توانایی پرداخت هزینه‌های بهره‌مندی از این خدمات و انتقال فرد دارای معلولیت را به مراکز درمانی ندارند، می‌توانند از خدمات این تیم تخصصی در منزل خود بهره‌مند ‌شوند.

علیزاده رضایی افزود: متخصصین بعد از مراجعه به منازل مددجویان علاوه بر انجام اقدامات درمانی، به‌منظور آموزش نحوه نگهداری صحیح از افراد دارای معلولیت، مشاوره‌‎های لازم را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند. سازمان بهزیستی نیز به ازای تعداد خانواده‌هایی که مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل تحت پوشش خود دارند، ماهیانه مبالغی را پرداخت می‌کند بنابراین دریافت این خدمات در منزل برای خانواده‌ها رایگان است و هزینه‌ها توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه نوع خدمات و وظایف مراکز مراقبت در منزل با مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل متفاوت است، گفت: همان‌طور که از نام‌های این مراکز پیدا است، دو وظیفه کاملا متفاوت نیز دارند. یکی از مراکز فقط وظیفه "مراقبت" و دیگری وظیفه "توانبخشی" در منازل را به‌عهده دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: مراکز مراقبت در منزل دوره‌های آموزشی مختلفی را جهت آموزش نحوه نگهداری صحیح از افراد دارای معلولیت و سالمند برای نیروهای خود و خانواده های تحت پوشش بهزیستی برگزار می‌کند. بهزیستی نه‌تنها این مراقبین را آموزش می‌دهد و به خانواده‌ها معرفی می‌کند بلکه تمام هزینه‌های آنها را نیز پرداخت می‌کند درنتیجه خانواده‌ها به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: درصورتی که یکی از اعضا خانواده دارای معلولیت ذهنی، جسمی، روان با شدت متوسط، شدید و خیلی شدید یا فرد سالمندی ‌باشد، می‌توانند از هر دو خدمت استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز