خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از استقبال کم مردم از شب چله امسال؛

کاهش رونق بازار شب یلدا با افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ در صدی آجیل و پسته/ آجیل کالایی لوکس که دست کمتر کسی به آن می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۷۷۹

قیمت آجیل و پسته در بازار قزوین با افزایش 30 تا 100 درصدی در انواع مختلف مواجه بوده و حتی شاهد عرضه پسته با قیمت بیشتر از 600 هزار تومان هستیم همین افزایش قیمت‌ها باعث شده بازار شب یلدا رونق هر ساله را نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، شب یلدا یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که در آن افراد و خانواده‌ها دور هم جمع شده و این شب را جشن می‌گیرند.

امسال اما قیمت‌ها به گونه‌ای است که قدرت خرید مردم برای خرید آجیل، میوه و شیرینی کاهش پیدا کرده و برخی از آجیل‌ها هم به کالایی لوکس تبدیل شده‌اند.

افزایش 100 درصدی قیمت پسته

کارشناس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به آخرین قیمت آجیل و خشکبار گفت: قیمت آجیل حداقل 30 درصد افزایش داشته که این میزان در پسته 100 درصد است.

جواد خشکباری ادامه داد: آجیل از 165 تا 500 هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت پسته هم 370 تا 670 هزار تومان است، همچنین آجیل چهار مغز هم حدود 380 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: قیمت آجیل معمولی بین 270 تا 330 هزار تومان، آجیل شیرین 160 هزار تومان، فندق 240 تا 260 هزار تومان، تهمه آفتابگردان 70 تا 120 هزار تومان، تخمه کدو 180 تا 200 هزار تومان عرضه می‌شود.

این کارشناس اتحادیه ادامه داد: بادام خارجی بین 290 تا 320 و بادام ایرانی هم حدود 460 هزار تومان است، قیمت گردو هم بین 240 تا 400 هزار تومان است.

خشکباری اظهار کرد: در حوزه آجیل به دلیل تنوع بالای محصولات و درجات و کیفیت‌های مختلف قیمت مصوبی وجود ندارد، اما خود کاسبان در این شرایط که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بهترین ناظران هستند و نباید اجناس را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

شیرینی شب یلدا افزایش قیمت نخواهد داشت

مسئول اتحادیه قنادان و بستنی فروشان استان قزوین به خبرنگار ایلنا گفت: برای شب یلدا هیچ گونه افزایش قیمتی در حوزه شیرینی نداریم و قیمت‌ها براساس آخرین نرخ مصوب که در 22 خرداد ماه 1401 اعلام شده خواهد بود.

نصرالله حیدری درباره قیمت انواع شیرینی پرمصرف عنوان کرد: شیرین تر و خامه‌ای با قیمت 100 هزار تومان، کشمشی، فلور و گل محمدی 75 هزار تومان، شیرینی زبان 75 هزار تومان، نان چایی 85 هزار تومان، کره‌ای 100 هزار تومان و کیک یزدی با قیمت 55 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت کیک هم به ازای هر کیلوگرم 120 هزار تومان است و  در این ایام بر فعالیت شیرینی فروشی‌ها توسط اتحادیه، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و سازمان صمت نظارت می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قزوین گفت: قیمت میوه در آستانه شب یلدا باتوجه به میزان تقاضا افزایش داشته و در حال حاضر قیمت موز 60 هزار تومان است که در چند روز آینده افزایش بیشتری خواهد داشت.

افزایش قیمت میوه در قزوین بازار فروش را کاهش داد

حبیب الله صادق‌پور هم با اشاره به قیمت میوه در سطح استان قزوین گفت: در حال حاضر هندوانه در سطح میدان با قیمت 10 هزار تومان و  بازار 12 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قزوین ادامه داد: قیمت انار هم متناسب با کیفیت و نوع آن بین 20 تا 40 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی عنوان کرد: موز در سطح میدان با قیمت 50 تا 55 تومان و در بازار با قیمت 60 هزار تومان است، پرتقال هم بین 12 تا 20 و سیب هم بین 25 تا 30 هزار تومان عرضه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: برای میوه شب یلدا کمبودی نداریم و افزایش قیمت‌ها به خاطر میزان تقاضای بیشتر اتفاق افتاده، البته تا کنون چنین بازار شب یلدای ضغیفی نداشتیم و استقبال کم است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز