خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

یلدای گران ایرانی

اگر وضعیت زندگی و گرانی و سختی تامین هزینه‌های معشیت در ایران باستان نیز مانند ایران امروز بود، شاید اکنون بسیاری از مراسم ها ، آداب و رسوم، دیگر وجود خارجی نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب یلدای امسال نیز مانند سال‌های گذشته از یک هفته مانده به آن، با موج گرانی اقلام مصرفی در این شب، همراه شد و نهادهای نظارتی نیز مانند هر سال فقط در جمع خبرنگاران، خبر از اعزام گسترده اکیپ‌های نظارتی می‌دهند.

در این گزارش تلاش شده هزینه برگزاری شب یلدا برای یک خانواده طبقه متوسط  4 نفره تخمین زده شود.

در حالیکه هنوز یک شب تا شب یلدا باقی مانده و قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است، اگر خانواده‌ای 4 نفره بخواهد مقدمات شب یلدا را با میوه و آجیل معمولی، تهیه کند باید 114 هزار تومان هزینه کند.

با توجه به قیمت متوسط برخی از اقلام همچون انار کیلویی 5 هزار تومان، هندوانه کیلویی 5 هزار تومان، پرتقال تامسون کیلویی 3 هزار تومان، کیوی کیلویی 4 هزار تومان، نارنگی کیلویی 4 هزار تومان و موز کیلویی 3 هزار تومان، به نظر می‌رسد برای تهیه میوه برای یک خانواده چهار نفره با احتساب یک هندوانه 4 کیلویی و  از سایر میوه ها هر کدام 2 کیلو ، باید 58 هزار تومان هزینه کرد.

از سوی دیگر بنا بر اعلام رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا بدون مغز پسته و فندق به طور متوسط 30 هزار تومان است و دو کیلو شیرینی دانمارکی به ازای هرکیلو 13 هزار تومان هزینه 26 هزار تومانی دارد.

با احتساب موارد فوق، برگزاری مراسم شب یلدا، امسال برای یک خانواده 4 نفره ( بدون محاسبه هزینه شام ) رقمی در حدود 114 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

کد خبر : ۳۳۱۱۴۷