خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صنف آجیل مشهد مطرح کرد؛

افزایش ۱۵ درصدی قیمت آجیل و کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم/ قیمت یک کیلو آجیل تا ۶۵۰ هزار تومان رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۹۴۴

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد گفت: فردی که سال گذشته ۴ کیلو آجیل و خشکبار خریداری می‌کرد اکنون توان خرید آن به ۲ کیلو رسیده است و اکنون در بازار قیمت هر کیلو آجیل شیرین مطلوب از ۱۹۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علیرضا ارزانی ممقانی در خصوص وضعیت بازار آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا اظهار کرد: بعد از گذشت چندین سال از شیوع کرونا که مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از برگزاری این مراسم امتناع می‌کردند، اکنون وضعیت بهتر شده و استقبال مردم برای خرید و فروش آجیل افزایش یافته است.

وی افزود: بنابراین مراجعات مردم به واحدهای صنفی فروش آجیل و خشکبار نشان می‌دهد که این مراسم دیرینه ایرانی که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ ما دارد، امسال با شور خاصی برگزار خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد تصریح کرد: همکاران بنده در واحدهای صنفی آجیل و خشکبار تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند آجیل و خشکبار با کیفیت و قیمت مناسب به مردم ارائه بدهند تا بعد از گذشت سه سال از بیماری کرونا مردم مراسم یلدایی خود را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه آجیل و خشکبار بسیار فراوان است و هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد، افزود: معمولا شروع بازار محصولات خشکبار از آبان ماه است. نسبت به سال گذشته افزایش قیمت محسوسی در محصولات خشکبار نداشته‌ایم و قیمت‌ها مناسب است. قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته به طور میانگین تنها ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد تنها افزایش قیمت را در اقلام وارداتی و صادراتی که منشاء آن ناشی از افزایش نرخ دلار است برشمرد و عنوان کرد: اکنون به دلیل افزایش نرخ دلار در اقلام صادراتی و وارداتی افزایش قیمت داشته‌ایم. اقلام وارداتی مثل تخمه آفتاب گردان و بادام زمینی افزایش قیمت خواهد داشت. در اقلام صادراتی مثل پسته به دلیل متاثر بودن از قیمت جهانی شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت در ۵ روز پایانی مانده به شب یلدا که منشاء آن هم افزایش نرخ ارزها است، خواهیم بود. 

ارزانی ممقانی در خصوص قیمت‌های آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا با اشاره به اینکه به طور میانگین قیمت آجیل و خشکبار ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است بیان کرد: اکنون در بازار قیمت هر کیلو بادام زمینی از ۸۸ تا ۱۴۰ هزار تومان، بادام کاغذی از ۲۶۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، مغز گردو از ۳۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، بادام هندی از ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان، آجیل شیرین مطلوب ۱۹۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی از ۴۲۰ تا ۵۲۰ هزار تومان، پسته اکبری از ۵۰۰ تا ۷۲۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی از ۲۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، تخمه آفتاب گردان از ۹۸ تا ۱۲۰ هزار تومان، تخمه کدو از ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان و کشمش پیکامی از ۹۵ تا ۱۴۵ هزار تومان است.

وی ایجاد ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور را از جمله اهمیت صنعت آجیل و خشکبار عنوان و افزود: ایران بزرگترین تولیدکننده آجیل و خشکبار در دنیا است. آجیل و خشکبار در صدر جدول صادرات غیر نفتی است. در کشور مشکل تامین آجیل و خشکبار وجود ندارد اما مسئله کاهش ارزش پول ملی و نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای آجیل و خشکبار ایجاد کرده است.

ارزانی ممقانی ادامه داد: تصور مردم از بازار آجیل و خشکبار این است که واحدهای صنفی قیمت آجیل و خشکبار را افزایش می‌دهند در صورتی که چنین نیست و واحدهای صنفی تابع بازار و افزایش نرخ ارزها هستند.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار مشهد از بازرسی‌های اتحادیه واحدهای صنفی برای ایام منتهی به شب یلدا و بازرسی‌های ویژه اتاق اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی از بازار آجیل و خشکبار خبر داد و عنوان کرد: نظارت‌های لازم از بازار آجیل و خشکبار انجام خواهد گرفت و با واحدهای صنفی متخلف برخورد خواهد شد. همچنین توصیه بنده به مردم این است که خریدهای شب یلدا خود را از واحدهای صنفی معتبر دارای پروانه کسب تهیه کنند.

ارزانی ممقانی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی حجم خرید مردم کاهش پیدا کرده است به طور مثال فردی که سال گذشته ۴ کیلو آجیل و خشکبار خریداری می‌کرد اکنون توان خرید آن به ۲ کیلو رسیده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز