خبرگزاری کار ایران

​رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین:

​گاهی دانشجویان از گفت‌وگو هراس دارند/ محدودیتی برای انتقاد مستدل توسط دانشجویان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۵۰۴

​رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه در دانشگاه محدودیتی برای انتقاد وجود ندارد، گفت: خود دانشجویان هستند که شور و نشاط واقعی را برای بحث ندارند و در مسایل تاریخی، فرهنگی و سیاسی مطالعات عمیق ندارند و هیجان‌زده به نظر می‌رسند و گاهی از گفت‌وگو هراس دارند.

سیدعلی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به نقش و اهمیت کنشگری دانشجویان گفت: دانشجویان طلایه‌دار پیشرفت، تولید علم و فناوری و ایجاد گفتمان سازی در حوزه معرفتی هستند، در واقع دانشگاهیان مرجعیت گفتمان فکری و فرهنگی هستند و همواره در همه فعالیت‌های صنعتی، فناورانه، سیاسی و فرهنگی نقش اساتید و دانشجویان برجسته بوده است.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: دانشگاه همیشه عرصه تبادل افکار و تضارب آرا است و در سایه نقد و گفت‌وگو معارف رشد کرده و اندیشه‌ها بارور می‌شود و از این رو دنبال شکل‌گیری دانشگاه تک بعدی و تک صدایی نبوده و نیستیم و وزارت علوم هم چنین نگرشی ندارد.

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاد اندیشی، کلاس‌های ترویجی، تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی نشان می‌دهد که محدودیتی برای فعالیت، خردورزی و گفت‌وگو وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند حرف‌ها و نقدهای خود به فضای دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی را بیان کنند تا در سایه تضارب آرا و باورها، حقایق، آشکار شده و سطح آگاهی افراد جامعه ارتقا پیدا کند. 

این مسئول بیان کرد: در مواردی شاید دانشجویان نگران آزادی بیان و آزادی پس از بیان باشند اما فضا در دانشگاه و کرسی‌های آزاداندیشی بگونه‌ای است که بیان نظرات در چارچوب قوانین کشور و در راستای آگاهی بخشی و ارائه صحبت‌های مستند و مستدل آزاد است و ما باید به انتقاد، نگاه اصلاحی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر فردی تهمت بزند، دروغ بگوید و بدون پشتوانه حرف بزند کم کم از سمت خود دانشگاهیان طرد می‌شود، ضمن اینکه اگر درباره فردی حرف نادرست زده باشد باید پاسخگو باشد؛ درواقع در فضای گفت‌وگو باید دقت داشت تا حرف‌ها باعث تخریب، دروغ، ترور شخصیت و خلاف قوانین نباشد، در هر مناظره‌ای هر دو طرف اصول مشترکی را قبول دارند و آن‌ها را پذیرفته‌اند.

قاسم‌زاده ادامه داد: فضای انتقاد و تضارب آرا در دانشگاه بین الملل وجود دارد و حتی کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود و اگر انتقادات در قالب علمی در سطح دانشگاه باشد می‌پذیریم و در حد کلان هم دانشجو حق دارد، حرف مستدل بزند و از نظر قوانین انضباطی هم به افراد منتقد ورود نمی‌کنیم؛ اما گاهی خود دانشجو از گفت‌وگو هراس دارد. 

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین درباره آیین نامه جدید انضباطی عنوان کرد: آیین نامه جدید تفاوت زیادی با مورد قبلی ندارد و صرفا برخی موارد مانند جریمه و فضای مجازی به آن افزوده شده است.

وی ادامه داد: هر آیین نامه‌ای نیاز به بروزرسانی دارد، در گذر زمان حقایقی به جامعه افزوده شده که فضای مجازی ازجمله آن‌ها است که درواقع فضایی واقعی در جریان فکری جامعه است و بنابراین فعالیت و تشکیل گروه با عنوان و برند دانشگاه و دانشجو در این فضا باید تابع قوانین باشد که این موضوع منحصر در ایران نیست و هر کشوری در حوزه مجازی قوانین دارد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر فردی در فضای مجازی جریان سازی می‌کند یا حرفی می‌زند که مستند نیست و هدف آن تخریب و توهین است باید پاسخگو باشد، کمیته انضباطی هم در مواقعی به موضوع ورود پیدا می‌کند که کانال، گروه یا نام کاربری ایجاد شده مرتبط با دانشگاه و با شخصیت حقوقی باشد و با شخصیت حقیقی افراد خارج از فضای دانشجویی برخورد نمی‌شود.

این مسئول توضیح داد: هویت و ماهیت دانشگاه با دانشجوها در ارتباط است و اگر در فعالیت در فضای مجازی چارچوب‌های دانشگاهی رعایت شود مشکلی با فعالیت دانشجوها وجود ندارد و در غیر این صورت اگر در فعالیت‌ها از نام نشان دانشگاه استفاده شده باشد دانشگاه حق دارد از حیثیت حقوقی خود دفاع کند و مطرح شدن مجوز برای گروه‌های بالای 100 نفر هم در همین راستا است.

وی ادامه داد: اگر دانشجو کار درستی انجام می‌دهد نباید دلهره‌ای از کمیته انضباطی داشته باشد، البته کمیته انضباطی دانشجویان سخت گیرانه نیست و به همین دلیل اگر فعالیت‌ها خارج از نام و نشان دانشگاه باشد درصورت خروج از چارچوب‌ها و ورود نهادهای امنیتی، برخوردها از طرف آن‌ها سختگیرانه‌تر از کمیته انضباطی خواهد بود؛ در مجموع دانشجو برای استفاده از ظرفیت‌ها و حمایت دانشگاه باید چارچوب‌ها را رعایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز