خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

رابطه جنسی محافظت نشده ؛ عاملی مهم در انتقال اچ آی وی/ ۹۴ درصد افراد مبتلا در قزوین تحت درمان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۳۲۸

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: در یک بازه زمانی بیماری اچ آی وی بین افراد دارای اعتیاد و از طریق سرنگ آلوده منتشر می‌شد و اپیدمی بود اما چند سالی است که این روند درحال تغییر است و انتقال بیشتر از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده صورت می‌گیرد.

بهزاد نجف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به وضعیت بیماری اچ آی وی گفت: در راستای مقابله با بیماری اچ آی وی و ایدز پیشرفت چشمگیری اتفاق افتاده و امروز یک بیماری قابل کنترل است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: رویکردها درخصوص کنترل این بیماری هم تغییر پیدا کرده و می‌توانیم با شناسایی به‌هنگام و درمان موثر جلوی انتشار و پیشرفت آن را بگیریم و افراد مبتلا می‌توانند عمر نزدیک به طبیعی و با کیفیت داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله و کنترل اچ آی وی عنوان کرد: در مراکز مشاوره رفتاری خدماتی برای گروه هدف ارائه می‌شود و تمام مراحل از شناسایی، آزمایش رپید، اقدامات درمانی، آزمایش‌ها و واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود، البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در این راستا اقدام کند و ارتقای آگاهی و کاهش آسیب‌ها نیازمند همکاری سایر نهادهادی متولی است.

این مسئول ادامه داد: در مرکز بهداشت شهید بلندیان پزشک درمانگر مستقر است، البته مراکز مشاوره در شهرستان‌ها هم فعال است و اقدامات اولیه و رپید تست انجام می‌شود اما اگر به مداخلات درمانی نیاز باشد به مرکز شهید بلندیان ارجاع داده می‌شوند.

ضرورت آگاهی بخشی در حوزه بیماری اچ آی وی

وی بیان کرد: در رابطه با این بیماری تعداد افراد شناسایی شده با آمار تخمین زده شده فاصله دارد، درحال حاضر در سطح کشور بیش از ۵۰ هزار بیمار تخمین زده شده که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شناسایی شده و از این تعداد یک‌هزار و ۷۵۰ نفر تحت نظر و یک‌هزار و ۶۳۰ نفر تحت درمان قرار دارند.

نجف‌پور ادامه داد: در سطح کشور و همچنین استان قزوین حدود ۹۴ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان قرار دارند.

وی تاکید کرد: در کنترل این بیماری چند نکته مورد اهمیت است که اجباری نبودن در آزمایش تشخیصی و درمان اولین مورد است، همچنین صحت آزمایش و آزمایشگاه‌ها و رازداری هم اولویت دارند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اظهار کرد: شیوه انتقال از طریق جنسی خطرناک‌تر است و می‌تواند افراد بیشتری و حتی فرزندانی که متولد می‌شوند را در معرض ابتلا قرار دهد.

وی ادامه داد: در مشاوره‌های پیش از ازدواج در کنار آماه سازی به انجام این آزمایش توصیه می‌کنیم، اما انجام آن جزء آزمایش‌های اجباری پیش از ازدواج نیست، چرا که اجباری بودن آن تبعات منفی خواهد داشت و ممکن است فرد بیمار برای درمان از دسترس ما خارج شود.

این مسئول عنوان کرد: چندین سال است آموزش و آگاهی بخشی درباره اچ ای وی با رویکرد نوین انجام می‌شود و مدرسین برای گروه‌های مختلف جامعه در سطوح مختلف اطلاع رسانی می‌کنند، شناخت راه‌های انتقال و راه‌هایی که انتقال از آن طریق ممکن نیست و باورهای غلط در کنترل این بیماری اهمیت اساسی دارد.

یکم دسامبر (دهم آذر ماه) به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده و در این روز به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی درباره این بیماری تاکید می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز