خبرگزاری کار ایران

هشدار فعالان محیط زیست بر استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند:

مازوت سوزی نیروگاه، عامل اصلی آلایندگی اراک است/هیچ برنامه‌ای برای عبور از بحران کمبود گاز وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۲۱۳

300 میلیون لیتر مصرف سوخت مازوت در سال 1399 و همچنین 470 میلیون لیتر مصرف این سوخت در سال 1400 توسط نیروگاه حرارتی شازند، مسئله ای نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. اتفاقی که ریه های تنفسی اراک را سیاه کرده و باعث شده تا در سال 1400، تعداد 165 روز ناسالم در اراک سپری شود و ضررهای محیط زیستی بسیار بزرگ و جبران ناپذیری از خود بر جای بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نگرانی به قدری گسترده است که خشم فعالان محیط زیست را برانگیخته به طوری که بر این باورند که استفاده از سوخت مازوت تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه ای قابل پذیرش نیست. این در حالی است که به‌رغم تمامی هشدارهای فعالان محیط زیست استان مرکزی، باز هم از 20 آبان ماه سال جاری تاکنون بیش از 65 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده شده است.

هیچ  برنامه‌ای برای عبور از بحران کمبود گاز وجود ندارد

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا، متأسفانه بحران کمبود گاز در کشور تبدیل به یک رویه عادی شده، گفت: متأسفانه به‌رغم گذشت سال های متمادی، هیچ گونه برنامه ای برای عبور از بحران کمبود گاز در کشوری مانند ایران به عنوان دومین تولید کننده بزرگ گاز در جهان، وجود ندارد.به تبع  آن ، اراک نیز به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور درگیر پدیده مازوت سوزی می شود.

سیاوش آقاخانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: متأسفانه با توجه به وضعیت حاد هوای شهر اراک که به دلیل آلاینده های متعدد از ابتدای سال جاری تاکنون کمتر شاهد روزهای پاک بوده و با روزهای ناسالم بسیاری همراه بوده است، رکورد روزهای آلاینده خود را مانند سنوات گذشته داشته است و حتی تعداد روزهای ناسالم بیشتر نیز شده است، به گونه ای که این شهر دچار یک بحران جدی محیط زیستی و اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: انتظار می رود اراک با وضعیت آلایندگی هایی که از ابتدای سال جاری تاکنون داشته، در اولویت تأمین سوخت گاز در میان سایر نیروگاه های کشور قرار بگیرد. همچنین انتظار می رود چه در بحث بودجه و چه در بحث برنامه ریزی های استانی این موضوع به عنوان یک بحث جدی مورد اهمیت واقع شود؛ در غیر این صورت، موضوع آلایندگی های هوای اراک، تبدیل به یک بحران جدی اجتماعی می شود که دامنه ها و گستره های آن غیرقابل جبران است.

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: از سوی دیگر به‌رغم گذشت بیش از یک سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، متأسفانه هیچگونه برنامه ریزی و راهکار مشخصی از سوی دولت چه در سطح ملی و چه در سطح استانی وجود ندارد. انتظار می رفت با توجه به وعده هایی که در سالهای گذشته داده شده بود، در سال جاری به سمت و سوی فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند حرکت کنیم که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

آقاخانی تصریح کرد: با توجه به سفر هیأت دولت به استان مرکزی و وعده ای که رئیس جمهور در بحث آلودگی هوا داشته است، همچنین با توجه به مطالبات مردم در تمامی جلساتی که در سفر هیأت دولت مطرح شد، این انتظار وجود دارد که موضوع بهبود هوای اراک و مدیریت پدیده آلودگی صنایع به ویژه نیروگاه حرارتی شازند، در قالب یک برنامه مشخص و راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد توجه دولت مردان قرار بگیرد.

وی بیان داشت: اگر  هزینه هایی که در حوزه آلودگی هوای اراک به مردم و محیط زیست تحمیل می شود را برآورد کرده و آن را به عدد و رقم تبدیل کنیم، مطمئناً مشکل گاز سوز شدن نیروگاه شازند، مسئله ای است که به راحتی قابل حل و فصل است. در قبال تمامی هزینه هایی که صرف سلامت مردم می شود و یارانه ای که دولت در بحث دارو و سلامت به شهروندان ارائه می دهد، موضوع گاز سوز شدن نیروگاه یک عامل پیشگیرانه بسیار خوب است.

رئیس شبکه محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: موضوع دیگر این است که متأسفانه هیچگونه برنامه ریزی و راهکار مشخصی در حوزه تأمین انرژی و در بحث انرژی های سبز در استان مرکزی وجود ندارد. به‌رغم ظرفیت هایی که در مباحث انرژی خورشیدی و انرژی بادی در استان مرکزی وجود دارد، نه تنها اقدامات مؤثری برای تأمین انرژی از طریق انرژی های سبز صورت نگرفته، بلکه هنوز برخی از افراد به دنبال فاز توسعه ای نیروگاه حرارتی شازند هستند و با بهانه نیروگاه سیکل ترکیبی پیگیر این موضوع هستند که وضعیت فعلی آلودگی را ادامه دهند.

آقاخانی ابراز داشت: نیروگاه شازند در وضعیت فعلی خود تقریباً به انتهای عمر کارکردی خود رسیده است و انتظار مردم و فعالان محیط زیستی این بود که وزارت نیرو به دنبال جایگزین کردن این نیروگاه با انرژی های سبز خورشیدی باشد. اما بر خلاف  انتظارات، متأسفانه در حال حاضر فاز توسعه را در نیروگاه حرارتی شازند در پیش گرفته اند. این فرایند به شیوه ای است که نیروگاه حرارتی شازند به فعالیت خود ادامه دهد و در کنار آن نیز یک نیروگاه سیکل ترکیبی دیگری قرار بگیرد. باید در نظر داشت که نیروگاه سیکل ترکیبی آلودگی های خود را دارد.

وی اضافه کرد: با بی برنامگی هایی که در حال حاضر در حوزه تأمین انرژی در استان وجود دارد و سیاست هایی که با مازوت سوزی های سال گذشته وجود داشته، امیدواریم که در سال جاری دولت شیوه ای نو و جدید را به کار گیرد و در قالب برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دنبال حل مشکل آلودگی نیروگاه حرارتی شازند باشد. انتظارات در این حوزه به گونه ای است که به سمت انرژی های سبز از جمله انرژی خورشیدی و بادی حرکت کنیم.

مازوت سوزی نیروگاه، توهین آشکار به شعور مردم اراک است

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزاندیشان اراک با تأکید بر اینکه در سال های گذشته خلاف قوانین و مقررات جاری کشور و به بهانه های مختلف، سوخت مازوت در نیروگاه شازند مصرف شد، گفت: هر سال به بهانه هایی از جمله اینکه سوخت مازوت در این نیروگاه موقتی است و یا اینکه مشکلات امنیتی مراجع بالادستی وجود دارد، همچنان در نیروگاه شازند سوخت مازوت مصرف می شود.

حمید اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: سال گذشته اقدام بدتری انجام شد، مبنی بر اینکه در جلسه ای اعلام کردند که نیروگاه شازند مشمول ماده 12 قانون هوای پاک نیست. این در حالی است که بر اساس استعلامی که از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام گرفت، این موضوع کاملاً نادرست است و این نیروگاه مشمول ماده 12 قانون هوای پاک است و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی تواند به این بهانه ادعایی داشته باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته مسئولان دولت سیزدهم عنوان کردند که دولت به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و فرصت آن نیست که مسائل مربوط به نیروگاه حرارتی شازند پیگیری شود. همچنین مسئولان مربوطه اعلام کردند اگر بتوانیم درصدی از مازوت سوزی نیروگاه را کاهش دهیم، در سال آینده قطعاً استفاده از مازوت در نیروگاه را به میزان بیشتری کاهش خواهیم داد. اما متأسفانه مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه از حجم 300 میلیون لیتر سوخت مازوت در سال 1399 به حجم 470 میلیون لیتر مازوت سوزی در سال 1400 رسید.

وی اظهار داشت: در سال جاری هیچگونه بهانه ای برای مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند پذیرفته نیست. این موضوع هم به دلیل رعایت قوانین و مقررات باید اجرایی شود و هم اینکه در سال گذشته  در این باره بی عدالتی در شهر اراک رخ داده است. نیروگاه شازند در شرایطی سال گذشته 470 میلیون لیتر مازوت سوزاند که در نیروگاه های تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نشد و نیروگاه های شهرهایی مانند اصفهان نیز کمتر از 100 میلیون لیتر مازوت سوزی داشتند.

اخوان تصریح کرد: این حجم از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، توهین آشکار به شعور مردم شهر اراک است. بهانه ای که از سوی مسئولان و دولتمردان عنوان می شود و اعلام می کنند که ماوزت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند مصوبه شورای امنیت است؛ هرگز قابل پذیرش نیست. حتی اگر از سوی مسئولان چنین مصوبه ای در شورای امنیت پذیرفتنی باشد، در شرایط فعلی دیگر قابلیت پذیرش ندارد زیرا  از نظر  فعالان محیط زیست، در سال گذشته نیز چنین ادعا و مصوبه ای و همچنین این حجم از مازوت سوزی قابل پذیرش نبوده است.

وی بیان داشت: تا زمانی که 300 میلیون لیتر مازوت در سال 1399 و 470 میلیون لیتر مازوت در سال 1400 که در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده شد، در سایر نیروگاه های مستقر در دیگر شهرهای کشور به این میزان حجم جمعاً مورد استفاده قرار نگیرد و سوزانده نشود، مصرف حتی یک لیتر دیگر مازوت در نیروگاه شازند قابل پذیرش نیست و هیچگونه توجیه عقلانی، قانونی و منطقی نخواهد داشت .

مازوت سوزی نیروگاه، عامل اصلی آلایندگی اراک است

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه مازوت سوزی نیروگاه شازند عمدتاً یکی از عوامل اصلی ایجاد آلایندگی هوای اراک است، گفت: هنگامی که نیروگاه شازند از سوخت مازوت استفاده می کند، غلظت آلایندگی دی اکسید گوگرد در هوای اراک افزایش پیدا می یابد.

سید مهدی مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: سال گذشته متأسفانه حدود 470 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند سوزانده شده و حجم بسیاری از آلایندگی ها وارد شهر اراک شد. به همین سبب سال گذشته 165 روز آلوده را در اراک سپری کردیم و بخشی از این روزهای آلوده به دلیل مازوت سوزی در نیروگاه بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری با توجه به وعده هایی که از سوی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان عالی کشور در خصوص بحث کاهش آلودگی هوای اراک داده شد، انتظار می رود که موضوع مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند اتفاق نیفتد و همچنان تا پایان سال از سوخت گاز استفاده شود.

سرپرست محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: همچنین در این راستا از مسئولان استانی نیز انتظار می رود و درخواست می شود که بحث تأمین سوخت گاز نیروگاه حرارتی شازند به صورت دائمی و مستمر تا پایان سال ادامه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی پاسخگو نیست

به‌رغم  پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، برخی از مسئولان استانداری مرکزی که نقش مهمی هم در اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلایندگی های هوای شهر اراک دارند، از پاسخگویی ممانعت کردند. 

مازوت سوزی نیروگاه، عامل اصلی آلایندگی اراک است/هیچ برنامه‌ای برای عبور از بحران کمبود گاز وجود ندارد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز