خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی به مرغداران در پی افت دما

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۰۳۴

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با توجه به شروع فصل سرد و افت دما در استان به مرغداران درباره رعایت تمام لازم به منظور جلوگیری از بیماری های تنفسی طیور و آنفولانزای پرندگان هشدار داد.

سید امید خلیل زاده در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه کاهش دما احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی طیور از جمله بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به شدت افزایش می‌دهد گفت: با توجه به ماندگاری بیشتر این ویروس‌ها در هوای سرد، احتمال انتقال آنها از نقطه‌ای به نقطه دیگر افزایش می‌یابد؛ بنابراین رعایت اصول امنیت زیستی در واحد‌های مرغداری بسیار حائز اهمیت است.

خلیل زاده افزود: استرس سرمایی، طیور را در معرض عوامل ویروسی و باکتریایی بیماری زای تنفسی قرار می‌دهد که باید جدی گرفته شود.

وی به علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل افزایش تلفات، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله اشاره کرد و افزود: مرغداران باید با مدیریت صحیح سیستم گرمایش سالن‌های مرغداری، تأمین رطوبت نسبی سالن‌ها و تهویه کافی، شرایط به وجود آمدن استرس‌های حرارتی را از بین ببرند و به یاد داشته باشند که بهداشت تردد افراد، وسایل و نهاده‌ها، شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا است.

خلیل‌زاده اضافه کرد: واکسیناسیون طیور بر اساس دستورالعمل‌های دامپزشکی ایمنی ماکیان پرورشی را در مقابل بیماری‌ها افزایش و شدت عوارض سندرم‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان خواستار رعایت دقیق موازین بهداشتی از سوی مرغداران، تشدید کنترل در کشتارگاه‌ها به منظور اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات کنترلی در مبادی ورودی به استان، تشدید کنترل درکشتارگاه های طیور از جنبه های بررسی گواهی‌های حمل بهداشتی، شستشوی قفس‌های‌های حمل مرغ زنده و خودروهای حمل محموله های مرغ زنده اعزامی به کشتارگاه و نیز آمادگی تیم های معدوم سازی با توجه به ضرورت اقدام سریع و همچنین هماهنگی های لازم با دستگاه‌های فرابخشی تاکید کرد.

وی در این هشدار از مرغداران خواسته است در صورت بروز بیماری‌های تنفسی در گله‌های طیور پرورشی، مراتب را بلافاصله به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند؛ چرا که با اطلاع رسانی به موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها با یک اقدام سریع و به موقع جلوگیری کرد.

خلیل زاده در پایان خاطرنشان کرد: امحای صحیح لاشه‌های تلف شده طیور در داخل مرغداری‌ها،از گسترش و پراکنده شدن عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز