خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

کمبود داروی استان مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری رفع می‌شود/ کمبودها مربوط به برندهای خارجی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۶۷۹

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه کمبودهای دارویی موجود در استان مرکزی و کشور مربوط به برندهای خارجی است، گفت: برندهای خارجی وارد کشور نمی شوند و این موضوع کمبود برخی از اقلام دارویی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علیمرادیان افزود: البته کشور همواره و به طور متوسط با 50 قلم کمبود دارویی مواجه است که برخی نایاب و برخی کمیاب هستند. به همین دلیل شرایط کمبود این داروها در استان مرکزی و دیگر استان ها نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اسپری های تنفسی، قطره های بینی و داروهای اعصاب از جمله داروهایی است که در استان مرکزی با کمبود آنها مواجه هستیم، ادامه داد: مسلماً واردات این داروها به راحتی میسر نیست و برای تولید آنها نیز باید مواد اولیه وارد شود و ارز تخصیص یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: داروهای موجود در عطاری ها مورد تایید نیستند و مسلماً استفاده از این داروها به جای داروهای شیمیایی که کمبود برخی از آنها در کشور وجود دارد، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

علیمرادیان تصریح کرد: بیماران اگر در برخی از اقلام با کمبود روبرو هستند می توانند در ساعت اداری با سامانه 190 تماس بگیرند، قطعاً اگر داروی مورد نظر در داروخانه ای موجود باشد راهنمایی می شوند تا نیاز خود را تامین کنند.

وی بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر نیاز کشور به سُرُم و آنتی بیوتیک تامین شده و مردم به راحتی می توانند این اقلام را در اختیار داشته باشند. در ارتباط با تولید انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و سُرُم نیز پیش از این 5 میلیون واحد از این 2 نوع دارو در کشور تولید می‌شد اما اکنون به 8 میلیون واحد رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: شرکت‌های تولیدی و توزیعی اکنون برای رفع نیاز دارویی فعالیت بیشتر را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. تلاش‌ها برای رفع کمبود دارویی ادامه دارد و اکنون تولیدکنندگان 3 برابر ظرفیت، دارو وارد بازار مصرف می‌کنند.

علیمرادیان با بیان اینکه کمبود داروی مورد نیاز استان مرکزی با ورود محموله جدید خارج از کشور تا پایان آذرماه سال جاری رفع می‌شود، ابراز داشت: سهمیه دارویی هر استان بر اساس جمعیت سنجیده می‌شود که این شاخص برای استان مرکزی 1.5 تا 2 درصد تعیین شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز