خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مشکلات سیزده ساله پتروشیمی‌های استان فارس؛

پتروشیمی‌های فارس در حد نصب تابلو ماندند/ نماینده کازرون: وعده راه اندازی پتروشیمی دست کشیدن از وظایف نمایندگی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۴۰۳

بیش از یک دهه از تصویب احداث پتروشیمی ها در فارس می گذرد. آن زمان که دولت نهم مجوز احداث 11 پتروشیمی را در استان صادر کرد؛ رویای صنعتی شدن فارس با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه پتروشیمی‌ها را در سر می پروراند اما امروز و بعد از گذشت نزدیک به 13 سال، دولت سیزدهم هم هنوز نتوانسته گره ای از مشکلات پتروشیمی های استان باز کند.

به گزارش ایلنا، رویای صنعتی شدن فارس تا آنجا پیش رفت که بسیاری از پتروشیمی های کشور خیلی دیرتر از پتروشیمی های فارس مجوز گرفتند اما امروز برخی از آنها بیش از 2 هزار نیروی کار دارند.

پتروشیمی های فارس از روز اول با مشکلات تأمین خوراک ، تأمین آب مورد نیاز و جانمایی نادرست مواجه بودند و هرچه پیش رفت این مشکلات نه تنها حل نشدند که با خشکسالی فارس و نیاز به تامین آب مورد نیاز عرصه برای ساخت پتروشیمی در استان تنگ تر شد.

در چند سال گذشته خبرهایی از انتقال پتروشیمی و نیروهای کار  از فارس به شهرهای جنوبی کشور هم به گوش رسیده است که مدیران استان این موضوع را رد نکرده اند.

حالا اما در آخرین اظهار نظرها نمایندگان استان از نداشتن اراده سرمایه گذار برای احداث و راه اندازی پتروشیمی های فارس خبر داده اند و می گویند راه اندازی پتروشیمی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد و هزینه خرید تجهیزات پتروشیمی ها بالاست.

  کاندیداها نباید وعده ساخت و راه اندازی پتروشیمی را بدهند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه  برای جویا شدن آخرین وضعیت پتروشیمی های فارس باید به سراغ مدیران عامل آن‌ها رفت، می گوید: در حال حاضر 4 پتروشیمی فیروز آباد، فسا، جهرم و داراب در استان فارس در خط اتیلن مرکز وجود دارد.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه  باید موضوع پتروشیمی و احداث آن را به عنوان تبلیغاتی برای ورود به مجلس خارج کرد ، می افزاید: افراد و کاندیداها نباید وعده ساخت و راه اندازی پتروشیمی را بدهند ؛ قطعا فردی که وعده راه اندازی پتروشیمی را می دهد قصد دست کشیدن از وظایف نمایندگی یعنی قانونگذاری و نظارت بر قوانین را دارد.

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه راه اندازی پتروشیمی در حیطه و وظایف استاندار و معاونان او است، خاطر نشان می کند: قطعا این افراد باید در مسائل و موضوعاتی مانند سرمایه گذاری و کار اجرایی اظهار نظر کنند  و در این شرایط نیاز است تا مسئولیت ها تفکیک شود و نمایندگان در حد توان باید به تسهیل این موضوعات کمک کنند.

پتروشیمی‌های فارس در حد نصب تابلو ماندند/ نماینده کازرون: وعده راه اندازی پتروشیمی دست کشیدن از وظایف نمایندگی است

اراده ای برای راه اندازی پتروشیمی های فارس وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه قطعا احداث و ایجاد پتروشیمی بر عهده سرمایه گذار است، بیان می کند: قطعا موضوع آب جزو بخش فنی احداث پتروشیمی است و طبق شواهد نداشتن اراده سرمایه گذار باعث شده تا پتروشیمی های فارس راه اندازی و احداث نشود.

نماینده کازرون و کوه چنار با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر سرمایه گذار بدون پول اقدام به گرفتن زمین های پتروشیمی کرده است و تلاش می کند تا با روش های دیگر و بدون پول صاحب پتروشیمی شود، می افزاید: سرمایه گذاران سرمایه زیادی را در احداث پتروشیمی هزینه نکرده اند و تنها با دریافت زمین عملیات خاکی انجام داده ند که ارزش آن را هم بسیار گران تمام کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تسطیح و فنس کشیدن برای ایجاد پتروشیمی امری ساده است، ادامه می دهد: حتی در بعضی از پتروشیمی ها سرمایه گذار سوله و ساختمان اداری هم احداث کرده است.

هزینه خرید تجهیزات پتروشیمی ها بالاست

نماینده کازرون و کوه چنار با بیان اینکه بی شک تجهیزات پتروشیمی ها از موضوعات مهم و اساسی است که بعضا هزینه خرید تجهیزات حدود 250 الی 300 میلیون دلار است و این هزینه در بعضی از پتروشیمی ها زیاد تر است و به 750 الی 800 میلیون یورو هم می رسد، می گوید: سرمایه گذاران تصمیمی در بخش تامین تجهیزات نکرده اند و تا زمانی که سرمایه گذاران 40 درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشند شرکت پتروشیمی نمی تواند خط لوله را احداث کند و خواباندن لوله در زیر زمین به دلیل عمر آنها و بدون هیچ پیشرفتی مشکل ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نبود اراده و پول توسط سرمایه گذار باعث شده تا گره ای در 4 پتروشیمی فارس ایجاد شود، بیان می کند: در شرایط فعلی سرمایه گذاران عنوان کرده اند که با تغییر، طرح فعالیت شان را به سمت پایین دست سوق می دهند و محصولات خود را از عسلویه وارد و سبب اشتغالزایی می شوند.

عباسی با اشاره به اینکه وضعیت پتروشیمی ممسنی و کازرون  از 4 پتروشیمی مذکور جدا است، ادامه می دهد: خط پتروشیمی ممسنی از گچساران وارد می شود و مقرر شده 300 هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی های ممسنی و کازرون مصرف و در نهایت این محصول در پایین دست تولید شود که متاسفانه بازهم سرمایه گذار اراده‌ای برای این امر نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مشکل آب و لوله پتروشیمی کازرون قرار است از سد نرگسی تامین شود، می گوید: برای فعالیت پتروشیمی ممسنی هم فرماندار قول داده که موضوع آب آن را حل کند.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی کازرون مشکل آب ندارد، می افزاید: قطعا نورآباد ممسنی هم می تواند پتروشیمی اش را به سمت کازرون بیاورد تا از تجهیزات جانبی پتروشیمی کازرون استفاده کند و نیروی کار را از ممسنی تامین کند.

پتروشیمی‌های فارس در حد نصب تابلو ماندند/ نماینده کازرون: وعده راه اندازی پتروشیمی دست کشیدن از وظایف نمایندگی است

راه اندازی پتروشیمی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد

نماینده کازرون و کوه چنار با اشاره به اینکه مشکلی در احداث پتروشیمی کازرون نداریم، ادامه می دهد: در حال حاضر سهامدار عمده این پتروشیمی ( شرکت پترول) عنوان کرده که پول ندارد و مقرر شده که سهام این شرکت به هلدینگ خلیج فارس انتقال یابد و در انتها اقدام به راه اندازی آن کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی راه اندازی پتروشیمی صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد، ادامه می دهد: متاسفانه طرح ها بدون امکان سنجی و راه اندازی نشدن در سر موعد مقرر باعث شده تا قیمت ها افزایش یابد که در نهایت تصمیم گیری برای سرمایه گذاران را دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین نیروی انسانی برای راه اندازی پتروشیمی ها نداریم، یادآور می شود: بی شک نیروهای متخصص برای پتروشیمی ها در استان فارس وجود دارد و در حال حاضر بسیاری از نیروهای کار استان به مناطقی مانند عسلویه و پارسیان می روند.

پتروشیمی‌های فارس در حد نصب تابلو ماندند/ نماینده کازرون: وعده راه اندازی پتروشیمی دست کشیدن از وظایف نمایندگی است

هلدینگ خلیج فارس مردد شد

 نماینده شیراز و زرقان نیز  در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر طراحی و اقدامات مقدماتی پتروشیمی های خط اتیلن مرکزی در حال انجام است، می گوید: طبق مصوبه دولت طراحی مجدد دو پتروشیمی پسا جهرم، داراب و پتروشیمی فیروز آباد در پایین دست  باید هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

جعفر قادری با اشاره به اینکه متاسفانه هلدینگ خلیج فارس سرمایه گذار پتروشیمی های کازرون و ممسنی مردد شده است، می افزاید: امیدواریم که این هلدینگ جهت ادامه کار و بهره برداری از این مجموعه ها مشکلی نداشته باشد و نمایندگان دو شهرستان پیگیر  بیشتر مشکلات مربوط به این دو مجموعه باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه  نمایندگان در حوزه انتخابیه موضوع پتروشیمی را دنبال می کنند، بیان می کند: نمایندگان حوزه انتخابیه ها توانستند مشکلات پتروشیمی‌های چهارگانه را حل کنند.

قادری با اشاره به اینکه زمانی که پتروشیمی ها از پساب استفاده کنند به هیچ وجه در تامین آب با مشکل مواجه نمی شوند، و حتما هم قرار نیست که این صنعت از آب شرب استفاده کند، خاطر نشان می کند: در حال حاضر باید آب شرب صرف مصارف مردمی شود و آبی که از عسلویه می آید به شرکت آبفا تحویل دهیم و از پساب این شرکت  در حوزه پتروشیمی استفاده کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز