خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت پایانی

نظام جمهوری اسلامی ایران بدون مردم هویتی ندارد/ گاهی تجدید نظرها بنیادین و سخت است اما باید این تصمیمات سخت را بگیریم+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۸۵۷

فرهاد درویشی، استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی و محمد حسین شفیعی‌ها، دبیر حزب موتلفه استان قزوین در قسمت سوم برنامه "راه نو" درباره راهکارهای برون‌رفت از شرایط موجود و نقشه راه گفت‌وگو کرده و لزوم تعییر در برخی ساختارها و تکیه بر محوریت مردم و رهبری را نقشه راهی برای آینده دانستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نخستین برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "محمدحسین شفیعی‌ها"، دبیر حزب موتلفه استان قزوین و "فرهاد درویش"، استاد دانشگاه برگزار شد.

در قسمت سوم این برنامه راهکارهای برون رفت از این شرایط نقشه راه از دیدگاه دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

خواسته و اراده مردم اصل است

درویشی در قسمت پایانی این مناظره  نظرات خود را درباره راهکارها بیان کرد.   

چه باید کرد سوال مهمی است؛ پیش شرط اینکه چنین اتفاقاتی دیگر در جامعه ما رخ ندهد و بحران‌ها را خوب مدیریت کنیم این است که سیاست را مقدس و قدسی ندانیم یعنی سیاست را مورد سئوال قرار دهیم و امری عرفی و ناشی از تجارب بشری بدانیم.  

اخیرا کلیپی از امام(ره) دیدم که مسئولان کنارش هستند و به آن‌ها گفتند کاری نکنید یک روزی انفجار رخ دهد و مردم بیایند در خیایان و یوم الله دیگری ایجاد کنند؛ نمی‌گوید کسانی که علیه شما اعتراض کردند یوم الشیطان ایجاد کردند، گفت یوم الله چون خواسته و ارده مردم را اصل می‌داند و حاکمان هستند که باید خود را با خواست و مطالبات مردم تنظیم کنند باید قطب نمای ما متوجه مردم باشد، در این صورت راحت می‌توان با مشکلات برخورد کرد.

در مشکلاتی که رخ داد اصل بحث این است که آیا اعتراف می‌کنیم و پذیرش این را داریم که در سیاست‌ها و عملکردهایمان در عرصه خارجی و داخلی، فرهنگ سیاسی و و اقتصادی، خطاها و اشتباهاتی داریم؟ هر حاکمی باید خود را مصون از خطا نداند و خود را رصد کند که کجاها درست و کجاها اشتباه می‌رود و اراده به اصلاح داشته باشد، باید یک اراده سیاسی وجود داشته باشد که خطاهای موجود را بپذیرد و آن‌ها را جبران کرد.

در کشور ما عالی‌ترین مقام رهبری است و این اراده باید از سمت رهبری باشد که نسبت به از میان برداشتن خطا مصمم هستیم.

اینکه چرا همه شعارها متوجه رهبری است بخشی به مدافعان رهبری مربوط است که هر اقدامی کردند پای رهبری نوشتند و گفتند در چارچوب رهبری این کار را می‌کنیم و بخشی دیگر بخاطر این است که  در قانون اساسی ما، رهبری بیشترین قدرت و اختیارات را در عرصه‌های مختلف دارد و بنابراین انتظار پاسخگویی هم بیشتر است.

قانون اساسی وحی منزل نبوده و قابل اصلاح شدن است

این اراده که قانون اساسی وحی منزل نبوده و قابل اصلاح شدن است باید وجود داشته باشد و عملیاتی باشد و در حداقل سه زمینه ساختارها، قوانین و سیاست‌ها و عملکردها دست به تجدید نظر بزنیم، گاهی تجدید نظرها و اصلاحات ممکن است بنیادین و سخت باشند اما باید این تصمیمات سخت را بگیریم، رهبران وسیاست‌مدارن بزرگ بزرگی‌شان گرفتن تصمیمات در مقطع حساس است مانند پذیرش قطع‌نامه و کاری که رهبری در برجام کرد.

در زمینه ساختارها مثلا ساختار انتخابات نیاز به تجدید نظر اساسی دارد، باید تکلیف نظارت استصوابی مشخص شود، انتخاب دو مرحله‌ای است به طوری که ابتدا باید شورای نگهبان تایید کرده و بعد مردم  انتخاب کنند و فاصله نامزدها و تایید صلاحیت شده‌ها عمیق است و بسیاری از افرادی که شایستگی دارند به بهانه‌های مختلف کنار گذاشته می‌شوند.

رهبر هم اشاره کرده که قانون اساسی وحی منزل نیست، در مقاطعی با توجه به تجاربی که کسب کردیم باید اصلاح شود اما از سال ۶۸ تا کنون تغییری نداشته‌ایم، در طول این مدت تجارب جدیدی کسب کرده‌ایم و باید با برخی قوانین اصلاح شود، نیروی انتظامی در رابطه با گشت ارشاد می‌گویند قانون است و من ضابط و مجری قانون هستم، البته قانون مصوبه مجلس نیست و مفاد آیین نامه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، برای چنین مصوباتی در هر سطحی است باید دست به اصلاحات زده شود.

عملکردهایی که می‌بینیم افراد، سطح نازل قصه هستند و با آمدن و رفتن افراد مسئله حل نمی‌شود و باید تجدید نظر اساسی داشته باشیم، باید از هر کسی به میزان اختیاری که داده می‌شود انتظار پاسخگویی داشته باشیم و از صدر تا ذیل نظام هر فردی که مسئولیتی دارد باید پاسخگو باشد، نمی‌توانیم اختیار داشته باشیم اما پاسخگو نباشیم.

باید از مخالفت با احزاب سیاسی دست برداریم

وجود و تقویت نهادهای مدنی مهم است و باید از مخالفت با احزاب سیاسی دست برداریم، مطبوعات سیاسی مستقل باید به معنای واقعی کلمه اجازه عملیاتی شدن داشته باشند تا رابط بین حاکمیت و مردم باشند.

در حوزه اقتصاد و فرهنگ و سایر موارد هم می‌توان نکاتی مطرح کرد که با اصلاح آن‌ها امید می‌رود در آینده چنین تکدر خاطری در بین مردم ایجاد نشود، اگر مردم اعتراضی نداشته باشند امکان سوء استفاده و اغتشاش هم وجود نخواهد داشت.

مقدس بودن جمهوری اسلامی به خاطر خون شهدا است

پس از آن شفیعی‌ها به بیان نظر خود در این حوزه پرداخت.

هر نظامی نیاز دارد عملکردها و گذشته را مرور کرده و در صورت نیاز اصلاح و تغییر دهد و با این تعبیر هم موافقم که آدم‌ها مقدس نیستند، مقدس بودن نظام جمهوری اسلامی به خاطر این است که براساس خون جوانان شکل گرفته و بنابراین باید حفظ شود، اما آدم‌هایی که در نظام هستند مقدس نیستند، مسئول باید مورد سئوال و پاسخگو باشد، ما ضعف داشتیم و دقت نکردیم.

بعد از انقلاب شرایطی ایجاد شد و در زمان صدارت  آقای هاشمی این چیزها در تریبون نماز جمعه اتفاق می‌افتاد که غلط بود، اما آن تفکر این‌ها را دامن می‌زد و که وقتی حاکم شدیم کار می‌کنیم و شما هم حرف نزنید.

امکان ندارد فردی مدعی باشد که در دفاع از مردم کسی جلوتر از رهبری باشد، در داستان سال ۷۶ و ۸۸ رهبری اصرار داشت که اعتراض را قانونی مطرح کنید اما زیر بار این نرفتیم که با زور نتیجه را تغییر دهیم، چون رای مردم معتبر است و این اثبات شده بود و معترضین بعدها فهمیدند تقلب دروغ و رمز بود.

کار رهبری دفاع از مردم بوده و نظام بر پایه مردم است، نظام جمهوری اسلامی ایران بدون مردم هویتی ندارد و هر کس دفاع می‌کند باید حول محور رهبری باشد، اگر این را خدشه‌دار کنیم درست نیست، کسی که حرف از مردم می‌زند اما مقابل رهبری ایستاده درواقع مقابل مردم است.

رهبری جلودار دفاع از مردم است

رهبری در بیانیه گام دوم که بیانیه چهل سال دوم انقلاب است اشاره کرده که در چهل سال اول در زمینه‌های مختلف موفقیت داشتیم اما در حوزه عدالت به شدت عقب هستیم و باید جبران شود، لذا این حرف رهبری انقلاب بوده و جلودار این قصه رهبری است اما اینکه اگر رهبری هرجا که مطابق ذائقه من بود بگویم خوب است و آنجا که نبود بگویم چرا این را گفت درست نیست.

رهبری هم باید پاسخگو باشد و در طول این ۴۳ سال هیچ مسئولی به اندازه ایشان پاسخگو نبوده و حتی در مواردی بار دیگران را هم عهده دار شده و گفته باید از پروردگار و مردم عذرخواهی کنیم که کوتاهی کردیم.

اما در حوزه‌های کلان به علت موفقیت عظیم جمهوری اسلامی در دنیای امروز، دشمنان وحشت دارند، در رابطه با سوریه همه دنیا مخالفت کردند و خیلی از نخبگان گفتند درست نیست اما رهبری با دور اندیشی ایستاد و امروز نتیجه آن را دیدیم، امروز عمق استراتژیک جمهوری اسلامی عظیم‌تر شده و از اقتدار بیشتری برخورداریم اگر تسلیم این موضوع می‌شدیم داعش در کشور خودمان آسیب را وارد می‌کرد.

در اصلاح ساختارها در جاهایی که ایراد دارد و می‌شود از مجاری قانونی حل کرد بحثی نداریم، قانون انتخابات ضعیف، قدیمی و کهنه است اما سیاست کلی انتخابات از طرف رهبری ابلاغ شده و این کوتاهی مجلس و دولت‌ها بوده که عمل نکردند.

در تقویت نهادهای مدنی هم معتقد هستم باید احزاب در در چارچوب درست قانون کلام مردم را به درستی به حاکمیت منتقل کنند.

 

حجم ویدیو: ۱۵۷.۱۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۹:۲۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز