خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

کتاب‌های درسی کودک را از مطالعه دلزده می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۸۲۳

نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک و نوجوان گفت: مواجهه کودکان با کتاب در مدرسه به دلیل حجم بالا و عدم جذابیت کتاب‌ها به نوعی است که گرایش او به مطالعه را کمرنگ می‌کند.

مهدی مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره چرایی عدم استقبال کودکان از کتاب و کتابخوانی گفت: جدی‌ترین عامل عدم ایجاد لذت مطالعه برای کودکان است، مواجهه کودک با کتاب در مدارس به نوعی است که با کار اجباری و پرفشار مواجه است و حتی حجم کتاب به حدی زیاد است است که نوعی بیگاری بوده دانش‌آموز مجبور است کوله‌های سنگین را بر دوش خود حمل کند.

این پژوهشگر حوزه کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها هم کتاب‌خوان نیستند و بنابراین نقش بهترین الگوها برای کودکان در این حوزه کمرنگ است.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: علاوه بر عدم جذابیت محتوا و در زمان صدور مجوز هم کارشناسی مطالب در حوزه محتوایی، تناسب با گروه سنی و فرم کتاب مغفول مانده است، برای بهبود این وضعیت باید جذابیت و در دسترس بودن کتاب مدنظر بوده و توسط پدر و مادرها هم شاهد الگوسازی مناسب باشیم.

ضرورت مخاطب شناسی برای نویسندگان حوزه کودک و نوجوان

وی درباره توانایی‌های مورد نیاز نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفت: اولین قدم برای نویسندگان مخاطب شناسی است، برای اینکه برای کودک نوجوان بنویسیم باید از مختصات ذهنی، دایره واژگانی، تصاویر ذهنی و تخیلات و خواسته‌ها و آرزوهای او شناخت داشته و در مرحله بعد مهارت کافی در حوزه تصویرگری کتاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توجه بیش از حد به آموزش و انتقال شعارگونه، صدمات مهمی به حوزه آموزش زده، اظهار کرد: برای تاثیرگذاری محتوای کتاب‌ها باید از اشاره مستقیم پرهیز کرده و در لایه‌های زیرین کتاب به انتقال مفاهیم آموزشی توجه داشته باشیم.

مردانی با اشاره به اینکه عمر ادبیات کوک و نوجوان در کشور ما نوپا است، گفت: نویسندگانی که این حوزه را انتخاب کرده‌اند تاریخچه چندانی برای مطالعه ندارند و بیشترین مراجعه ما به مولفان خارجی است، نویسندگان درحال گذار از مراحل ابتدایی و آزمون و خطا در این حوزه هستند، البته تجربه‌های خوبی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز