خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است/ موفقیت البرز در اجرای برنامه مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۲۷۶

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به موفقیت البرز نسبت به سایر استان‌های کشور در اجرای برنامه مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی، گفت: با افزایش ۱۰ برابری گردوغبار نسبت به دو دهه قبل در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید جعفریان در بازدید میدانی از طرح های بیابان‌زدایی در استان البرز و اجرای پروژه دستکند در اشتهارد، اظهار داشت: گزارش و اطلاعات در رابطه با پیش بینی شدت فرسایش بادی که یکی از پیامدهای آن تولید گردوغبار و ریزگرد و حرکت ماسه های روان است در دهه جاری نسبت به دو دهه قبل ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است بدین ترتیب توفان های گردوغبار و حرکت ماسه به تعداد و شدت بیشتری  رخ می دهد.

وی افزود: این موارد یکی از پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم و استمرار خشکسالی و ملاحظات مرتبط با مدیریت منابع آب است که به دنبال آن پیش می آید.

جعفریان گفت: اگر شرایط خشکی زیست بوم ادامه پیدا کند، پوشش گیاهی مناطق بیابانی اولین قربانی حاصل این چالش خواهد بود. 

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است، ادامه داد: از این میزان ۱۴میلیون هکتار به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته می شوند که این کانون ها به منابع زیست انسانی روستاها و اراضی کشاورزی، جاده ها، سلامت و بهداشت، صنایع و دیگر خدمات ارائه شده تاثیر مخرب خواهد داشت.

این مدیر اذعان داشت: اگر هر توسعه ای در مناطق کشور، تحت تاثیر فرسایش بادی انجام شود باید در ابتدا و با اولویت نسبت به کنترل فرسایش بادی و مکان های بحرانی آن، تدبیری اندیشیده شود تا آن سرمایه‌گذاری از دست ما خارج نگردد.

جعفریان در رابطه با مناطق اطراف سکونتگاه‌های بزرگ استان‌هایی مانند تهران و البرز، گفت: در حقیقت این استان‌ها مستعد تولید گردوغبار محلی هستند و اگر پوشش گیاهی مناطق بیابانی که با خون دل از سال‌های گذشته در این مناطق ایجاد شده، وجود نداشت ما آثار و پیامدهای بسیار دشواری از نظر طوفان‌های متعدد و مکرر گردوغبار را تجربه می کردیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با چگونگی حفظ ۲میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور، گفت: چالش ما برای این دستاورد مهم، حفظ حاشیه امنی خواهد بود که بسیاری از زیستگاه‌ها و شهرهای مناطق خشک و بیابانی کشور را در بر گرفته و جلوی هجوم ماسه های روان و گردوغبار محلی را می گیرد.

جعفریان با تاکید بر جلوگیری از قاچاق چوب، کنترل آفات درختان و ساماندهی چرایی دام ادامه داد: باید برنامه های جامع برای مدیریت جنگل های دست کاشت داشته باشیم و در این رابطه برنامه ای تحت عنوان مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته و به استان ها ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه استان البرز یکی از موفق ترین استان‌های کشور در جهت اجرای برنامه مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی بوده است، اضافه کرد: در این برنامه علاوه بر مشارکت جوامع محلی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و حفظ و حراست این عرصه ها باید از بسیاری از کالا و خدمات منحصر بفرد این مناطق که یکی از آنها گردشگری است، استفاده موثر انجام شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با ابراز علاقه مندی برای طرح یاد شده گفت: لازم است نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های مالی و سرمایه‌گذاری کشور بیشتر در مدیریت مناطق بیابانی کشور دیده شود و علاقه مند هستیم حضور جوامع محلی و روستائیان که زندگی آنها وابسته به حفظ پوشش گیاهی است از طریق سپردن مدیریت عرصه ها به آنها، بیشتر دنبال شود.

جعفریان با اشاره به گسترش خشکی ناشی از خشکسالی‌ و مدیریت منابع آب، اظهار داشت: شاهدیم که حداقل طی سال یک میلیون هکتار به گستره عرصه های تخریب یافته ناشی از بیابان‌زایی کشور، افزوده می شود. در بهترین شرایط در حال حاضر عملیات اجرایی در سطح ۳۰۰هزار هکتار از مناطق بیابانی انجام می شود. 

وی ادامه داد: می توان سالانه به طور متوسط ۷۰۰ هزار هکتار از شدت بیابان‌زایی کشور را کاهش داد و این امر نیازمند عزم جدی و بزرگ برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور است. 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، گفت: در حال حاضر کشور صاحب تجربه غنی مبتنی بر دانش بومی است و با بهره برداری از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان، رویکرد و الگوهای نوین برای مدیریت مناطق بیابانی برای معرفی به سایر کشورها فراهم شده است و تمام موارد به نوعی وابسته به عزم جدی برای تامین منابع مالی برای انجام فعالیت های مدیریت مناطق بیابانی کشور صورت خواهد گرفت که یکی از آنها ترغیب فعالیت های مشارکتی برای سایر بخش‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز