خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

هتلی میان آسمان و زمین/«آسمان» تا مقاوم سازی نشود اجازه فعالیت ندارد/ گروهی حریم میراثی هتل را بررسی می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۵۶۵

پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی سال 98 در ساختمان نیمه‌کاره هتل آسمان شیراز، موضوع مقاومت این سازه رسانه ای شد و لزوم تأیید سازمان‌های مربوط مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آن زمان بر اساس اظهار نظرهای مختلف کارشناسان و صاحب نظران گفته شد « سازه در بسیاری نقاط دچار مشکلاتی شده است؛ به ویژه در تیرچه‌های سقف و در بسیاری قسمت‌ها نیز بتن به دلیل حرارت بسیار زیاد پخته شده و همه این‌ها ثابت می‌کند ساختمان در طبقه منفی دو فشار بسیار زیادی را تحمل کرده است.»

مالک هتل آسمان طی ۱۰ روز مستنداتی را در مورد مقاوم سازی این سازه، ارائه داد اما سازمان نظام مهندسی در آن زمان و بر طبق گزارش های اولیه ،نقشه‌های مقام‌سازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان را تأیید نکرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس هم در آن موقع از تشکیل کارگروه فنی برای بررسی مقاومت ساختمان هتل یاد کرد و هدف آن را ایستایی و استحکام کافی ساختمان برای تبدیل شدن به هتل یا مرکز اقامتی دانست.

تخریب منتفی شد؛ مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت

در گزارش نهایی کمیته تخصصی وضعیت استحکام سازه هتل آسمان که در مردادماه سال 98 منتشر شد ؛ کمیته فنی تخریب سازه را منتفی دانستند و اعلام کردند که خطر جدی ناپایداری سازه برطرف شده است و بعد از آن طبق بند دوازده ماده پانزدهم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کمیته تخصصی به دستور قضایی تشکیل شد و در روز نوزدهم مردادماه با حضور در محل به صورت میدانی وضعیت هتل را بررسی کردند.

در بخشی از نتیجه کمیته تخصصی آمده بود « بررسی اولیه نقشه ‌ها نشان داد که ساختمان در حال ساخت هتل آسمان، ترکیبی از فولاد و بتن است و برای جلوگیری از خرابی پیش رونده خنک‌سازی ستون ‌ها از ابتدا بعنوان یک اقدام حیاتی در دستور کار قرار گرفت؛ در حال حاضر ضروری است عملیات ایمن‌سازی و پایدارسازی موقت بر روی سازه ساختمان هتل انجام گردد تا مشاور بتواند به پروژه ورود کند.»

مالک هتل آسمان نیز در تیرماه امسال طی مصاحبه ای با رسانه ها اعلام کرد « بعد از آتش سوزی هتل، کمیته فنی حریق در استانداری با حضور بیش از ۱۰ دستگاه مربوطه تشکیل و اعلام شد که با توجه به نوع سازه و دفترچه محاسباتی انجام شده، سازه دارای استحکام پایدار است و تنها از نظر مقاوم سازی بخش‌هایی از سازه که مورد حریق قرار گرفته باید از سوی یک شرکت مقاوم ساز بررسی و آزمایش‌های لازم توسط آن انجام شود.البته شرکت‌هایی معرفی شدند که تایید نشده و خود کمیته فنی حریق تصمیم بر این گرفت که نسبت به قرارداد با شرکت طازند اقدام شود.»

هتلی میان آسمان و زمین/«آسمان» تا مقاوم سازی نشود اجازه فعالیت ندارد/ گروهی حریم میراثی هتل را بررسی می کنند

نقشه‌های مقام‌سازی هتل مورد تأیید قرار نگرفت

مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس اما هفته گذشته با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی سازمان نظام مهندسی، گفت: نقشه‌های مقام‌سازی ارائه شده از طرف مالک هتل آسمان مورد تأیید قرار نگرفت و این نقشه‌ها تا این مرحله به منزله مقام‌سازی نهایی قابل قبول نیست.

امیر حسین جمشیدی معتقد است که مالک بدون هماهنگی با سازمان نظام مهندسی و شهرداری اقدام به انجام مقام‌سازی کرده بود؛ بنابراین در چند ماه اخیر جلسات متعددی برگزار و مالک ملزم شد که نقشه‌های مقام‌سازی را برای تأیید به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد.

طبق گزارش سازمان مهندسی نقشه‌های ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این هتل مورد تأیید قرار نگرفته است و این نقشه‌ها تا این مرحله به منزله مقام‌سازی نهایی قابل قبول نیست.

تصمیمات دیگر در صورت عدم امکان مقاوم سازی هتل

معاون عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه مقرر شد تا مالک هتل آسمان جهت انجام عملیات طرح مقاوم سازی و ارزیابی طرح موجود را به یک گروه مشاور بسپارد، گفت: مالک هتل باید بعد از اتمام کار این تیم مستندات و طرح را به مجموعه ای دیگری که شامل شهرداری شیراز، سازمان نظام مهندسی، استانداری، مجموعه آتش نشانی را ارائه دهد که طرح مشاور توسط این افراد و نماینده هایشان بررسی شود.

محمود رضایی در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه در حال حاضر مشاوران که توسط مالک انتخاب شده است طرح اولیه را به نمایندگان دستگاه های مذکور ارائه داده اند، افزود: در حال حاضر گروهی که مسئول بررسی این طرح است ایرادات و اصلاحات را به مشاور ارائه می دهد و مالک هتل باید طبق آن مقاوم سازی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه در صورتی که مالک هتل آسمان به توصیه های گروه منتخب و کنترل کننده عمل کند و مقاوم سازی را انجام دهد شهرداری طبق قانون مجوز ادامه کار هتل را صادر می کند، بیان کرد: اما اگر در ادامه راه گروه بررسی کننده به این نتیجه رسیدند که امکان مقاوم سازی هتل آسمان وجود ندارد تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر مالک هتل آسمان باید در اسرع وقت طرح مقاوم سازی را اصلاح کند و آن را مجددا بازگرداند، تصریح کرد: قطعا مقاوم سازی جزو وظایف مالک هتل است و در صورتی که مالک طبق توصیه ها پیش رود مشکلی در ادامه فعالیت هتل آسمان پیش نخواهد آمد.

رضایی با بیان اینکه گروهی هم موظف شده اند که موضوع حریم میراثی این هتل را بررسی کنند، ادامه داد: قطعا اگر حریم هتل در چارچوب ضوابط نبود باید اقدامات دیگری انجام دهد.

وی با بیان اینکه مقاوم سازی ناشی از آتش سوزی، ایمن بودن و مجوزهای تعداد طبقات در چارچوب ضوابط موضوعاتی است که مانع بهره برداری هتل آسمان شده است، خاطر نشان کرد: قطعا مالک هتل مقاوم سازی مجموعه آسمان را در دستور کار قرار دهد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز