خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

سرویس‌دهی مشروط اتوبوسرانی به روستاهای واقع در حریم مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۲۸

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌‎ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اتوبوسرانی شهرداری مشهد در قانون، وظیفه‌ای برای سرویس‌دهی به روستاهای واقع در حریم شهر ندارد ولی امیدواریم با پای کار آمدن دستگاه‌های متولی و بررسی دقیق راهکارهای ممکن بتوانیم گام سازنده‌ای در جهت ارائه خدمات حمل‌ونقلی به روستاهای واقع در حریم شهرستان مشهد برداریم.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید ابراهیم علیزاده در جلسه مشترک کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد که به منظور بررسی سرویس‌دهی خطوط حمل‌ونقل عمومی به روستاهای محدوده شهرستان برگزار شد، اظهارکرد: براساس اساسنامه سازمان اتوبوسرانی، خدمات‌رسانی ناوگان این باید در محدوده شهر باشد و طبق آیین‎‌نامه ساماندهی حمل‌ونقل روستایی، سرویس‌دهی در خارج از حریم شهرها برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: براساس قانون، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور هم موظفند اعتبار مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه را پیش‌بینی و در قالب بسته‌های اجرایی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیشنهاد دهند.

علیزاده با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲، حدود یک دهه قبل، در شهر مشهد ۲ هزار و ۱۳ دستگاه اتوبوس داشتیم ولی این آمار امروز به ۱۷۳۸ دستگاه کاهش پیدا کرده، گفت: این درحالی است که برای خدمات‌رسانی مطلوب در شهر مشهد نیازمند بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی در مشهد، تصریح کرد: سن این ناوگان از ۵.۶ سال در ۱۳۹۳، امروز به ۹ سال رسیده است؛ این در شرایطی است که براساس برآوردها عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال است.

علیزاده افزود: از سوی دیگر، با فروکش کردن شرایط حاد ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه‌های خدمات‌رسانی سرویس مدارس، تقاضا برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی به شدت افزایش یافته که در ساعات ابتدایی روز، شاهد گلایه‌های عمومی هستیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۲۴ خط سرویس‌دهی در حریم و خارج حریم شهر مشهد را عهده‌دار هستند، گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، تقاضای سفر در خطوط حومه ۴۰ درصد سایر خطوط بوده و شاهد تقاضای بسیار پایین هستیم؛ متوسط تراکنش روزانه هر دستگاه ناوگان موثر در خطوط عادی شهری ۵۸۴ تراکنش است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به رویکرد حمایتی شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره نسبت به پهنه‌های کم‌برخوردار و حاشیه شهر، گفت: تسهیل تردد از شهر مشهد به روستاهای حومه و بالعکس، موضوع حائز اهمیتی است؛ لذا موضوع سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد به این روستاها باید در کارگروه ارزیابی نظارت بر اقدامات حوزه ترافیک شهری مطرح شد.

علیزاده افزود: امیدواریم با پای کار آمدن دستگاه‌های متولی و بررسی دقیق راهکارهای ممکن در کارگروه یاد شده، بتوانیم گام سازنده‌ای در جهت ارائه خدمات حمل‌ونقلی به روستاهای واقع در حریم شهرستان مشهد برداریم؛ مدیریت شهری مشهد مقدس نیز با رویکرد حمایتی به این موضوع نگاه خواهد کرد و تسهیلات و تخفیفات ویژه برای تخصیص اتوبوس‌های با عمر بالای ۱۰ سال درنظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز