خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت قرار گرفتن‌جنگل های هیرکانی در مناطق حفاظت شده

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۳۵۲

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز گفت: قرار گرفتن‌جنگل های هیرکانی جزء مناطق حفاظت شده گامی برای حفاظت بیشتر است و باید در این راستا اقدام شود.

جمال ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مازندران اظهار کرد: جنگل های هیرکانی مازندران، از نادرترین و قدیمی ترین بازمانده های زمین شناسی در ایران است و تخمین زده می شود که قدمت این جنگل ها به ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش باشد.

وی افزود: جنگل های هیرکانی  بازمانده هایی از دوران سوم زمین شناسی است و به همین دلیل این جنگل ها به فسیل های زنده و  موزه طبیعی زنده شهرت یافته  و این امر اهمیت این جنگل ها و حفظ آن را افزایش می دهد.

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز گفت: طرح موضوع حفاظت شده اعلام کردن جنگل های هیرکانی مسئله ای مهم برای حفظ این جنگل است.

ابوطالبی افزود: حفاظت از جنگل‌های هیرکانی یعنی اینکه جنگلها تحت حفاظت جدی تری قرار گرفته و شامل مناطق حفاظت شده شوند و براساس قوانین مناطق حفاظت شده مدیریت جدی تری بابت حفظ جنگل ها این ریه های زمین اعمال شود.

وی افزود:  با توجه به اینکه جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد لذا حفاظت از آن باید بیش از گذشته مورد توجه باشد و حفاظت شده اعلام کردن جنگل ها باعث می شود جنگلها از این شرایط بحرانی خارج شده و مانند سایر مناطق حفاظت شده قوانین سختگیرانه تری در آنها اعمال شود و قاچاق چوب و سایر تخلفات زیست محیطی در عرصه های جنگلی متوقف شده و یا تاحد زیادی تقلیل یابد.

ابوطالبی گفت:  در زمان حاضر  براساس اعلام کارشناسان جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است و همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود و حفاظت از جنگل های هیرکانی باید اولویت دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی باشد.

به گزارش ایلنا، یکی از دلایل اهمیت فراوان جنگل‌های هیرکانی به عنوان  قدیمی ترین جنگل‌های جهان،  پوشش گیاهی بسیار غنی آن است که گونه‌های درختی مختلفی در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد که توسکا، ممرز، نمدار، بلوط، بارانک، افرا، زبان گنجشک به وفور در این جنگل‌ها رشد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز