خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد؛

رتبه ۱۴ ایران از بین ۱۴۸ کشور از نظر حفاظت از پوشش جنگلی و ممانعت از کاهش پوشش درختی

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۶۲۱

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس شاخص EPI، کشور ما از نظر حفاظت از پوشش جنگلی و ممانعت از کاهش پوشش درختی، امتیاز ۹۳.۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده‌ و از میان ۱۴۸ کشور رتبه ۱۴ را به دست آورده‌ است.

به گزارش ایلنا، مسعود منصور که صبح امروز دوشنبه به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی سلام صبح‌بخیر شبکه سوم سیما شرکت کرده بود، ضمن بیان مطلب فوق منابع‌طبیعی را ثروت عمومی نام برد که نه تنها متعلق به نسل حاضر بلکه نسل آینده است و نسبت به حفاظت آن مسئولیت اجتماعی وجود دارد.

منصور گفت: عوامل مختلفی منابع‌طبیعی را تهدید می‌کند و منابع‌طبیعی از لحاظ حفاظت در موقعیت خوبی قرار ندارد اما همین تلاش سازمان جنگل‌ها و منابع‌طبیعی استان‌ها و حمایت مسئولین نظام نبود وضعیت امروز را هم نداشتیم.

14 میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشی ایران

وی  با بیان اینکه 14 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد به جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور اشاره کرد و گفت: دو میلیون هکتار مساحت این جنگل‌هاست و 12 هکتار دیگر در رویشگاه‌های زاگرسی، ایران- تورانی، ارسباران و خلیج‌فارس عمانی پراکنده هستند.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین به عوامل گوناگون تخریب این جنگل‌ها پرداخت و گفت: روستاییان حاشیه جنگل برای تامین سوخت مورد نیاز خود ناچار به قطع درختان جنگلی می‌شوند و زمینه بخشی از عوامل تخریب جنگل‌ها را ایجاد می‌نمایند.

وی ایجاد طرح های عمومی و عمرانی، آفات و امراض درختان جنگلی، حریق و برداشت چوب از جنگل را بخش دیگری از تخربب و تهدید منابع‌طبیعی بویژه جنگل‌ها و مراتع برشمرد و گفت: با نظر مقام معظم رهبری برداشت چوب از جنگل در برنامه ششم توسعه متوقف شده و اکنون طرح جایگزین جنگل تدوین شده و بزودی در جنگل‌های شمال اجرایی می‌شود.

منصور در ادامه یادآوری کرد: سازمان جنگل‌ها تاکنون برای 419 هزار خانوار جنگل نشین که برای تامین سوخت درخت قطع می‌کردند، آبگرمکن خورشیدی و انرژی جایگزین در اختیار آنان قرار داده و از قطع سالانه  4 میلیون مترمکعب چوب جنگل جلوگیری نموده است.

رییس سازمان جنگل‌ها در جواب مجری برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر ایران که گفته بود آیا درست است که می گویند تا 50 سال آینده چیزی به نام جنگل در ایران وجود ندارد و باید با جنگل خداحافظی کنیم، گفت: با تمام توان از حریم جنگل دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی‌افتد.

فرسایش خاک نتیجه تخریب پوشش گیاهی و جنگل هاست

مسعود منصور در بخش دیگری اعلام کرد: کشور ما به خاطر شرایط جغرافیایی تحت تاثیر شدیدترین فرسایش بادی و آبی قرار دارد و سالانه در هر هکتار 15 تن فرسایش خاک وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب منابع طبیعی و جنگل هاست.

مسئول اول منابع طبیعی کشور گفت: برای کاهش فرسایش خاک در کشور سازمان جنگل‌ها در عرصه‌های منابع‌طبیعی اقدامات آبخیزداری انجام می‌دهد و این اقدامات می‌تواند فرسایش خاک را از 15 تن در هکتار به 9 تن کاهش دهد.

مسعود منصور با بیان اینکه از وضع موجود منابع‌طبیعی رضایت نداریم به حفاظت فیزیکی و بیولوژیکی منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در زمینه نیروی انسانی با کمبود نیرو مواجه هستیم و این مقدار نیروی حفاظتی که وجود دارد بخش قابل توجهی نیازمند ساماندهی است.

وی از مسئولین خواست برای تثبیت وضعیت ساختاری و تشکیلاتی نیروهای حفاظتی به منابع طبیعی کمک نمایند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به این سوال مجری برنامه تلویزیونی که قوانین موجود کشور برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بازدارنده هستند یا خیر، گفت: قانون مانع اجرای وظایف نیست و آنچه مهم است همگرایی و هم افزایی سایر دستگاه هاست.

مجریان طرح های عمرانی تکلیف دارند در اجرای طرح ها از سازمان جنگل ها استعلام کنند

منصور در توضیح بیشتر ادامه داد: توسعه طرح‌های عمومی و عمرانی در هر کشوری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است اما اگر قرار است جاده‌ای احداث شود یا طرحی در عرصه‌های منابع‌طبیعی اجرایی شود ضرورت دارد از سازمان جنگل‌ها استعلام شود تا با بررسی‌های لازم و بعضاً تغییر مسیرها کمترین خسارت به منابع طبیعی وارد شود.
منصور یادآور شد: در بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره وری تکلیف شده است که دستگاه های متولی طرح‌های عمرانی، نظیر جاده سازی، انتقال آب، گاز، و جاده سازی و نظیر اینها با منابع طبیعی همگرایی وجود داشته باشد.

وی به نقل از سازمان منابع طبیعی و جنگل‌ها، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان سخنان خود در برنامه زنده تلویزیونی شبکه سوم سیما به موضوع حریق جنگل‌ها را به عنوان یکی از عوامل تخریب منابع‌طبیعی نام برد و افزود: در 5 ماهه سال جاری بیش از 2000 فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع رخ داده است که حدود 99 درصد آن در کمتر از یک روز اطفا شده است و تنها در یک درصد آن که در مناطق صعب العبور اتفاق افتاده نیازمند اطفای حریق هوایی بود  و حساسیت زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

وی در توضیح بیشتر حریق جنگل‌ها گفـت: حریق جزء بحران های طبیعی هر کشوری است و در دیگر کشورهای دنیا هم اتفاق می‌افتد و اکثراً منشاء انسانی دارد.

منصور گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته درصدی از حریق‌ها عمدی بود که تعدادی از عوامل آن دستگیر و تحویل مقامات قضایی  شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز