خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات استان خبر داد؛

مبارزه با آفت مگس زیتون درسطح ۱۱۰۰ هکتار از باغات قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۴۴۹

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال عملیات کنترلی در سطح ۱۱۰۰ هکتار از باغات زیتون استان علیه آفت مگس زیتون انجام شده و در حال حاضر آفت تحت کنترل و خسارتی به باغات نداشته است.

به گزارش ایلنا، یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود: تا کنون ۶۰ هزار عدد کارت زرد نیم بها و ۱۴۰۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات در بین باغداران توزیع شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: هر ساله با توجه به همگانی بودن این آفت از سوی جهاد کشاورزی استان از محل اعتبارات ملی و استانی در بخش آموزش بهره برداران، ایجاد ایستگاه‌های ردیابی و پیش آگاهی آفت و مبارزه با آن و تامین نهاده‌های مبارزه به صورت یارانه‌ای و مشارکتی هزینه می‌شود. 

وی ادامه داد: در سال جاری نیز عملیات مبارزه با این آفت ادامه و ۳ ایستگاه ردیابی و پایش این آفت در باغات زیتون طارم سفلی راه اندازی شده است.

این مسئول بیان کرد: خسارت مگس با ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون همراه است.

درخشان اضافه کرد: لارو مگس زیتون با تغذیه از گوشت میوه، باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون و ورود قارچ‌های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لاروها شده که اسیدیته داخل میوه‌ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: نوع خسارت بستگی به نوع واریته میوه دارد و اگر میوه‌ها از واریته‌های کنسروی باشد تمام میوه آسیب می‌بیند و بازار پسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می‌رود. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد: با توجه به خنک شدن هوا نسبت به برداشت زودتر محصول در مرحله کنسروی اقدام کنند و در صورت نگهداری برای مرحله روغنی حتما به عملیات کنترلی تا زمان برداشت روغنی ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز