خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راه راهور فراجا مطرح کرد؛

فارس همچنان رکوردار حوادث جاده‌ای ا‌ست/ جریمه‌های رانندگی فاقد بازدارندگی لازم است/ شیراز، رتبه یک کشوری تصادفات برون شهری را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۵۴۷

رئیس پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه فارس پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور را دارد، گفت: استان فارس سال گذشته با افزایش ۱۴ درصدی و در ۵ ماهه امسال با افزایش ۱۱ درصدی تصادفات جاده‌ای مواجه بوده است.

به گزارش ایلنا، سردار حسن مؤمنی امروز در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان فارس، یکی از دغدغه‌های مسئولان را ساماندهی و بهبود شرایط راه‌ها و تردد جاده‌ای استان فارس دانست و گفت: از سال ٩٥ تا ١٤٠٠، کلان شهر شیراز بیشترین تعداد مصدوم و کشته ناشی از حوادث رانندگی در کشور را داشته و ١٧ درصد این تصادفات منجر به قطع نخاع و معلولیت شده و آسیب‌های اجتماعی و روانی بسیاری را هم در پی داشته است.

مؤمنی، مهمترین خواسته برای ارتقاء ایمنی جاده‌های فارس را انسجام بین دستگاه‌ها برای شناسایی دقیق و رفع مشکلات منجر به وقوع حوادث رانندگی در این استان عنوان کرد.

رئیس پلیس راه راهور فراجا طول راه‌های کشور را ٢٩٠ هزار کیلومتر اعلام کرد و با بیان اینکه حوادث جاده‌ای سالانه منجر به ١٧ هزار کشته می‌شود، گفت: در حوزه کاهش تصادفات ٣٣ دستگاه نقش دارند؛ از این تعداد، نقش  ٨ دستگاه مستقیم است که اگر این‌ها وظایف خود را به درستی انجام داده و نقاط حادثه خیز را مشخص و رفع کنند، شاهد کاهش آمارها خواهیم بود.

وی ضمن بیان اینکه یکی از راهکارهای پیشگیری از حوادث رانندگی، افزایش گشت‌های جاده‌ای در ساعات اوج تصادفات است؛ گفت: باید با انجام آمایش سرزمینی، محل‌های مناسب برای استقرار گشت‌های پلیس و تیم‌های اورژانس و هلال احمر مشخص شود زیرا ۵۱ درصد کشته‌های حوادث رانندگی در صحنه اتفاق می‌افتد و مابقی مربوط به زمان انتقال مصدوم به مراکز درمانی‌ است.

مومنی با تاکید بر لزوم تسریع در زمان به صحنه رسیدن تیم‌های امدادی و به حداقل رساندن زمان اعزام مصدومان حوادث جاده‌ای به بیمارستان، یادآور شد که با این اقدامات می‌توان شاهد کاهش آمار قربانیان حوادث رانندگی بود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ٧ درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات هزینه می‌شود، گفت: ٥٤ درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به گروه سنی ٢١ تا ٣٠ سال، یعنی گروه فعال جامعه است؛ لذا در این موضوع با یک پدیده جوانمرگی روبرو هستیم و همین اتفاق موجب شده به بحث تولید و اقتصاد هم ضربه وارد شود. حسن مؤمنی با بیان اینکه ٦٠ درصد تصادفات در ٣٠ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد از مسئولان فارس خواست با تمرکز به سمت ٣٠ کیلومتری شهرها و رفع عیوب و مشکلات به کاهش تصادفات کمک کنند.

وی همچنین بر ایمن سازی راه‌های روستایی که تقریبا ٨ درصد جانباختگان تصادفات را به خود اختصاص داده اند هم تاکید کرد.

علت وقوع حوادث رانندگی در فارس در کمیته علمی بررسی شود

 استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: علت وقوع حوادث و تصادفات جاده‌ای استان در کمیته علمی تجزیه و تحلیل علت تصادفات مورد بررسی قرار گیرد. محمد هادی ایمانیه افزود: در این کمیته همه موارد و علت بروز تصادفات و نقش و میزان قصور هر یک از عوامل بررسی و ثبت شود تا بتوان بر اساس نتایج حاصل در جهت کاهش میزان تصادفات، گام برداشت. وی ادامه داد: انتظار است جلساتی که درخصوص حوادث جاده ای برگزار می شود از جمله همین کمیسیون ایمنی راهها، برخاسته از تصمیمات و تحلیل های این کمیته علمی باشد. وی اظهار داشت: تلاش های بسیاری از سوی مجموعه های مختلف برای کاهش حوادث جاده‌ای در استان انجام می شود اما باید دید چرا همچنان این حوادث و تلفات ناشی از آن مشکل اصلی استان فارس است. استاندار فارس افزود: در بحث شناسایی و ایمن سازی نقاط حادثه خیز استان، اداره کل راهداری اقدامات خوبی انجام داده و امیدواریم تا پایان سال تمام نقاط حادثه خیز احصا شده ایمن سازی شوند.

ایمانیه، در خصوص کمبود دوربین های کنترل سرعت و نظارتی در سطح جاده‌های استان هم گفت: ما آمادگی داریم که به هر میزان اعتباری که از مرکز به این امر اختصاص داده شود معادل آن اعتبار اختصاص دهیم تا مشکل کمبود دوربین در جاده های فارس به حداقل برسد. وی افزود: در بحث مجتمع های بین راهی نیز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با کمک معاونت امور عمرانی استانداری، در کمیسیون‌های ماده پنج و کمیسیون زیربنایی، نسبت به صدور مجوز راه اندازی این مجتمع ها نگاه بازتر و سختگیری کمتری داشته باشند.

استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم برخورد جدی با رانندگانی که اقدام به شرب خمر می کنند بیان کرد: این افراد علاوه بر اینکه در یک کشور اسلامی یک فعل حرام را مرتکب می‎شوند، با این کار خود سلامت و جان شهروندان را نیز تهدید می کنند که ضرورت دارد با این افراد هم از سوی نیروی انتظامی و هم دستگاه قضایی با شدت بیشتری برخورد شود.

ایمانیه، با اشاره به افزایش تعداد سفرها و ترددهای جاده‌ای در نیمه دوم شهریور، از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خواست که نسبت به فعال سازی مجدد کمیته‌ای که برای مدیریت سفرهای نوروزی در استان تشکیل شده بود اقدام کند.

جریمه‌های رانندگی فاقد بازدارندگی لازم است

در ادامه، فرمانده انتظامی استان فارس گفت: جریمه‌های رانندگی فاقد بازدارندگی لازم است و اثر چندانی در کاهش تخلفات رانندگی ندارد. سردار سرتیپ رهام بخش حبیبی افزود: فردی که می خواهد در رانندگی دست به تخلف بزند به ویژه تخلفات شدید و حادثه آفرین، باید آنقدر از عواقب آن ترس داشته باشد که فکر انجام آن تخلف را هم از سرش بیرون کند.

وی ادامه داد: امروز در جاده ها وقتی پلیس جلو رانندگان متخلف را می گیرد برخی با خونسردی و 

بی تفاوتی رفتار می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد، این جریمه ها نمی تواند حالت بازدارندگی داشته باشد و از تکرار تخلف جلوگیری کند. وی اظهار داشت: اگر در برخی کشورها می بینیم که قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان رعایت می شود این الزاما به بالا بودن فرهنگ آنها مربوط نیست، بلکه جریمه های رانندگی و مجازاتی که پلیس برای راننده متخلف در نظر می گیرد، آنقدر سنگین است که ترس از آنها مانع تخلف رانندگی می شود.

فرمانده انتظامی فارس از مسئولان و متولیان امر خواست که به سمت سخت تر و بازدارنده تر کردن جرائم رانندگی بروند و قطعا اگر این اتفاق نیفتد، همچنان شاهد تصادفات بی شمار در جاده های استان خواهیم بود.

پلیس باید به دوربین های جاده‌ای نظارت داشته باشد

رئیس پلیس راه شمال استان فارس هم گفت: اینکه پلیس که در خط مقدم نظارت بر جاده ها است، به دوربین های نظارتی و کنترل سرعت در جاده‌ها دسترسی نداشته باشد منطقی نیست. سرهنگ عبدالهاشم دهقانی افزود: عدد ۱۷۸ دوربین برای ۲۱ هزار کیلومتر راه فارس عدد مناسبی نیست، اما پلیس به همین دوربین ها هم دسترسی ندارد.وی ادامه داد: این دسترسی باید نه فقط به قرارگاه پلیس راه، بلکه به همه پاسگاه‌های پلیس راه داده شود تا بتوانند در عمل به وظایفشان از این دوربین ها استفاده کنند. 

رئیس پلیس راه شمال فارس گفت: امروز برخی از پاسگاه‌های پلیس راه به لحاظ استراتژیک موقعیت کاربردی خود را از دست داده‌اند. سرهنگ دهقانی افزود: از جمله می توان به پاسگاه پلیس راه پل فسا، پاسگاه محور جهرم، فیروزآباد و هرمزگان اشاره کرد که پلیس هیچ نظارتی بر ترددها ندارد. وی ادامه داد: برخی از پاسگاه‌ها نیز دچار فرسودگی شده و برخی هم در کانکس مستقر هستند که ضرورت دارد این موارد نیز ساماندهی شوند. وی گفت: از آنجا که ۲۷ درصد فوتی های تصادفات جاده ای راکبان موتورسیکلت هستند، ضرورت دارد که برای کاهش این آمار نیز فرهنگ سازی لازم انجام شود.

شیراز، رتبه یک کشوری تصادفات برون شهری را دارد

در این نشست همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در سخنانی عنوان کرد: در حوزه تصادفات برون شهری شهرستان شیراز رتبه یک کشوری، شهرستان کازرون رتبه دوم و داراب رتبه سوم را دارد. در استان فارس تعداد 170 نقطه حادثه‌خیز و پر تصادف است که از این تعداد در مجموع، تنها 50 درصد اصلاح شده است و درصدد هستیم تا پایان سال جاری میزان باقی مانده را اصلاح کنیم.

علیرضا راستیار گفت: براساس تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته، دور برگردان‌ها علت بیشترین فراوانی تصادفات است. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در این نشست به دغدغه فارس در این حوزه اشاره کرد و افزود: ساماندهی ناوگان حمل و نقل مواد خطرناک به ویژه مواد نفتی یکی از این چالش‌ها است که اغلب استان مصرف‌کننده آن نیست اما هر هفته با واژگونی یک تا سه تانکر در محورهای سطح استان مواجه‌ایم؛ این در حالی است که امکانات و تجهیزات لازم برای این حوزه پس از واژگونی تانکرها بویژه جرثقیل وجود ندارد. همچنین خودروهایی که اتباع بیگانه را حمل و خودروهایی که قاچاق سوخت می‌کنند، از دیگر چالش‌های حوزه راه پیش روی استان است.

راستیار ادامه داد: تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات استان 178 دوربین است و باتوجه به اینکه محورهای جدیدی احداث شده، نیازمند دوربین‌های جدید هستیم و این میزان سامانه به نسبت کشوری معادل 1/10 درصد  است. این مقام مسئول با بیان اینکه فارس نیازمند تأمین منابع بودجه‌ای است، گفت: استان فارس نیازمند اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان است تا کلیه نقاط حادثه خیز استان را رفع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز