خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

آب چاه‌ها آلودگی میکروبی بالایی دارد و اصلاً قابل شرب نیست/حتماً آب را بجوشانید

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۹۴۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: شهروندان باید از مصرف آب‌های نامطمئن چون آب چشمه، چاه، رودخانه و یا آب‌هایی که در فضاهای خارج از منزل هستند، خودداری کنند، به ویژه آب چاه‌هایی که حتی می‌تواند خانگی هم باشد، آلودگی میکروبی بالایی دارند و اصلاً قابل شرب نیستند.

به گزارش ایلنا از همدان، فاطمه ترکمان‌‎اسدی اظهار کرد: با توجه به کمبود آب و اُفت رعایت مسائل بهداشتی و تقارن این مسئله با فصل گرما و تابستان احتمال بروز بیماری‌های گوارشی و اسهالی به صورت جدی وجود دارد بنابراین درخواست داریم مطالبی که ارائه می‌شود، به صورت جدی رعایت کنید تا خود و خانواده‌هایتان دچار عوارض عفونت‌های گوارشی یا بیماری‌های خاص عفونی این فصل نشوید.

وی تصریح کرد: شهروندان باید از مصرف آب‌های نامطمئن چون آب چشمه، چاه، رودخانه و یا آب‌هایی که در فضاهای خارج از منزل هستند، خودداری کنند، به ویژه آب چاه‌هایی که حتی می‌تواند خانگی هم باشد، آلودگی میکروبی بالایی دارند و اصلاً قابل شرب نیستند.

ترکمان‌اسدی افزود: اگر لازم است از این آب‌ها مورد استفاده قرار گیرد حتماً این آب‌ها را بجوشانید و یک تا سه دقیقه در حالت جوش بماند سپس اجازه دهید سرد شود و بعد برای مصرف خوراکی و به ویژه شرب استفاده شود.

وی اضافه کرد: اگر امکان جوشاندن آب چاه مهیا نیست و یا زمان‌بر است، باید با استفاده از محلول کلر یا قرص کلر یا اتصال آن به دستگاه تصفیه خانگی ضدعفونی شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد: برای ذخیره کردن آب لازم است از ظروف تمیز درب‌دار استفاده شود، ترجیحاً دهانه ظروف گشاد و اگر مقدور است مجهز به شیر تخلیه باشند تا در مسیر جابجایی آب مصرفی، آلوده نشود.

وی اذعان کرد: شستشوی مداوم دست‌ها علاوه بر اینکه به طور کلی حائز اهمیت است، در این فصل و شرایط محدودیت آب، سلامت دست‌ها و پاک بودن آن در حین جابجایی و روند ذخیره‌سازی آب بسیار مهم است که یک موقع با دست‌های آلوده آب ذخیره شده آلوده نشود در ضمن ظرفی که برای ذخیره‌سازی آب استفاده شده باید بعد از اتمام، آب باقیمانده خالی، ظرف خشک و مجدداً درب آن بسته شود.

ترکمان‌اسدی ادامه داد: در منازل نباید آب چاه به سیستم آبرسانی منزل متصل شود و اگر روند جوشاندن آب زمان‌بر و یا خارج از حوصله است، برای چگونگی سالم‌سازی و استفاده خانگی این آب اگر نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از همکارانی که مراکز جامع خدمات سلامت که در نزدیکی محل زندگی هستند و کارشناسان سلامت محیط کمک بگیرید.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آبی که در سیستم لوله‌کشی شهری برقرار می‌شود، از نظر سلامت معیارهای مختلف آن چون میزان کلر، آلودگی میکروبی، املاح و کدورت به دقت پایش می‌شود اما به علت وقفه‌های طولانی که در داخل مسیر وجود دارد، گاهی ممکن است بعد از اینکه شیر را باز می‌کنید و آب در منازل برقرار می‌شود، کدروتی در آب ملاحظه کنید بنابراین حتماً اجازه دهید این آب اولی که کدر است، برای موارد غیرقابل اهمیت استفاده شود و بعد از اینکه آب جریان یافت و شفاف‌تر شد، برای مصارف مهمتر مصرف شود.

به گفته رئیس مرکز بهداشت استان همدان، آب کدر توسط مرکز بهداشت آزمایش شده است، کدروت آب به معنای آلودگی میکروبی آب نیست و در تست‌هایی که بر روی آب‌های کدر انجام دادیم، آلودگی میکروبی مشاهده نشده اما در کل در چنین شرایط کم‌آبی توصیه می‌شود آب‌هایی که برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر مقدور است از بطری‌های آب معدنی باشد یا اگر چنین امکانی وجود ندارد، با جوشاندن آب مصرفی قابل شرب تأمین شود.

وی در ادامه خطاب به مرد م همدان توصیه کرد: با توجه به تقارن فصل گرما با حوادث کم‌آبی شهرستان همدان خیلی مهم است که به شستشوی دقیق میوه‌ها و سبزیجات خام دقت کنید، روند شستشو کامل باشد و مراحل ضدعفونی کردن به درستی انجام شود و حتماً از سلامت ظروف قبل از پخت غذا مطمئن باشید.

ترکمان‌اسدی اذعان کرد: توصیه می‌شود غذا در این شرایط حتماً داخل منزل پخت شود و از غذاهای بیرون از منزل استفاده نشود و ترجیحاً غذای داخل منزل به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرد و اگر قرار است بماند سریعاً به داخل یخچال منتقل شود تا خطر بیماری‌های اسهالی و عوارض آن گریبانگیر خود و خانواده‌هایتان نشود.

وی تصریح کرد: اگر فردی با وجود رعایت تمام مسائل بهداشتی دچار تب، شکم‌درد، اسهال، استفراغ، بدن درد و تهوع شد به پزشکانی که در سطح شهر و مراکز خدمات جامع سلامت خدمت ارائه می‌کنند، مراجعه کنند و از روند مناسب درمان خود مطمئن شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش پایانی سخنانش به مردم اطمینان داد که تمام تانکرهای ثابت و سیاری که توسط شرکت آبفا در توزیع آب در سطح شهرستان فعال هستند، هم خود تانکر از نظر شستشو و گندزدایی به دقت رصد می‌شود و هم آب داخل تانکرها از نظر سلامت آب و شاخص‌های استانداردی که باید داشته باشد، دقیقاً مورد پایش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز