خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون فارس :

بودجه های دولتی جوابگوی نیاز ها و تجهیزات انتقال خون نیست/ بانوان منعی برای اهدای خون ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۴۵۷

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: آمار اهدا خون در شیراز ۵.۳ درصد است و تلاش می شود که به ۱۰ درصد برسد.

به گزارش ایلنا، مجید اکبرزاده در جمع خبرنگاران با اشاره  به آمارهای اهدا خون در ۴ ماه امسال اشاره و افزود: در ۴ ماه امسال  ۷۰ هزار و ۷۴۹ نفر مراکز اهدا خون در استان مراجعه کرده اند که  از ۵۱ هزار خونگیری در ۴ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۵۴ هزار و ۳۱۰ نفر در ۴ ماه امسال رسیده است.

اکبرزاده ادامه داد: از این تعداد  ۶ هزار و ۹۸۹ نفر برای بار اول  و ۴۷ هزار و ۳۲۲ نفر نیز به صورت مستمر اهدا خون داشته اند.

وی اظهارداشت: در صورتی که طرح‌ توسعه پایدار انتقال خون متناسب با تخت ها و ظرفیت مراکز درمانی نداشته باشیم زنگ خطر جدی برای حوزه انتقال خون خواهد بود و لازم است مسئولین در این خصوص همکاری داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون دستگاهی است که خدمتی را که ضامن ادامه حیات و افزایش کیفیت زندگی مردم است را ارائه می دهد، عنوان کرد: استان فارس با دارا بودن ۱۵ پایگاه انتقال خون   در حال حاضر دومین استان تامین کننده خون در کشور با تولید  ۸.۳ درصدی شناخته می شود.

اکبرزاده با بیان اینکه صنعت انتقال خون در کشور جز ۱۰ صنعت برتر در دنیامحسوب می شود، خاطرنشان کرد:  سیاست براین است که پایگاه های انتقال خون را در شهرستان های اصلی که بیماران تالاسمی مزمن و در بیمارستان ها با اعمال جراحی بالا داشته باشیم و مابقی شهرستان ها و روستاها در قالب تیم و اتوبوس سیار پوشش می دهیم‌ تا مردم به نیات خود برای انتقال خودن دسترسی داشته باشند.

بودجه های دولتی جوابگوی نیاز ها و تجهیزات انتقال خون نیست/ بانوان منعی برای اهدای خون ندارند

ضرورت انتقال خون در فارس 

وی افزود: سیاست ما بر ایجاد پایگاه انتقال خون نیست چرا که کیفیت خون بسیار مهم است و سازو کار نظارت بر تولید خون سخت است .

مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به اهمیت اهدا خون گفت: علی رغم پیشرفت های حوزه پزشکی ،برای خون و فراورده های خونی جایگزینی ندارند و باید فرایند انتقال خون را داشته باشیم.

اکبر زاده تصریح کرد:  به صورت ثابت حداقل۶ استان  برای درمان به فارس مراجعه می کنند که این امر  نشان دهنده اهمیت ویژه و ضرورت انتقال خون در فارس است.

وی با اشاره به اینکه سیاست علوم پزشکی بر این اساس است که انتقال خون را متناسب با تخت های درمانی گسترش دهیم، یادآور شد: درصورتی که نتوانیم متناسب با این سیاست پیش برویم با مشکل روبرو می شویم چرا که خون و فراورده های خونی جز حلقه اصلی است.

اکبرزاده همچنین با اشاره به ارسال خون به استان های دیگر در قالب شبکه ملی خون رسانی گفت: در این شبکه تمام استان ها عضو هستند و موظف هستند که هر استانی که دچار مشکل در عرضه شد در قالب این شبکه کمک کنند که ما هم در مواردی توانسته ایم به استان های دیگر که نیاز داشته اند کمک کنیم .

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس پتانسیل استان فارس بالا است و باید این ظرفیت و آمار خونگیری را افزایش دهیم  و براساس برنامه ریزی ها هدف این است که در وهله اول نیاز ۱۰۰ درصدی استان پوشش دهیم و در وهله دوم ا‌گر استان های دیگر نیاز داشتند؛ کمک کنیم.

اکبرزاده همچنین با اشاره به اینکه بودجه انتقال خون استانی و محدود است و ممکن است برای تجهیزات و حقوق پرسنل دچار کمبودهایی شوند ، ابراز کرد: امید است کمک های بیشتری برای انتقال خون به عنوان ارگان حیاتی در پدافند غیرعامل شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه انتقال خون بحث تخصصی است و تجهیزات آن گران است، یادآور شد: بودجه های دولتی جوابگو نیاز ها و تجهیزات نیست و با ظرفیت و نیازهایی که در این حوزه وجود دارد،  لذا نیاز است که خیرین حوزه سلامت به بحث خون و فرآورده های خونی به عنوان حقله اساسی در درمان مردم توجه داشته باشند‌.

 بانوان منعی برای اهدای خون ندارند 

اکبرزاده با بیان اینکه اهدا خون بانوان در کشور کمتر از ۵ درصد است،یادآور شد: بانوان منعی برای اهدای خون ندارند و هواره سلامت اهداکنندگان مدنظر است.

وی از افتتاح اولین پایگاه ثابت اهدا خون در شهرستان لامرد در هفته دولت افتتاح خبرداد و خاطرنشان کرد: با گسترش شهر شیراز درخواست هاط متعددی از مردم برای دسترسی به پایگاه های انتقال خون داشته ایم و ایجاد پایگاهی در شمال غرب شیراز به اسم سیدالشهدا در ورودی شهرک استقلال جز سیاست ها است که با تامین اعتبار در سال جاری افتتاح می شود.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: در راستای آشنایی مردم به پایگاه های انتقال خون و درسترسی راحت تر توقع است که مسولین استانی حمایت کنند و در صورتی که برنامه ریزی و مطالعه شود ایجاد پایگاه در جنوب شهر شیراز خواهیم داشت .

اکبرازده افزود: در خصوص تیم های سیار یک اتوبوس سیار خونگیری در شیراز و یک تیم سیار داریم که در تاریخ های خاص به ۲ تیم سیار افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در گروه خونی O منفی و Aمنفی کمبودها بیشتر است، یادآور شد:  با توجه به اینکه ذخایر خونی رصد می شود، فراخوان ها را بر آن اساس تنظیم می کنیم و علاوه بر پایگاه های ثابت در شهرستان ها از جمله شیراز، داراب، لار، فسا، آباده و... پایگاه های سیار نیز برای اهدا خون در روستاها و شهرها حضور پیدا می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز