خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح کرد؛

نابودی هنرهای دستی بازار کاشان/۷۰ در صد انشعابات بازار کاشان غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۹۱۵

مدیر اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: زنگ خطر تخریب و فرسودگی بازار بی نظیر کاشان سال هاست که به صدا درآمده و مسئولان بازسازی و مرمت، آن را جز رئوس اصلی خود قرار نداده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، احمد دانایی نیا مجموعه بازار کاشان را  نماد و یادگاری از عظمت هنر اصیل و دستی مردمان این دیار دانست که به سرعت  نشانه های چشم نواز و ملی آن در حال فراموشی است.

وی اظهار می کند: بازار بزرگی که دارای صدها مغازه، ده‌هاتیمچه و سراچه و کاروانسرا و آب انبار بود، محلی برای فروش و عرضه کالاهای وارداتی شده که مشابه آن در پاساژها و مراکز تجاری بزرگ نیز به چشم می خورد.

دانایی نیا می گوید: بیشتر سراها و تیمچه‌های بازار، جای خود را به چایخانه و سفره خانه ها داده اند؛ مگر یک بازار به چند چایخانه برای رفع نیازهای مردم و کسبه نیازمند است که این تعداد مجوز صادر شده است؟ چرا ۷۰ درصد ساخت و ساز های بازار غیرقانونی و با کاربری غیرمجاز است؟

وی تیمچه امین الدوله رانگینی برای دنیا می داند که پشت دیوار آن تبدیل به  زباله دانی شده است: هر کسی که در بازار کاشان تعمیراتی در غرفه خود انجام می دهد پس از دور زدن دالان پشتی این تیمچه نخاله های خود را در آنجا تخلیه می کند؛ مشاهده چنین صحنه هایی بسیار تاسف بار است.

مدیر اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه مدیران عضو کارگروه میراث و در راس آن فرمانداری می بایست مطالبه گری  بیشتری مبنی براجرای مصوبات داشته باشند تصریح می کند:‌‌ بازار مسگر های کاشان که روزگاری نه چندان دور قطب تولید و صادرات محصولات مسین کاشان بوده هم اکنون فقط دویا سه استاد مسگر دارد و چند صباحی دیگر صدای چکش استادان به نام دیار نخستین های جهان  پس از مرگشان برای همیشه خاموش خواهدشد.

۷۰ در صد انشعابات بازار کاشان غیرقانونی است

مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان ایجاد   خروجی های استاندارد و  راه‌های داخلی مناسب برای آمد وشد های مردم خصوصا  هنگام حوادث را ضروری می داند و تاکید می کند: حال بازار تاریخی و سنتی کاشان چندان خوب و قابل تعریف نبوده و  خبرها حکایت از اتفاقات ناگوار در اطراف آن دارد.

وی از بی مهری ها و کم لطفی های مردم و مسئولان در  چند‌سال گذشته گلایه کرده  می گوید: ده پروژه اطراف بازار در حال ساخت است، شبانه روزی فعالیت دارند و میراث فرهنگی که خود نوک پیکان صیانت از آثار تاریخی است ازآن بی خبر است!کجای دنیا مشابه این همه ساخت و ساز بغل گوش آثار تاریخی وجود دارد؟

دانایی نیا در ادامه بیان می کند: معاون اداره گردشگری و صنایع دستی کاشان از ساخت و ساز ها اظهار بی اطلاعی می کند! وشهرداری می گوید غیر ممکن است؛ چگونه است که اگر ساختمانی در کوچه ایی بنا شود رفتگر شهرداری می بیند و گزارش می دهد ولی احداث  مجتمع های تجاری در اطراف بافت تاریخی بازار کاشان دیده نمی شود؟!

مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان نامناسب‌بودن سیم های برق را نشانه ایی از  ایمنی پایین  بازار کاشان می داند و اضافه می کند: با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در بازار رفت‌وآمد می‌کنند، و مردمی که در اندیشه خود مدیران شهری را نگهبان میراث شهرشان می پندارند توجه به افزایش ایمنی این مجموعه  ضروری به نظر می رسد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان  تاکید می کند: از مدیران شرکت های خدماتی درخواست کرده ایم تا اسامی مشترکین را به ما اعلام کنند؛ چرا که پیش بینی می شود ۷۰ درصد انشعابات بازار کاشان غیر قانونی باشد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی کاشان استحکام‌بخشی و بازسازی مجموعه تاریخی کاشان را نیازمند مشارکت و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی مانند شهرداری و اعضا کارگروه میراث دانسته و مب افزاید: متاسفانه عدم‌توجه کافی به بازار  موجب شده شاهد آسیب های شدیدی به آن باشیم که در صورت کم‌توجهی و در طولانی مدت بروز  خسارت‌های غیرقابل جبران  دور انتظار نخواهد بود.

زنگ خطر تخریب بازار کاشان را باید جدی بگیریم

مدیر میراث فرهنگی شهرستان کاشان معتقد است زنگ خطر تخریب و فرسودگی بازار بی نظیر کاشان سال هاست که به صدا درآمده و علیرغم کارهایی که برای نگهداری آن انجام شده ولی متاسفانه مسئولان بازسازی و مرمت آن را جز رئوس اصلی خود قرار نداده اند.

دانایی نیا درپایان می گوید: اگر چه شهرداری تعامل سازنده ایی با میراث فرهنگی داشته، ولی می بایست قبل از انجام هر اقدامی و یا صدور مجوزی  میراث از آن آگاهی کامل داشته باشد.

وی یادآور می شود: اگر  مدیری توانایی ندارد، بهتر است سریع کنار بکشد و به جای انداختن توپ در زمین نهاد های دیگر، لازم است در کنار همه، دغدغه حل مشکلات را داشته باشیم نه اینکه به دنبال پاک کردن صورت مسئله و یا توجیه باشیم.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز