خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می‌دهد؛

زیان باران‌های موسمی در ایران بیشتر از منفعت آن است/ فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل شد/ بارش‌ها تأثیری در کند شدن فرآیند فرونشست زمین ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۲۷۱

اواسط هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور و استان اصفهان، بارش های فصلی توأم با سیلاب را برای غرب استان اصفهان پیش بینی کرد، اما سهم شهر اصفهان از این پیش بینی، فقط گرد و غبار بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، نقشه های هواشناسی، سیلاب ناشی از بارندگی در کشور را هشدار داده بود و این اتفاق بجز برای شهر اصفهان، در نقاط پیش بینی شده رخ داد.

تصاویر دریافتی تایید می‌کرد بسیاری از نقاط کشور و استان اصفهان در گیر بارش‌های موسمی و سیل شدند. در روستاهای شهرستان فریدن و بویین میاندشت، رزوه و مندرجان شهرستان چادگان، روستاهای بخش کروَن، شهرهای میمه و وزوان، منطقه عشایری زردفهره فریدونشهر، روستای پهلوشکن و محور جاده ای پادنا - سی سخت سیلاب و رواناب جاری و خساراتی به راه‌ها، بخش کشاورزی و تعدادی اماکن مسکونی وارد کرد.

900 میلیارد تومان خسارت سیل در استان اصفهان

به گفته منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در پی فعالیت سامانه بارشی چند روز اخیر و جاری شدن سیل خساراتی بالغ بر900 میلیارد تومان در 18 شهرستان استان اصفهان وارد شد. روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اعلام کرد: از این میزان خسارت 600 میلیارد تومان در بخش کشاورزی، شامل چهار هزار  هکتار از اراضی زراعی، 50 هکتار باغات، 500 کلنی زنبور عسل، 30 واحد دام و طیور، 10 واحد پرورش ماهی و نیز قنوات، استخرهای ذخیره آب و کانال های کشاورزی بوده است.

بروز خسارت به 98 کیلومتر از راه های روستایی و جاده ای،61 دستگاه ابنیه فنی و پل ها، 213 کیلومتر از ایل راهای عشایری، 1220 راس دام و870 چادر عشایر، معابرشهری و روستایی، شبکه آب روستاها و750 واحد مسکونی که 250 واحد روستایی آن نیاز به بازسازی دارد و مابقی تعمیرات لازم دارد از دیگر خسارات سیلاب در استان اصفهان است.

به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر استان اصفهان هم بیش از 3 هزار نفر متاثر از سیل و بارندگی در طی دو روز گذشته در نقاط مختلف استان خدمات امدادرسانی دریافت کردند.

بارندگی های اخیر تأثیری در کندشدن فرایند فرونشست ندارد

با وجود پیش بینی های مکرر هواشناسی برای بارش های موسمی و هشدار های متعدد جهت عدم تردد در حاشیه زاینده رود، اما سهم شهر اصفهان از بارندگی های اخیر هیچ بود.

یک کارشناس زمین شناسی که نخواست نامش فاش شود دلیل این اتفاق را گرمای بیش از حد و آلودگی هوای اصفهان عنوان کرد و به ایلنا گفت: اصفهان به دلیل محصور شدن در بین صنایع، از آلودگی شدید و گرمای نفس‌گیر  در تمام فصول سال بویژه در تابستان رنج می برد و فعالیت این  چند صنایع در  استان باعث شده تا شهروندان اصفهانی از  نعمت بارش های موسمی و غیر موسمی بی بهره باشند.

وی یادآور شد: طبق پیش بینی‌ها بنا بود هسته بارندگی در اصفهان باشد، اما آنقدر هوا آلوده و گرم است که اجازه تشکیل ابر داده نشد؛ چراکه گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط صنایع سبب گرمی هوا و آلودگی شده و مانع تشکیل ابر می شود و ما شاهد بودیم که دور تا دور اصفهان بارندگی شد و در شهر خبری نبود. اتفاقی که می توانست حداقل سبب آبگیری چاه های فلمن شود و مشکل تأمین آب شرب را تا حدی کاهش دهد.

ایشان اضافه کرد: این اتفاق در اردکان یزد نیز رخ داد؛ اینگونه که یزد دچار سیل شد و اردکان یزد که محل فعالیت صنایع بزرگ است، بدون بارش بود.

این کارشناس زمین شناسی تاکید کرد: باران های موسمی تاثیری در کند شدن فرایند فرونشست ندارند، چراکه سرعت بارش بیشتر از قدرت جذب آب در زمین است و بیشتر به صورت سیلاب و روان آب جاری می شوند، مگر اینکه پیشتر برای آبخیزداری این آب‌ها اقدام و با ایجاد بستر مناسب، شرایط تغذیه آبخوان‌ها را فراهم کرده باشیم. اتفاقی که هیچگاه در اصفهان و بیشتر مناطق کشور شاهد آن نبودیم.

وی ضرر باران های موسمی در ایران را بیشتر از منفعت آن دانست و تصریح کرد: اگر برای هدایت آب و جمع آوری سیلاب و روان آب های ناشی از بارندگی به سمت آبخوان ها ، زیر ساخت های لازم فراهم شده بود، می توان گفت بهترین فرصت برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی حوزه زاینده رود بود، ولی این کار انجام نشده است و این فرصت به تهدید سیل و سیلاب تبدیل شد و ضرر فرسایش خاک و ویرانی و خسارت را تحمیل کرد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: باید گفت به نوعی خوش اقبالی بود که شاهد باران های موسمی در مناطق پایگاه هشتم شکاری و حبیب آباد و دولت آباد اصفهان نبودیم زیر میزان فرونشست در این مناطق زیاد  است و با نفوذ آب به منازل خسارات جبران ناپذیری صورت می گرفت.

خطر انتشار ریزگرد ها تا حدی کم شد

به گفته این کارشناس  بارش های اخیر یک حسن داشت. اینکه تالاب گاوخونی گلویی تر کرد و حداقل خطر انتشار ریزگرد‌ها تا حدی کم شد. به گفته ایشان تالاب گاوخونی سال ها از دریافت حق آبه خود محروم بوده و طبیعت بخشی از این حقابه را در چند روز اخیر جبران کرد.

این کارشناس زمین شناسی اظهار داشت: مطالعات سیل در کشور انجام نشده است در حالی که از دهه سی تا پنجاه بیش از بیست سیل ثبت شده داشت. با توجه به این آمار لازم بود مطالعات دقیق و کارشناسانه ای برای سیل انجام داده می شد که بتوان مثل برخی از نقاط دنیا این تهدید را به فرصت ذخیره آب و ممانعت از خسارت و آسیب به زیر ساخت ها تبدیل کرد.

چشم هایی که به آسمان خشک شد

شهروندان اصفهانی درحالی که صفحات مجازی و اخبار سیل و بارندگی را رصد می کردند، چشم شان به آسمان شهر برای بارش باران خشک و امیدشان برای زنده شدن زاینده رود حتی برای فرصتی کوتاه نا امید شد.

 

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز