خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان خبرداد؛

اجرای عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از 20 میلیارد ریال در مهدیشهر

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۰۹۳

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: طرح‌های سنگ و ملات با اعتباری بالغ بر26 میلیارد و 200 میلیون ریال در بخش شهمیرزاد در حال انجام است.

به گزارش ایلنا از سمنان، جعفر مرادی حقیقی بیان کرد: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهمیرزاد (هیکو) با حجم یک هزار و 834 مترمکعب با هدف ایجاد پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک در حال اجرا بوده که 80 درصد‍‍‍ پیشرفت فیزیکی داشته است.

مرادی حقیقی گفت: برای ساخت پنج بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز آسوران- جاشلوبار ۱۲ میلیارد ریال و بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز هیکو به حجم یک هزار و 834 متر مکعب، هفت میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل عملیات مکانیکی آبخیزداری، نظیر بند‌های سنگی، ملاتی و خاکی، طرح‌های بیومکانیکی، شامل احداث هلالی آبگیر توام با بذرکاری، نهال‌کاری همراه با آبیاری و مراقبت است که با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، آبدهی چاه ها، قنوات و احیای عرصه‌های منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها و مراتع انجام می‌شود.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نقشی مهم در کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و بر همین اساس انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالا دست حوضه‌های آبخیز شهرستان مهدیشهر انجام خواهد گرفت.

حقیقی با اشاره به اهداف طرح آبخیزداری خاطر نشان کرد: کنترل و مهار رسوبات، تثبیت پروفیل طولی آبراهه و همچنین کاهش شیب آبراهه، تثبیت دامنه‌های آبراهه در پشت سازه، حفاظت خاک، کنترل سیلاب، حفظ خاک دامنه آبراهه، کاهش خطر تهدید سیلاب برمنازل مسکونی و باغ‌ها، پرآب شدن قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست و در نهایت، رضایت مردم از اجرای این اقدامات است.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به خشکسالی و کم آبی اظهار کرد: آبخیزداری راهکاری عملگرا در راستای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز