خبرگزاری کار ایران

با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال؛

عملیات آبخیزداری در مهدیشهر آغار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۲۸۸

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر از اجرای عملیات آبخیزداری و پروژه بند سنگ و ملات با اعتبار 2 میلیارد و 59 میلیون تومان در حوزه آسوران-جاشلوبار خبر داد.

به گزارش ایلنا از سمنان، حیدر واحد مطلق رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز شهرستان مهدیشهر به حجم 2 هزار و 758 متر مکعب و با 2 میلیارد و 59 میلیون تومان با ارتفاع 4 الی 5 متر از محل اعتبارات اسناد خزانه سال 1400 در حال انجام می باشد.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره های زیرزمینی که باعث بر هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه آبخیز مهدیشهر شده برترین راه جلوگیری از فرایند افت سطح آب های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر اضافه کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری می توان با کنترل، مهار و بهره وری از سیلاب ها اثر پدیده هایی نظیر خشکسالی را به شدت کاهش و از خسارات سیلاب ها جلوگیری به عمل آورد که این گونه عملیات در پروژه های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه های آبخیز کشور طراحی و اجرا می گردد.
مطلق با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز احتیاج به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، توضیح داد: نفوذ پذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن رواناب های شدید سطحی به ویژه در فصل چرای دام که زمین فاقد پوشش گیاهی است از یک سو و ریزش رگبار های شدید بهاره از سوی دیگر باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می کند.
 
وی گفت: بعضی از این روش ها موجب کاهش طول شیب دامنه ها و تعدادی هم موجب حذف شیب دامنه ها می شوند و از آنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش مقدار فرسایش خاک موثر است اجرای این پروژه های آبخیزداری در کاهش فرسایش و رواناب تاثیر گذار خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز