خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه های استان مرکزی:

220 طرح در سفر به استان مرکزی به تصویب رسید / جلوگیری از واردات بی رویه کالا امری ضروری است / مرکزی ظرفیت های بزرگ تولیدی صنعتی برای اشتغال و کارآفرینی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۵۳۲

رئیس جمهور گفت: در سفر به استان مرکزی اجرای 220 طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسید. اجرای کامل این مصوبات اعتبارات زیادی می‌طلبد، اما با توجه به ضرورت، باید اجرایی شوند. نیازها و مشکلات استان مرکزی پیش از این بررسی شده و با نگاه به اولویتها، تصمیمات اخذ شده و در شورای اداری استان اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر به استان مرکزی و در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: از تعداد 220 طرح تصویب شده، 9 طرح در بخش اشتغال، 8 طرح در بخش صنعت و معدن، 23 طرح در بخش مسائل رفاهی، 50 طرح در بخش زیربنایی، 39 طرح در بخش آب، خاک و کشاورزی، 65 طرح در بخش فرهنگی، آموزشی و ورزشی، 10 طرح در حوزه انتظامی و قضایی و 20 طرح در بخش تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها بهترین افراد و مجموعه هایی هستند که باید مصوبات سفر را پیگیری کنند. برای ضمانت اجرایی مصوبات سفرها علاوه بر وزیر مربوطه، در مرکز معاونت اجرایی نیز مسئولیت پیگیری را بر عهده دارند. همچنین در استان‌ها نیز عالی‌ترین مقام استان این موضوع را برعهده دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مسائل و چالش های کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل، مربوط به مدیریت است که باید اصلاحات لازم در اسرع وقت انجام شود. باید مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی مصمم پای کار باشند تا کار پیش برود، با بررسی تاریخچه برخی واحدها به نظر می‌رسد موضوع اساسی بحث مدیریت است.

رئیسی با اشاره به اینکه مخالف خصوصی سازی نیستیم، تصریح کرد: این موضوع سیاست نظام است و قانون دارد، اما باید درست انجام شود. در حوزه صنایع، کارگروهی در استان تحت نظر استاندار و در کشور با ریاست معاون اول رییس جمهور فعال است تا شناسایی موانع تولید را انجام دهند و بعد از رفع موانع واحدها فعال شوند.

وی بیان داشت: در خصوص صنایع تعطیل یا نیمه تعطیل در سطح کشور اقدامات خوبی انجام شده است و باید در سطح استان مرکزی نیز پیگیری شود. انتظار می رود استان مرکزی نسبت به صنایع تعطیل یا نیمه تعطیل رشد جهشی داشته باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: جلوگیری از واردات بی رویه کالا امری ضروری است، چرا که جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود، نیز در رونق تولید مؤثر است. یکی از واردات بی رویه مربوط به ماشین آلاتی است که با استاندارد قابل قبول در استان مرکزی تولید می شود و باید از واردات آن جلوگیری کرد.

رئیسی ابراز داشت: تولید ماشین آلات کار راحت و سبکی نیست. واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی ماشین آلات را مونتاژ نمی‌کنند، بلکه تولید انجام می‌دهند که این فعالیت آنها قابل تحسین است. در این راستا باید جلوگیری از واردات در دستور کار باشد.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی باید به نصب فیلتر کاهنده آلایندگی توجه کنند. برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی این فیلتر را نصب کرده‌اند، اما کافی نیست. در این راستا یک سری صنایع باید مقداری از درآمد خود را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود هزینه کنند.

رئیس جمهور در خصوص بازگشت و انتقال دفاتر شرکت‌های تولیدی و صنعتی بزرگ استان مرکزی از تهران به استان، گفت: این سیاست که واحد و شرکتی تولیدی و صنعتی که در استان مرکزی فعالیت دارد، دفتری نیز در تهران داشته باشند، خوب است. اما در واقع باید در حد یک دفتر برای پیگیری مسائل باشد، نه اینکه دفاتر و ساختمان‌های اصلی در تهران مستقر شود و بدنه اصلی کارخانه در استان مرکزی باشد.

رئیسی افزود: حضور دفاتر شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ استان مرکزی در تهران هزینه بر است و بحث انتقال آنها حتما پیگیری می‌شود. این موضوع قانون بوده و یا دستورالعملی از سوی دولت ها بوده است. به واقع این موضوع اگر قانون یا دستورالعمل باشد، قابل تحسین است و باید دنبال شود. در برخی از دفاتر شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ استان مرکزی که در تهران مستقر شده است، کارکنان بسیاری نیز مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: هیچگونه معنایی ندارد که واحدها و شرکت های بزرگ تولیدی و صنعتی که در استان مرکزی مستقر هستند، دفاتر عریض و طویل در تهران داشته باشند، اما فعالیت های اصلی و بدنه کارخانه در استان مرکزی باشد. دفاتر باید تنها به اندازه نیاز در تهران ایجاد شود. این موضوع باید با جدیت دنبال می شود، چرا که انتقال این دفاتر بر درآمدهای استان مرکزی نیز تاثیرگذار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای فعالیتهای تولیدی و صنعتی، تولید و اشتغال و دانش بنیان است، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که استان مرکزی ظرفیت های بزرگ تولیدی صنعتی برای اشتغال و کارآفرینی دارد. همچنین یکی از مشکلات بزرگ شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی سرمایه در گردش است، چرا که باید سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند اهداف خود را دنبال کنند.

رئیسی در خصوص کمبود آب شرب و کشاورزی، تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص تکمیل پروژه های آبرسانی، احداث کانال های آبرسانی و سایر موارد اخذ شده است. همچنین نسبت به آلودگی هوا نیز اعتباراتی تخصیص پیدا کرده و در این راستا باید یک هزار هکتار درخت کاری انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز