خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی فارس مطرح کرد؛

کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی بالاترین آمارهای تماس اورژانس اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۴۴۹

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه سال گذشته ۳۹ هزار ۸۷۱ تماس به مرکز ۱۲۳ داشته‌ایم،گفت: پس از اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی جزء بالاترین آمارهای تماس اورژانس اجتماعی هستند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا هوشیار در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، اظهارداشت: در ایجاد آسیب‌های اجتماعی همه عوامل فردی، روانی، محیطی و اجتماعی دخیل ‌هستند و در این زمینه شش مرکز فعالیت دارند که ۴مرکز روزانه و ۲ مرکز به صورت شبانه‌روزی است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه ۹۰درصد موارد اقدام به خودکشی کنترل شده است، تصریح کرد: بانوان بیشترین آمار را در این زمینه دارند و افراد در سنین ۱۹ تا ۲۶ سال بیشترین آمار را داشته‌اند چنانچه آمار مربوط به خودکشی افراد بالای ۴۵ سال و زیر ۱۸ سال نیز در حال افزایش است. 

وی با بیان اینکه موازی کاری و جزیره‌ای عمل کردن در مسائل اجتماعی از مهمترین مشکلات بویژه در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان درحالی شاهد موازی کاری هستیم که دامنه شعاع فعالیت‌های بهزیستی گسترده است و مراجعین آن  در بحث آسیب‌های اجتماعی چند فاکتوری هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تمام تخصص‌ها و اعتبارات باید یا برنامه‌ریزی تجمیع شود  و می‌طلبد تمام نهادها و سازمان‌ها در این زمینه ما را یاری برسانند.

هوشیار با تاکید بر اینکه در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تمام تخصص‌ها و اعتبارات باید با برنامه‌ریزی تجمیع شود، عنوان کرد: در واقع تجمیع تمام سازمان‌ها در بحث پیشگیری آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد و اگر این اتفاق رقم بخورد می‌توانیم اقدامات خوبی را در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم.

۸۰ درصد کودکان  تحت نظر بهزیستی از اتباع هستند

مدیرکل بهزیستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود ۶۰۴ کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظر بهزیستی فارس و ۲۵۱ کودک در مراکز ساماندهی هستند، ابراز کرد: این کودکان از ۲۱ روز تا یک سال می‌توانند از خدمات مرکز شبانه روزی بهره ببرند و در مراکز روزانه تا ۵ سال خدمت می‌گیرند.

هوشیار افزود: بیش از ۸۰ درصد کودکان  تحت نظر بهزیستی از اتباع هستند.

به گفته وی سال گذشته ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک داشته‌ایم که ۶۰۰ مورد از مشاوره‌ها منتج به آزمایش شده است. 

 مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه جلسات کمیته مناسب‌سازی به صورت فصلی در استانداری برگزار می‌شود، بیان کرد: از ابتدای سال دو کمیته در استانداری تشکیل شد که کمیته دوم با حضور استاندار فارس تشکیل شده است که این جلسه خروجی و مصوبات ارزشمندی داشت.

به گفته وی اگر مصوباتی که در زمینه مناسب‌سازی در خرداد ماه انجام شد نهایی شود، می‌توان گفت گام بزرگی در مناسب‌سازی جامعه هدف برداشته شده است.

هوشیار با بیان اینکه مناسب‌سازی ها برای معلولین در خیابان‌ها و پیاده‌روها برعهده شهرداری است و بهزیستی هم در این زمینه مطالبه گر است، ابراز کرد: البته ارزیابی مناسب سازی دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ به زودی به پایان می‌رسد و در زمینه مناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ بیشترین همکاری را دانشگاه علوم پزشکی و آبفا شیراز و کمترین همکاری را دانشگاه صنعتی شیراز داشته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه معابر عمومی در شهر شیراز وضع خوبی از نظر مناسب‌سازی ندارند و شهرهای استان بویژه شیراز در این زمینه به خوبی کار نکرده‌اند.

هوشیار با بیان اینکه سال گذشته غربال ۱۲۸ هزار کودک برای تنبلی چشم انجام شده است، بیان کرد: از این تعداد ۳هزار و 500 کودک دچار اختلال بینایی و ۴۰۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جدید تاکنون  غربال ۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله انجام شده که تعداد ۲۳۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی هستند. 

ظرفیت مرکز ماده ۱۶، ۴۰۰نفر است بیش از یکهزار نفر معتاد جمع‌آوری شد

مدیر کل بهزیستی فارس با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستورکار است، خاطرنشان کرد: ظرفیت مرکز ماده ۱۶، حدود ۴۰۰نفر است اما در حال حاضر بیش از یکهزار نفر معتاد جمع‌آوری شده است.

 هوشیار با بیان اینکه مرکز ماده ۱۵ معتادان خود معرف هستند، ابراز کرد: متأسفانه به دلیل کمبود مکان مجبور شدیم ۱۴ مرکز اقامتی ماده ۱۵ را به معتادانی که باید در مرکز ماده ۱۶ پذیرش شوند اختصاص دهیم و این در حالی است که نوع درمان در این مراکز از هم متفاوت است.

وی یادآور شد که مرکز ماده ۱۶ سپاه فجر با ظرفیت ۶۰۰ نفر آماده افتتاح است که با افتتاح این مرکز قطعا شرایط بهتری برای پذیرش معتادان داریم.

هوشیار با اشاره به تشکیل یک موسسه دانش‌بنیان برای جامع هدف گفت:  درصدد هستیم موسسه دانش بنیان از جامعه هدف راه‌اندازی و یک بانک اطلاعاتی از جامعه هدف تهیه شده و افراد نخبه‌ای در این جامعه هدف شناسایی شده است که نشان می‌دهد معلولیت محدودیت نیست.

هوشیار ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم که این مؤسسه را در هفته بهزیستی ثبت کنیم و در بحث هوشمند سازی هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از فعالیت های ما به این سمت سوق داده شده است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ورود خیرین در مباحث مربوط به بهزیستی گفت:در واقع خیرین باید نیاز محور حرکت کنند و درحالی حدود هزار و۴۰۰ مرکز و موسسه داریم که اگر خیرین به سازمان کمک نکنند نمی توانیم اهداف خود را پیش ببریم.

هوشیار افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی آمادگی بهره‌گیری از حمایت و کمک خیرین را داریم‌.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به افتتاح ۱۷۰ واحد مسکونی برای افراد دارای دو عضو معلول و بالاتر در استان فارس همزمان با هفته بهزیستی گفت:   سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و با نگاه علمی و با محور مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی با هدف بهار زیستن به جامعه خدمت می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز