خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان:

قزوین دومین استان دارای ظرفیت در تولید انرژی بادی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۱۸

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان گفت: درحال حاضر ظرفیت قابل بهره‌برداری از انرژی‌های بادی در برق قزوین ۱۶۳ مگاوات است و از این منظر دومین استان کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی خلجی در نشست خبری مدیران ارشد صنعت آب و برق استان که به مناسبت هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان برگزار شد، گفت:  برای ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی 10 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها، شبکه انتقال و پست‌ها هم هزینه بالایی دارند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان ادامه داد: حدود ۷۰ درصد انرژی برق قزوین در بخش صنعت و کشاورزی صرف می‌شود که از ویژگی‌های خوب استان است، همچنین قرار داشتن در ترانزیت انرژی شمال به جنوب و مرکز به شمال و پتانسیل بالای تولید انرژی تجدید پذیر هم از امتیازات استان است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با بیش از 2 هزار و ۵۰ کیلومتر مدار انتقال برق، وضعیت شبکه مطلوبی داریم و ظرفیت شبکه دو و نیم برابر بار مصرفی استان داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مسئول افزود: بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های در  دست اجرا هزینه می‌شود و پست و خط شهرک صنعتی حکیمیه و بوئین زهرا و توسعه پست مرکزی شهر قزوین هم از دیگر طرح‌های در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بوئین زهرا هم در سفر رئیس جمهور تصویب شده که ساخت آن به زودی کلید می‌خورد، همچنین برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی که سهم استان ما در تولید آن هزار مگابایت است هم برنامه ریزی شده است.

خلجی اظهار کرد: در حال حاضر چهار مشترک سنگین صنعتی داریم و ۹ مشترک هم داریم که درخواست داده‌اند و عقد قرارداد صورت گرفته و امیدواریم در چند سال آینده این متقاضیان جزء مشترکین ما شوند.

وی ادامه داد: امسال با برنامه ریزی وزارت نیرو نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشتیم و مشترکین صنعتی و کشاورزی هم همراهی لازم را دارند.

سرپرست شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی هم در این نشست گفت: این شرکت از سال ۹۵ تاسیس شده است و وظیفه تولید و فروش انرژی در استان‌های قزوین و زنجان را به عهده دارد.

اسحاق صباغیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید در استان قزوین ۲ هزار و ۲۹۰ و در استان زنجان ۷۳۰ مگاوات بود.

وی بیان کرد: نیروگاه بوئین زهرا جزء اولویت‌های ما است که برای تولید برق در حال پیگیری است.

این مسئول با اشاره به راهکارهای کنترل مصرف انرژی گفت: تنظیم دمای کولر گازی، استفاده از دور کند کولر گازی، استفاده از سایه بان برای کولرهای گازی، استفاده از نور طبیعی و لامپ‌ها و لوازم برقی کم مصرف از مواردی است که برای مدیریت مصرف برق دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: استفاده از تایمرهای برقی برای استفاده از لوازم برقی دارای اهمیت است، درمجموع فرهنگ سازی در مدیریت مصرف موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و می‌توان این اقدام را از مدارس آغاز کرد و با تحقق این کار در چند سال آینده به نتایج مثبتی می‌رسیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز