خبرگزاری کار ایران

ایلنا از تبعات بسته شدن برخی مراکز تفریحی و فرهنگی در شیراز گزارش می‌دهد؛

تعطیلی یک‌باره کافه‌ها افراد زیادی را بیکار می‌کند/ باید نگاه کلان‌تری به نگرانی‌های جامعه داشته‌باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۱۸۳

در روزهای گذشته تعدادی از گالری‌ها و کافه‌های پر رفت‌‌و آمد شیراز یکی پس از دیگری پلمب و یا بسته شده‌اند، موضوعی که موجب بیکاری افراد شاغل در این مراکز شده و شرایط را برای جوانانی که مجبورند کار کنند تا زندگی شان بچرخد ، دشوارتر کرده است.

به گزارش خبر‌نگار ایلنا، کافه‌داران شیرازی که این روزها با پایین آمدن کرکره مغازه‌های خود و یا همکاران‌شان روبرو شده‌اند می گویند: «تعطیلی یک‌باره بسیاری از کافه‌ها و کتاب‌فروشی‌های شیراز در روزهای گذشته جلوه خوبی ندارد؛ قطعا مسئولان باید به کافه‌ها قبل از تعطیلی اخطار دهند چرا که در نظر نگرفتن جایگزین مناسب برای کافه نشینی شرایط را برای جوانان و نوجوانان و علاقه‌مندان به این فضا دشوار تر می کند.»

در پی این اتفاق استاندار فارس پیش‌تر در نشست خبری با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داده و گفته بود « تحمل نخواهم کرد در شهر پایتخت فرهنگی، عده‌ای بداخلاقی کنند و اعتقادات اکثریت قابل توجه مردم را به سخره بگیرند.»

محمدهادی ایمانیه در خصوص تعطیلی برخی از مراکز فرهنگی و کتاب‌فروشی‌ها افزود: قابل قبول نیست که در یک فروشگاه کتاب، کشف حجاب شود، لذا تلفیق تخلفات مختلف موجب تعطیلی برخی مراکز شده است.

تعطیلی کافه ها افراد زیادی را بیکار می کند

یکی از کافه‌داران شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان زمینه‌های سرگرمی جوانان و نوجوانان را فراهم نکرده‌اند به ایلنا گفت: بسیاری از همکاران ما دانشجویان دوره‌های کارشناسی و ارشد هستند که برای گذراندن زندگی و مخارج دانشگاه در کافه‌ها مشغول به کار می‌شوند ولی حالا با بسته شدن کافه‌ها این منبع درآمد ناچیز هم از آنها سلب می‌شود.

این کافه‌دار با بیان اینکه تعطیلی کافه‌ها باعث شد تا تعداد زیادی نیروهای شاغل بیکار شوند، افزود: با توجه به اینکه در هر کافه بیش از سه نفر مشغول به کار است بنابراین تعطیلی این فضاها سبب بیکاری بسیاری از افراد می شود.

وی اضافه کرد: قطعا مسئولان باید به کافه‌ها قبل از تعطیلی اخطار دهند زیرا  جایگزینی شغل کار راحتی نیست و شرایط را برای جوانانی که مجبورند کار کنند تا زندگی شان بچرخد ، دشوارتر می‌کند.

این کافه‌دار با بیان اینکه در مرحله نخست باید ایده ماهیت کافه را بررسی کرد، اضافه کرد: قطعا فضای کافه به عنوان محفلی برای گفت و گو و هم نشینی، حسی درون افراد ایجاد می‌کند که افراد بعد از کار برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت به کافه بیایند و با دوستان و همکاران به گفت‌وگو بپردازند.

این کافه‌دار با بیان اینکه کافه نشینی باعث می‌شود افراد با سنین مختلف و تفکرات متفاوت با یکدیگر سر یک میز بنشینند و با تفکر و عقاید هم آشنا شوند و موضوعات را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنند، ادامه داد: اگرچه شیراز یکی از شهرهای فرهنگی است اما از سال جاری تاکنون استقبال مردم از کافه به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه فشار اقتصادی  سبب شده تا مردم در خرید قهوه و کافه نشینی بسیار صرفه جویی کنند، بیان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی امکان کافه نشینی دیگر برای افراد قشر متوسط و کارمندان وجود ندارد.

تعطیلی یک‌باره کافه‌ها افراد زیادی را بیکار می‌کند/ باید نگاه کلان‌تری به نگرانی‌های جامعه داشته‌باشیم

این نوع اقدامات بیشتر  از آنکه به مردم صدمه بزند به مسئولان آسیب می‌رساند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه قطعا این نگاه در استان فارس و بخصوص شیراز از گذشته وجود داشته است، افزود: بررسی زمان‌های مختلف در 42 سال گذشته نشان می‌دهد که هر گاه در فرصت‌های مختلف نگاه‌هایی مانند بستن فضاها و فشار بر مردم حاکم شده است این نگاه‌ها نتیجه عکس را به دنبال داشته است.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه فردی که بخواهد در شیراز و فارس که دارای سابقه فرهنگی طولانی است و مبدا تاریخ ایران است و مرکز ادبیات فارسی بوده  اقدام به بستن فضاهای فرهنگی جامعه کند به موضوع فرهنگ کم توجهی کرده است، ادامه  داد: این نوع اقدامات بیشتر از آنکه به مردم صدمه بزند به مسئولان آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه اتفاق دختران نوجوان اسکیت سوار در بلوار چمران شیراز خیلی تاثیری در فرهنگ غنی مردم شیراز ندارند، گفت: قطعا تنگ نظری افراد به این موضوع و ایجاد فشار بر دیگر فضاها مانند بستن کافه‌ها و مکان‌های فرهنگی خیلی تاثیری در شرایط ندارد و تمام این موارد باعث می‌شود در یک نقطه دیگری اتفاق دیگری سر بزند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم معتقد است پنهان کاری و فعالیت نوجوانان در خفا به مراتب شرایط بدتری را برای جامعه ایجاد می‌کند.

به شکاف نسلی توجه نشود به بحران نسلی تسری پیدا می‌کند

یک  جامعه شناس هم در ادامه با بیان اینکه در جامعه شناسی بارها عنوان شده که در صورتی که به شکاف نسلی توجهی نشود این مهم به بحران نسلی تسری پیدا می کند، گفت: قطعا شکاف و بحران نسلی یک امر طبیعی در بسیاری از جوامع و کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که در مقاطع گذار روی می دهد و این پدیده در جوامع سنتی بسیار بحرانی‌تر است.

کرامت الله راسخ در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود: اتفاق اسکیت سواران در شیراز دارای ماهیتی متفاوت است و بیانگر اعتراض نوجوانان به والدین و جامعه و به معنی تمایز با ارزش ها و هنجارها نیست.

استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم  بیان کرد: متاسفانه اقداماتی که مسئولان در این مواقع  انتخاب می‌کنند به هیچ وجه کارایی ندارد و برخورد نامناسب به هیچ وجه تاثیر گذار نخواهد بود.

راسخ ادامه داد: در این شرایط نیاز است تا مسئولان یک برنامه ریزی بلند مدت با دید کلی نسبت به جهان انجام دهند.

این جامعه شناس گفت: تا زمانی که مسئولان در پاسخ به چنین اتفاقاتی، بسته شدن کافه‌ها، سینماها،  گالرها و ... را انتخاب می‌کنند در واقع سیاست‌هایی مانند پاک کردن صورت مسئله و به حاشیه راندن و نادیده گرفتن را بر می‌گزینند که نمی‌تواند خیلی موفق باشد.

راسخ در ادامه با اشاره به اینکه قطعا شیراز در کافه نشینی، سینما و ...هم آسیب پذیر و هم پیش‌رو است، خاطرنشان می‌کند: تمام این موارد سبب شد تا حساسیت مقامات نسبت به این موضوع افزایش یابد، بدون شک چنین سیاست‌هایی و برخورد با این فضاها به هیچ وجه پاسخگو نیست.

تعطیلی یک‌باره کافه‌ها افراد زیادی را بیکار می‌کند/ باید نگاه کلان‌تری به نگرانی‌های جامعه داشته‌باشیم

باید نگاه کلان‌تری به نگرانی‌های جامعه داشته باشیم

عزیزی نماینده شیراز و زرقان و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی نگاه عمیق و زیر بنایی داشت، گفت: بسیاری از پدیده‌هایی که امروز به عنوان ناهنجاری های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد ریشه در مرکز تعلیم و تربیت دارد.

ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا به موضوعات نگاه کلان‌تر و ویژه‌تری داشته باشیم، افزود: قطعا آموزش و پرورش در این شرایط باید تمام تلاشش را برای موضوعاتی مانند پرورش به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه نگاه سطحی به موضوعات پرورشی در مدارس و تاکید در بخش های علمی و نادیده گرفتن مسائل اجتماعی باعث می شود تا با برخی ناهنجاری ها و رفتارهای  غیر اصول با مبانی اخلاقی و اعتقادی مواجه شویم، بیان کرد: در حال حاضر باید نگاه ریشه ای و کلان تری به موضوعات و نگرانی های جامعه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از رفتارهای امروز جامعه معلول است، اضافه کرد: قطعا مسئولان باید برخوردهای منطقی و هوشمندانه‌تری نسب به موضوعات فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

نماینده شیراز و زرقان ، ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد بعضی از جریان ها به صورت تعمدی و از سر ستیز و تقابل با بعضی از هنجارها و ارزش‌ها وارد میدان می‌شوند که این یک موضوع جدا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز