خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام خبرداد:

افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین در پیام/توان مهندسی هوایی ایران فرسنگ ها از روسیه جلوتر است/نرخ سوخت پروازهای کارگو تعدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۱۳۲

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین با ظرفیت شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: توان مهندسی هوایی ما فرسنگ ها از کشور روسیه جلوتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، اکبر قنبرپور امروز در مراسم افتتاح اولین مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای سنگین در منطقه ویژه اقتصادی پیام، اظهار داشت: چندین کاربری را می توان برای فرودگاه پیام درنظر گرفت. کاربری کارگو، حمل و نقل مسافر و آموزش هوانوردی از جمله این کاربری ها محسوب می شود که پایه تمام این اتفاقات، افتتاح مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما است.

وی افزود: با توجه به شعار سال و تاکید بر حمایت این مجموعه های تولیدی کشور، شرکت ویستا توربین که دانش بنیان است، فعالیت تعمیر و نگهداری تجهیزات هواپیماهای سنگین را در فرودگاه پیام، آغاز کرد.

توان مهندسی هوایی ایران از روسیه جلوتر است

قنبرپور با یادآوری بازدید از مراکز صنعت هوایی دد کشور روسیه گفت: در حال حاضر توان مهندسی هوایی ما در ایران فرسنگ ها از روسیه جلوتر است.

وی در مورد علت این ادعای خود، گفت: با توجه به تحریم چندین ساله صنعت هوایی در کشورمان توانستیم به این ارتقاء در مهندسی هوایب دست پیدا کنیم.

مدیرعامل فرودگاه بین المللی پیام تصریح کرد: طبق نقل قول روس ها تا چند ماه آینده حدود ۶۰۰ فروند هواپیمای فردی در روسیه زمین گیر خواهند شد چون کشورهای غربی که روسیه را تحریم کردند، تحویل قطعات و خدمات، ارائه نکردند و کشور روسیه نیز خود را برای این زمان تجهیز نکرده بود ولی این اتفاق در کشور ما به تدریج رخ داد و به مرور توان مهندسی و تعمیراتی خود را ارتقاء دادیم.

روس ها متقاضی ظرفیت مهندسی ایران شدند

وی افزود: بالا رفتن ظرفیت شرکت های دانش بنیان و شرکت های فنی و مهندسی کشور، باعث شد روس ها از شرکت های ایرانی تقاضا کنند که توان مهندسی خود را در اختیار روس ها بگذارند.

قنبرپور گفت: نکته ای که روس ها به آن رسیدند این بود که اشتباه کردیم خط تولید هواپیمای توپولف را از مدار خارج کردیم و خود را وابسته هواپیماهای غربی کردیم.

وی ادامه داد: روس ها امسال دو مرکز و دو خط تولید، راه اندازی می کنند که یکی با اهداف دفاعی و دیگری برای تولید سالیانه ۵ فروند هواپیمای توپولف خواهند بود و اینگونه روی توان داخلی تکیه می کنند.

ظرفیت های پیام به واجدین شرایط واگذار می شود

وی با اشاره به برنامه های سال جاری فرودگاه پیام، گفت: تعدادی از هواپیماهای پروازی که چندین سال بدون پرواز بود را به همراه مجوز لازم در فراخوانی که منتشر می شود، امتیاز بهره برداری آنرا به ایرلاین ها و مجموعه های خصوصی واگذار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در فرودگاه پیام ایرلاینی احداث شده و چندین سال پرواز هم داشته و در قالب بهره برداری بخش خصوصی ارتقاء خواهد یافت و در قالب قرارداد مشارکتی به مدار پروازی فرودگاه اضافه می شود.

قنبرپور گفت: برای برقراری پایگاه پروازِ مسافری، نیاز به یک فروند هواپیما داریم که با تامین مالی لازم، خرید و اجاره به یک ایرلاین به منظور انتقال پرواز با مبدا و مقصد پیام، انجام شود.

واگذاری بهره برداری از فرودگاه به شرکت واجد شرایط

وی ادامه داد: واگذاری بهره برداری از فرودگاه در قالب قرارداد مشخص به شرکت های واجد شرایط، یکی دیگر از برنامه های بلندمدت ما خواهد بود.

قنبرپور توضیح داد: مالکیت فرودگاه در اختیار منطقه ویژه اقتصادی پیام خواهد بود اما بهره برداری از آن می تواند به شرکت توانمند واگذار شود و پیش بینی می شود در نیمه دوم امسال این موضوع دنبال شود.

نرخ سوخت پرواز کارگو در پیام تعدیل شود

وی در ارتباط با نرخ سود پروازهای باری گفت: در حال حاضر نرخ سود پرواز کارگو به نرخ خلیج فارس است و نرخ سوخت پرواز مسافری ۶۰۰ تومان است که تغییری نکرده اما تفاوت ۴۰ برابری بین سوخت این دو پرواز وجود دارد و بنا بر گزارش های کارشناسی،  در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مسافری داشته ایم و تمام یارانه ای که پروازهای کارگو از این رقم به آن نیاز دارند به پنج درصد هم نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: از دولت درخواست داریم همانطور که برای شناورها و کشتی های مسافری و تفریحی، نرخ سوخت را تعدیل و ۸۰درصد یارانه ارائه می کند این اقدام برای پروازهای کارگو هم لحاظ شود.

قنبرپور با عنوان اینکه برقراری پروازهای باری منجربه توسعه صادرات و تجارت بین الملل می شود، ادامه داد: با توجه به صنایع استان البرز که تعدادی از آنها صنایع کشاورزی و دارویی است، ارتقاء پرواز کارگو در پیام کمک خوبی در حمل و نقل کالا خواهد بود.

آمادگی پیام برای پرواز به عراق و قطر

وی با اعلام امادگی ماموریت های ویژه در فرودگاه پیام گفت: در چند ماه آینده برای جام جهانی قطر در فاصله نزدیک در غرب آسیا با اتفاق ورزشی بزرگی روبرو خواهیم بود و برای استفاده از این فرصت مناسب، بنا داریم برای پروازهای همزمان با جام جهانی، طی ۳ ماه قبل و بعد از این رویداد در مجموعه پیام، پروازهای باری برای ارسال ملزومات و تجهیزات مورد نظر در قطر فراهم کنیم و در این ارتباط تفاهم نامه های خوبی رقم خورد.

وی با اشاره به بهره برداری از ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام در ایام اربعین، گفت: مسافران استان های البرز، قزوین و تهران برای عزیمت به عراق باید از فرودگاه پیام منتقل شوند لذا برای کاهش این مسافت زائران پیشنهاد دادیم  امسال پروازهای اربعین از مبداء و مقصد فرودگاه بین المللی پیام باشد و این آمادگی را در این مجموعه داریم.

گفت و گو: بهزاد عبدی امیری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز