خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران:

کشت فراسرزمینی امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۸۴۹

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران گفت: اگر به کشت فراسرزمینی توجه داشته باشیم و بخشی از سرمایه گذاری‌ها را به این حوزه اختصاص دهیم، می‌توانیم به امنیت غذایی کشور کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی رضوانی زاده در رویداد کشت فراسرزمینی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد، گفت: از سال‌ها پیش کشت فراسرزمینی در دنیا رایج بوده و در دشت قزوین هم از حدود هفتاد سال پیش حضور یزدی‌ها را شاهد بودیم که مشغول به فعالیت بودند و حضور متخصصین در سرزمین‌های مستعد همیشه بوده، اما امنیت غذا امروز اهمیت این موضوع را افزایش داده است.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران ادامه داد: ظرفیت امروز روسیه به خاطر حضور بخش خصوصی است و ۱۲۲ میلیون تن تولید غلات در سال گذشته داشته است.

وی بیان کرد: کشاورز فراسرزمینی برای ایران از حدود بیست سال پیش آغاز شده است و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مزارع در ۲۸ کشور دارند که به دلیل عدم حمایت دولت فعالیت‌ها پراکنده بوده است.

این مسئول افزود: علت عدم توسعه کشت فراسرزمینی برای ایرانی‌ها علی‌رغم نیروی متخصص و پتانسیل به دلیل شرایط سخت دیپلماسی و تحریم‌ها و سایر موارد بوده است.

وی عنوان کرد: باتوجه به کمبود بارش‌ها  پیش بینی می‌کنیم ۳۰ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند و کشت فراسرزمینی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد سود سالیانه خواهد داشت اما سرمایه‌گذاری فعالان کشاورزی فراسرزمینی باید با شرایطی باشد که با امنیت همراه باشد چرا که در گذشته تجربه منفی در این حوزه داشتیم.

رضوانی زاده اظهار کرد: تولیدکنندگان ایرانی آمادگی تامین و تضمین نیاز کشور را دارند اما به دلیل بی نظمی در زمینه ارز و حمایت کمتر بخش عمده تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند با ایران کمتر کار کنند.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران بیان کرد: در کشور آذربایجان حدود ۳۰ شرکت فعال هستند و بعد از موضوع قره باغ امروز فرصت‌های خوبی برای همکاری در حوزه کشاورزی در این کشور فراهم است.

وی گفت: ۱۵۰ هزار تن واردات گوشت داریم و در بخش دامداری می‌توان از ظرفیت کشور آذربایجان استفاده کرد.

این مسئول عنوان کرد: رقابت ایران، چین،ترکیه و اسرائیل در حوزه کشاورزی مشکلاتی را ایجاد کرده از این رو ما صرفا به کشاورزی تاکید نداریم در دامپروری، شیلات و سایر موارد می‌توان استفاده مرد.

وی بیان کرد: کشاورزی ما در کشور معیشت محور است و باید از این روند به سمت کشاورزی صنعتی برویم تا با بهره برداری از دانش فنی افزایش تولید داشته باشیم اما کشاورزان ما در عراق کارگری کشاورزان را می‌کنند که در شان ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز