خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بیش از دو هزار قلم ماده غیرمجاز قاچاق از عطاری‌های قزوین کشف شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۹۹۵

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و دارویی معاونت غذا و داروی استان قزوین گفت: در آخرین بازدید از چهار عطاری سطح استان 2 هزار و 897 قلم اقلام غیرمجاز قاچاق کشف شد.

رامش مهرآیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به بازرسی از عطاری‌ها گفت: بازدیدهای مشترک به طور دوره‌ای و مستمر از عطاری‌های سطح استان انجام می‌شود که آخرین بازرسی سی خرداد ماه انجام شد.

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی و دارویی معاونت غذا و داروی استان قزوین ادامه داد: فروش داروهای گیاهی صرفا با نسخه پزشک و در داروخانه‌ها مجاز است و فروش گیاهان دارویی هم در عطاری‌های دارای مجوز در صورتی مجاز است که به گیاهان به شکل اولیه و بدون تغییر در حالت باشند، به عنوان مثال گیاهان نباید پودر شده باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش گرایش افراد نسبت به طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی افراد باید حتما علاوه بر اینکه از مراکز مجاز گیاهان مورد نظر را تهیه می‌کنند در اقلام بسته بندی به سیب سلامت و پروانه ساخت که به شکل یک عدد دو رقمی، ممیز و یک عدد پنج رقمی است توجه داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: پودرهای چاق کننده یکی از مواردی است که در بسیاری از عطاری‌ها یافت می‌شود و به خاطر تبلیغات درمانی اشتباه درباره این محصولات افراد نسبت به استفاده از آن‌ها گرایش دارند، درصورتی که در برخی موارد این محصولات بسیار خطرناک هستند و حتی مواردی داشتیم که کودک براثر استفاده از آن در بیمارستان بستری شده است.

وی عنوان کرد: در برخی از عطاری‌ها هم انواع قرص‌ها که تعدادی از آن‌ها مخدر و تعدادی هم دارای مواد شبه مخدر هستند به فروش می‌رسد، در برخی موارد این محصولات با عنوان عامل موثر در ترک اعتیاد به فروش می‌رسد اما نه تنها در این امر موثر نبوده بلکه باغث می‌شود فرد به اعتیاد بازگشته و میزان مصرف او هم بیشتر از قبل باشد.

مهر آیین با تاکید بر اینکه طب سنتی یک طب مکمل است و باید در کنار طب نوین و حتما با نظارت متخصصین طب سنتی باشد گفت: در استان قزوین صرفا دو متخصص طب سنتی وجود دارد و هر فرد دیگری که ادعا کند متخصص طب سنتی است دروغ گفته است.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما افراد به استفاده از عرقیجات گرایش دارند عنوان کرد: در استفاده از انواع عرقیجات گیاهی هم باید دقت لازم را داشت چرا که ممکن است استفاده بیش از حد آن و یا تداخلات آن با سایر گیاهان و یا داروهایی که فرد مصرف می‌کند مشکل آفرین باشد و عوارضی را در افراد ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز