خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی تولید 80 هزار تن نخود در کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۹۳۰

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش بینی کرد، امسال 80 هزار تن نخود در استان تولید شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، محمد سعید هوشیار با بیان اینکه امسال 161 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت نخود بهاره و پاییزه رفته، اظهار کرد: 112 هزار هکتار از این سطح به کشت نخود بهاره و 49 هزار هکتار دیگر به کشت نخود پاییزه و انتظاری اختصاص پیدا کرده است.

هوشیار با اشاره به تاثیر منفی خشکسالی حادث شده بر مزارع نخود استان، گفت: به دلیل اثرات خشکسالی عملکرد مزارع نخود استان دچار افت ۳۰ تا ۵۰ درصدی شده که با این اوصاف انتظار می‌رود کشت‌های بهاره عملکردی در حدود 400 کیلوگرم در هکتار و کشت‌های پاییزه نیز عملکرد 700 کیلوگرم در هکتار داشته باشند.

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش بینی کرد: امسال در مجموع تولید نخود در استان کرمانشاه به 80 هزار تن برسد.

هوشیار در ادامه با اشاره به برنامه توسعه کشت نخود پاییزه در استان، افزود: این نوع کشت به دلیل استفاده از آب باران در فصل پاییز و زمستان نیاز به آبیاری نداشته و از این حیث برنامه توسعه آن را داریم.

هوشیار ادامه داد: همچنین در کشت مکانیزه پاییزه  هزینه‌های تولید نخود نسبت به کشت بهاره کاهش چشمگیری دارد، زیرا در کشت پاییزه مبارزه مکانیکی با علف هرز و همچنین برداشت مکانیکی که بیشترین هزینه را دارد بصورت ماشینی انجام گرفته و نسبت به کشت بهاره هزینه کارگری خیلی پایین‌تر است.

وی اشاره‌ای هم به ارقام پاییزه کشت شده نخود در استان کرمانشاه در سال زراعی جاری داشت و گفت: در کشت های پاییزه از ارقام اصلاح شده عادل، منصور ،آنا، سعید و... که پابلند بوده و قابلیت برداشت مکانیکی دارد استفاده شده که این ارقام در مقابله با بیماری‌های قارچی رایج در سطح استان نیز تحمل زیادتری دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به جایگاه خوب استان کرمانشاه در زمینه تولید نخود در کشور، گفت: استان کرمانشاه همواره رتبه اول تولید نخود کشور را در اختیار دارد.

 به گفته هوشیار برداشت نخود در استان کرمانشاه از اواخر خرداد شروع شده و تا اواخر مرداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز