خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بازار قزوین گزارش می‌دهد؛

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۸۱۱

اجرای طرح جدید اقتصادی دولت و مردمی سازی یارانه‌ها شاید به گفته بسیاری از اقتصاددانان در اصل طرحی به جا باشد، اما چون زیرساخت‌ها و پیش شرط‌های آن فراهم نبود مشکلات زیادی را برای اصناف و مردم ایجاد کرد به طوری که طبق گفته برخی از اصناف در ماه‌های اخیر مصرف گوشت و لبنیات در بین بعضی از اقشار جامعه کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، جراحی اقتصادی و مردمی سازی یارانه‌ها یکی موضوعات مهم امروز کشور است که هم مردم و هم اصناف را تحت تاثیر قرار داد، بنا بود چهار گروه کالایی افزایش قیمت داشته باشند؛ اما ناگزیر افزایش قیمت‌ها به حوزه‌های دیگر هم سرایت کرد و امروز، هم مردم و هم فعالان اصناف و کسبه‌ها از این قیمت‌های سر به فلک کشیده گله دارند.

از یک طرف کارشناسان مختلف برای حفظ و ارتقای سلامت بدن به استفاده از لبنیات و گوشت تاکید دارند و بویژه لبنیات را جزء ضروریات می‌دانند اما از طرفی افزایش قیمت‌ها باعث شد این دو گروه ماده غذایی که نقشی مهم در تأمین پروتئین بدن به عهده دارند از سفره خانواده‌ها حذف و یا محدود شوند.

برای بررسی وضعیت خرید گوشت و لبنیات راهی بازار قزوین شدم، گوشت گوساله هر کیلو با قیمت حدود ۲۴۰ تا ۲۴۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی هر کیلو با قیمت ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار تومان به فروش می‌رفت، لبنیات هم با افزایش قیمت همراه بود.

برخی مشتری‌ها برای خرید ۱۰۰ گرم گوشت مراجعه می‌کنند

فرهاد اباذری یکی از فعالان صنف قصاب و عضو اتحادیه قصابان قزوین به خبرنگار ایلنا گفت: در سه ماه اخیر میزان فروش ما یک چهارم کاهش پیدا کرده به طوری که برخی از مشتریان برای خرید تنها  ۱۰۰ گرم گوشت به ما مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: باید روزانه ۱۰۰ کیلو فروش داشته باشیم تا هزینه‌های اداره مغازه و حقوق کارگران تامین شده و  سود هم داشته باشیم؛ اما فروش روزانه نهایت به ۳۰ کیلو رسیده و همین امر مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده، از طرف دیگر میزان کشتار هم پایین آمده، قبل از گرانی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گوساله و ۷۰۰ تا ۸۰۰ گوسفندی کشتار داشتیم که این میزان به تازگی به ۱۵۰ گوسفند و ۳۰ تا ۴۰ گوساله در روز کاهش پیدا کرده است.

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

این عضو صنف قصابان قزوین با گلایه از عملکرد مسئولان اتحادیه و پشتیبانی امور دام گفت: عملکرد مسئولان نهادها هم در این وضعیت، مطلوب نیست و باندهایی وجود دارد که باعث می‌شود قیمت گوشت کاهش پیدا نکند، با حذف دلالان می‌توان قیمت‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

فروش گوشت به لاشه‌های استخوان رسید

اسدالله نوری‌فر یکی دیگر از فعالان عرضه گوشت هم گفت: میزان خرید در برخی موارد  تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده، مردم به مغازه مراجعه می‌کنند اما وقتی قیمت گوشت را می‌بینند توان خرید ندارند؛ افرادی هستند که برای خرید ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان مراجعه می‌کنند که این میزان گوشت اندازه یک وعده غذایی خانواده سه نفره هم نمی‌شود، مواردی هم هست که برای خرید لاشه‌  استخوان به ما مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: گرانی علوفه و نهاده‌ها بر صنف دامداران هم تاثیر گذاشته و دامدارانی داریم که در آستانه ورشکستی هستند، این وضعیت گرانی برای کسبه و مغازه‌داران نه تنها سود ندارد بلکه امکان پرداخت هزینه‌ها را هم کاهش داده است.

یکی دیگر از کسبه‌های صنف قصابان هم با تأیید آسیب دیدن از وضعیت موجود و کاهش جدی سود، گفت: فروش ما تا مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و مردم توان خرید ندارند.

احتمال بحران گوشت در سال‌های آینده

مسئول اتحادیه قصابان هم با تاکید بر کاهش شدید فروش گوشت توسط عرضه کنندگان، به خبرنگار ایلنا گفت: این روزها تولید برای دامدار  توجیه اقتصادی ندارد و میزان کشتار و عرضه گوشت در قزوین بعد از عید در بدترین شرایط به یک چهارم رسیده و همکاران روزانه صرفا ۲۵ تا ۳۰ کیلو فروش دارند.

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

حسین دایی ادامه داد: بیشتر دامدارانی که با ما همکاری داشتند هم تولید دام جدید را به یک سوم کاهش داده‌اند و همین باعث می‌شود در آینده در دو سوم بازار با کمبود مواجه شویم و بحران کمبود گوشت در آینده محتمل است و در شرایط کنونی دولت حمایت لازم را از مردم و اصناف ندارد.

وی گفت: در طرح جدید، کالا برگ به افراد آخر زنجیره ارائه می‌شود، درصورتی که باید از تولید کننده هم حمایت شود و دولت و پشتیبانی امور دام به دامدار تضمین داده و تولیداتش را با قیمت مناسب خریداری کند، اما چون در سال‌های متمادی این اتفاق رخ نداده، برخی تولیدکنندگان اعتمادی ندارند و این فرض برای آن‌ها وجود دارد که درصورت تولید ضرر می‌کنند.

فروش لبنیات به یک چهارم کاهش پیدا کرده است

براساس مشاهدات عینی ایلنا وضعیت تولید و فروش لبنیات هم  بهتر از گوشت نیست. خسروشاهی یکی از فعالان این صنف است، از پشت پیشخوان بیرون آمد و با اشاره به محصولات موجود در مغازه توضیح داد که پس از اجرای طرح اقتصادی جدید دولت، خرید لبنیات فوق العاده کم شده و فردی که هفته‌ای چهار بار شیر می‌خرید، خریدش به یک بار در هفته رسیده است.

او ادامه داد: یک قالب کوچک پنیر  ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است ،ضمن اینکه فقط لبنیات گران نشده و این افزایش قیمت‌ها برای خیلی از کالاها است.

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

این فعال صنف لبنیات با گلایه از وضع مالیات اظهار کرد: از یک طرف فروش ما کاهش پیدا کرده، از طرف دیگر مالیات‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و یک بار هنگام خرید از عمده فروشی و شرکت‌ها مالیات می‌دهیم و یک بار هم با خریدهایی که از دستگاه کارتخوان انجام می‌شود، مالیات محاسبه می‌شود.

او تاکید کرد: میزان تولیدات هم کم شده و تعدادی از تولیدکنندگان امیدی به ادامه فعالیت ندارند، همین قیمت‌های موجود هم ثبات ندارد و هر روز باید به قیمت روی بسته‌های شرکتی نگاه کنیم.

یکی دیگر از عرضه کنندگان لبنیات هم گفت: بسیاری از مردم توان خرید ندارند دخل و خرج‌ها با هم هماهنگ و متوازن نیست و همین باعث شده مدام با مشتریان دعوا کنیم.در صورتی که هم آنها و  هم ما تقصیری نداریم شرایط اقتصادی بد است.

فروش شیر از یک تن به ۲۰۰ کیلو رسید

اکبر حاجی یکی دیگر از فعالان صنف لبنیات است، او هم با بیان اینکه میزان شیر خریداری شده از تولید کننده اصلی از یک تن به ۲۰۰ کیلو کاهش پیدا کرده گفت: خرید مردم تقریبا نصف شده، پیش از این انواع مختلف پنیر به فروش می‌رفت اما در حال حاضر بیشتر افراد ارزان‌ترین  پنیر  را خرید می‌کنند.

او ادامه داد: چون فروش ما کم شده به طور طبیعی خرید محصول از دامدار هم کم شده اما دامدار هم انتطار دارد طبق قراردادی که از قبل داشتیم خرید کنیم که برای ما امکان‌پذیر نیست.

حاجی با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها به ضرر کسبه و دامدار و عامه مردم است، گفت: از یک طرف هزینه خرید از دامدار برای ما افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر میزان محاسبه مالیات افزایش یافته، در این شرایط عدم توان و استقبال مردم از خرید و هزینه‌های پرداخت حقوق باعث شده نه تنها سودی عایدمان نشود که تعدیل نیرو هم داشته باشیم  به طوری که  تعدادی از مغازه‌ها در آستانه تعطیلی هم قرار گرفتند.

دلِ پر شهروندان قزوینی از افزایش قیمت‌ها

شهروندان هم از این وضعیت دل پری دارند، یکی از شهروندان قزوین درباره گرانی‌های اخیر گفت: مصرف لبنیات و گوشت ما از زمانی که  قیمت‌ها روزانه افزایش پیدا کرده ، کم شده است ، این روزها سهم ما از مصرف لبنیات ،بیشتر پنیر است تا شیر و ماست.

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

او درباره احتمال بهبود وضعیت پس از اختصاص کالا برگ که در طرح‌های دولت مطرح است گفت: کالا برگ قرار است به چند کالا اختصاص داده شود، ابتدا اعلام شد چهار کالا افزایش قیمت دارد اما افزایش قیمت‌ها به میزانی بالا است که می‌توان گفت حدود  ۴۰۰ح  کالا افزایش داشته  و با شرایطی که ایجاد شده در کل به دولت امیدوار نیستم.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: گوشت  و مرغ که قبلاً هم گران بود، اما  به نظرم گران شدن لبنیات و مواد پروتئینی، آنقدر که گرانی روغن و برنج و نان بر روی مردم تأثیر گذاشته، نیست .زیرا این کالاها،  قوت غالب خانواده‌ها است و باید به سرعت برای آن فکری شود چون گوشت را می‌توان کم کرد اما برنج و روغن را نمی‌توان حذف کرد.

او درباره کالا برگ هم گفت: ظاهرا با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی وضعیت بهتر نشده چون قیمت خیلی از کالاها از قبل گران‌تر شده است ، اگر قرار است کالابرگ هم مثل یارانه باشد به درد نمی‌خورد.

این شهروند قزوینی تاکید کرد: اما به نظرم اصل طرح هدفمندی  یارانه‌ها خوب است چون جلوی قاچاق و رانت گرفته می‌شود. به شرط اینکه خوب اجرا شود و مقدار واقعی قیمت افزایشی کالاها به مردم داده شود نه وضعیتی که الان در عمل با آن مواجه هستیم.

درد دل شهروندان و کسبه قزوین از افزایش قیمت‌ گوشت و لبنیات/ برخی اصناف در آستانه تعطیلی

یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه میزان مصرف لبنیات بسیار کاهش پیدا کرده، گفت: فرزندم در سن رشد است و باید هر روز شیر بخورد، قبلا یک روز درمیان یک بطری شیر می‌خریدیم و همه اعضای خانواده استفاده می‌کردیم، ولی الان قیمت یک بطری شیر به ۲۸ هزار تومان رسیده و با این اوصاف اگر بخواهیم مانند قبل شیر مصرف کنیم در هفته باید 100 هزار تومان برای آن پرداخت کنیم؛ قبلا سه چهار روز در میان هم یک دبه ماست می‌گرفتیم، اما با افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های دیگر مثل اجاره خانه، کشش اینکه مثل قدیم بخریم نداریم و بیشتر به میزانی می‌خریم که فرزندمان مصرف کند و خودمان مدارا می‌کنیم.

گزارش : سید مصطفی جعفری

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز