خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

پیگیری مطالبه ۲۰ ساله کشاورزان سرخس/پایاب سد دوستی در دست انداز نبود اعتبار

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۶۳۶

پیگیری احداث پایاب سد دوستی که مطالبه ۲۰ساله کشاورزان سرخسی است و با میلیاردها تومان هزینه، نیمه تمام به علت نبود تامین اعتبار لازم رها شده است قصه تلخی است که کشاورزان منطقه سرخس سال هاست با آن دست وپنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه پایاب سد دوستی که با اجرای آن، انهار سنتی حذف و هدایت آب به اراضی پایین دست منطقه آسان تر هدایت می شود، متاسفانه بعد از دودهه و با آن که عملیات خاک ریزی آن بیش از ۸۰ درصد وبتن ریزی تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنان ناتمام مانده است و برای دومین بار از ردیف اعتباری پروژه وزارت نیرو حذف شد، این موضوع  طی یک سال گذشته کشاورزان بیش از ده ها روستا و بهره بردار بخش کشاورزی را به فرمانداری کشانده و آن‌ها از تعطیلی پروژه دل نگرانند.

سال گذشته بود که پس از کش و قوس‌ها و پیگیری‌های نماینده حوزه انتخابیه و مسئولان شهرستانی و استانی و پس از تعطیلی چندین ساله، وزارتخانه با تأمین اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، بخشی از طول کانال و عملیات بتن ریزی موافقت کرد وقول داد عملیات بهره برداری آن درسال ۱۴۰۲ آغاز شود، اما از آن جا که تورم، اوراق قرضه و... آفت این گونه پروژه هاست مجدد ردیف اعتباری آن از بودجه امسال حذف شد و برای دومین بار عملا این پروژه رو به تعطیلی رفت واین داستان دنباله دار، بلا تکلیفی کشاورزان و تعاونی های آبران سرخس را رقم زده، به طوری که محروم از انهار سنتی و جامانده از کانال بتنی هستند.

۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی به آب سد دوستی دسترسی ندارند

رضا چشک رئیس هیأت مدیره تعاونی آب بران لقمان و آب بران یاران که درگذشته از نهر سنتی مظفری و از سیلاب های فصلی کشف رود و  رودخانه تجن بهره مند می شدند، در گفت وگو با ایلنا در خصوص احداث کانال منشعب از بند شیر تپه گفت: یکی ازچالش های بخش کشاورزی شهرستان، بعد از آبگیری سد دوستی، ناکارآمدی شبکه های انتقال آب به اراضی منطقه است که از پیامدهای آن استفاده نکردن مطلوب و حداکثری از این منابع ملی، مشکل دسترسی نداشتن، بیش از ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در مجاورت ده ها روستای منطقه از آب سد دوستی وسیلاب های فصلی است که متاسفانه به خارج از کشور سرازیر می شود.

وی با بیان این که مسئولان نسبت به حقابه مردم منطقه سال هاست بی تفاوت هستند، گفت: به علت افت دبی آب، شوری (EC) آب چاه های کشاورزی در حال افزایش و کشاورز محکوم به کشت تک محصولی شده است و از آن جا که از سیلاب های هریرود وتجن بهره ای نمی بریم، فقر مواد معدنی خاک در اراضی ما مشهود و از رشد و نمو خوبی برخوردار نیست.

مدیر اداره منابع آب سرخس نیز با اشاره به نیاز شهرستان در ایجاد کانال‌های درجه یک و ۲ که می تواند میلیون ها متر مکعب سیلاب را مهار کند تصریح کرد: پس از آن که در سال ۹۹ در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ حذف ردیف شده بود، اما با پیگیری های مسئولان شهرستان و استان ردیف مجدد پایدارشد و بخشی از کانال عملیات بتن ریزی به اتمام رسید.

مرتضی کریمی فرد افزود: شبکه پایاب سد دوستی در انتهای پروژه و در منطقه قوش علیجان، کندکلی، یازتپه که به روستاهای مرزی می رسد ۱۹ کیلومتر کانال ایجاد کرده که اگر ۶۲ میلیارد تومان اعتبار لازم آن تحقق یابد پروژه به اتمام می رسد، اما متاسفانه اعتبار این پروژه در سال ۱۴۰۱ از ردیف بودجه حذف شده بود و منتظریم ۶۲ میلیارد به دست‌مان برسد.

مدیر منابع آب سرخس تصریح کرد: برای ایجاد کانال‌های درجه ۲ که نقش ارزنده ای در هدر رفت آب دارد، برمبنای هزینه‌های سال گذشته، ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم واجرای کانال های درجه ۲ برعهده جهاد کشاوزی است. هم اکنون در شهرستان سرخس فقط یک منطقه و در ابراهیم‌آباد کانال درجه ۲ آن هم به صورت آزمایشی  حدود یک تا دو کیلومتر اجرا شده است.

حذف اعتبار پروژه از سرفصل اعتباری ملی

حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرخس نیز در گفت و گو با ایلنا با اشاره به کارنامه احداث سد که عموما عملیات اجرایی سد همراه با شبکه انتقال پیش می رود و در ساخت سد دوستی این امر تحقق نیافت، گفت: متاسفانه بعد از  ۱۵ سال آن طور که شایسته کشاورزان منطقه است از نعمات سد در حوزه تامین آب اراضی کشاورزی و شرب مردم اقدام لازمی صورت نگرفته، بنابراین بر اساس تعهدی که داریم از زمان مسئولیت چند ماهه ای که داشتم پیگیر این موضوع شدم، به گونه ای که در سفر اخیر ریاست جمهوری به شهرستان سرخس بحث تامین اعتبار پروژه پایاب سد دوستی مطرح شد و وی مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص داد.

سرپرست فرمانداری سرخس افزود: متاسفانه از آن جا که این پروژه از سرفصل اعتباری ملی حذف شده است ما عملا نمی توانیم این پول را که صد درصد نقد است برداشت کنیم اما در تلاشیم تا با کمک استانداری موضوع حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز