خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره منابع آب سرخس مطرح کرد؛

کسری مخزن آب دشت سرخس/ امسال هیچ‌گونه شارژ مازاد برای آب کشاورزی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۴۰۳

مدیر اداره منابع آب شهرستان سرخس در خراسان رضوی از کسری مخزن دشت این شهرستان خبر داد که در پایان سال آبی گذشته به عدد ۸۶.۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی کریمی فرد، مدیر اداره منابع آب شهرستان سرخس در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اداره منابع آب این شهرستان برگزار شد، با اشاره به کسری مخزن آب های زیر زمینی در سال آبی گذشته که به عدد ۱۷/۸۶ میلیون مترمکعب گفت:خوشیختانه  در سال آبی جاری ۱۲۱ میلیمتر بارندگی تا کنون ثبت شده  که نسبت به سال آبی پارسال ۱۷ میلیمتر افزایش بارندگی داشتیم. اما نسبت به دوره بلندمدت ۲۶ ساله نیز که ۱۹۷ میلیمتر است، کاهش بارندگی داشتیم.

وی بابیان اینکه ذخیره سد دوستی ۳۱۰ میایون متر مکعب وحدود۲۵ درصد آب  دارد ودر هر ثانیه ۳متر مکعب آب در شبکه انتقال به مشهد ارسال می شود افزود: با توجه به بارندگی های خوب بهاری و سیلاب‌های ورودی اخیر کشف رود، بالغ برسه و نیم میلیون مترمکعب از سیلاب را از طریق شبکه پایاب دوستی وانهار سنتی در اختیار کشاورزان قرار دادیم؛ اما از آنجا که انهار سنتی لایروبی ومرمت درست نشده، زیر ۸۰۰ هزار مترمکعب از سیلابها در انهار شهرستان هدایت شد که بعلت عدم گنجایش لازم به رودخانه تجن سراریز شد.

مدیر اداره منابع آب سرخس با اشاره به وضعیت چاه‌های کشاورزی شهرستان که مجهز به کنتور هوشمند است اظهار کرد: از بهره‌برداران چاه‌های مجاز امسال درخواست داریم تا نسبت به مدیریت آب اقدامات لازم را داشته باشند؛ امسال هیچ‌گونه شارژ مازاد نداریم و انتظار ما از بهره‌برداران این است که حتما نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری اقدام کنند، چون کنتور هوشمند از مدار خارج شود، موجب ضرر و زیان کشاورز می‌شود.

کریمی فرد با تاکید بر اینکه امسال ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرخس مسدود می‌شود، بیان کرد: از چند روز آینده اقدام به مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز می‌کنیم و این کار را از بزرگ مالک‌ها شروع می‌کنیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ چاه غیرمجاز عمیق و غیرعمیق در شهرستان داریم که شناسایی شدند.

کریمی فرد درباره پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس که در سفر اخیر ریاست جمهور جزء مصوبات سفر بود اشاره کرد وافزود: در سفر اخیر ریاست جمهوری به شهرستان سرخس با مساعدت وزارت نیرو برای تکمیل سد شوریجه، ۴۸۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار اختصاص پیدا کرد، البته این اعتبار هنوز واگذار نشده است. اما برای تکمیل پروژه آب شرب شهر سرخس از سد دوستی که تا سنگر رسیده و جهت ادامه تا روستای شیرتپه ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در این در سفر تامین شده است.

مدیر منابع آب سرخس تصریح کرد: بطور کلی برای اتمام پروژه انتقال آب سد دوستی به شهر سرخس ۳۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خط انتقال اعتبار نیاز است تا خط انتقال از شیرتپه به سد دوستی متصل و کامل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز